• ProudMama

Solskydd för en snart 6månaders, vad behöver man? Solhatt, uv-tält, solkräm, solparasoll? Finns ju massor!

Vad behöver man egentligen till bebisen på snart 6månader nu till sommarens soliga/varma dagar?

Uv-filt?
    Uv-tält?
    Gallerfilt?
    Solkräm?
    Solhatt?
    Solparasoll till barnvagn?

Vad har ni till era?

Hur bäddar ni i vagnen? Vanligt täcke känns ju alldeles för varmt, ska man satsa på tunnare filt eller gallerfilt?

Och när ni är ute på gården, vart har ni bebis då? Filt i skuggan? Under uv-tält?

Jag behöver råd!

• Svar på tråden Solskydd för en snart 6månaders, vad behöver man? Solhatt, uv-tält, solkräm, solparasoll? Finns ju massor!
  • emma ax

På mitt BVC säger de att man inte ska smörja in små barn med solkräm, utan hålla dem i skuggan. Problemet med min 9månaders är att hon inte nöjer sig med att sitta still i skuggan...
    Var inne på Apoteket i ett annat ärende och kom då in på solkrämer när jag pratade med en i personalen.

Hon hävdade att man visst ska smörja små barn, och det är viktigt att göra det! bara man använder de krämer som är anpassade till små barn.
    Hon var ganska irriterad på BVC som gav ut gammalmodiga (hennes ord) råd och inte höll sig uppdaterade.

• castafiore
    emma ax skrev 2012-05-24 23:35:32 följande:
    På mitt BVC säger de att man inte ska smörja in små barn med solkräm, utan hålla dem i skuggan. Problemet med min 9månaders är att hon inte nöjer sig med att sitta still i skuggan...
    Var inne på Apoteket i ett annat ärende och kom då in på solkrämer när jag pratade med en i personalen.

Hon hävdade att man visst ska smörja små barn, och det är viktigt att göra det! bara man använder de krämer som är anpassade till små barn.
    Hon var ganska irriterad på BVC som gav ut gammalmodiga (hennes ord) råd och inte höll sig uppdaterade.
    Jag tror man får tänka lite efter eget huvud.

Det bästa är täckande kläder och skugga. Om detta av någon anledning inte räcker så smörjer man in det lilla man måste smörja med en passande kräm?

Jag menar, hellre lite kemikalier än en brännskada? I vissa fall räcker det ju inte med kläder och skugga även om man hade velat....

Det man absolut inte ska göra är att smörja in en hel bebiskropp med solkräm - det kan vara rent ut sagt livsfarligt.
  • Veladis

Såhär gör jag med min 5-månaders: Tunna, oftast heltäckande kläder, solhatt (utom när hon sover i vagnen), solskyddstak till vagnen (modellen som finns på syskonhuset.se som spänns mellan suflett och styre), extra vatten med ca 1/6 bebisjuicedryck (sempers päron) mellan ersättningsmålen (hon får 100% ersättning). De två äldre som jag ammade fick helt enket amma oftare, vilekt de styrde själva. 
    Vi undviker att vara ute när det är som varmast och solen är som starkast. När vi är ute är det filt i skuggan som gäller.

• ProudMama

Min dotter blir ju så varm så henne måste jag ta av till bara blöjan, när det är som varmast. Möjligen kan en tunn klänning gå bra en stund...

• lilyros

Bra tråd, funderar dock på det här med skugga. Man blir ju "solbränd" även i skugga.
    Vi har en vagn där själva suffletten har UV skydd och har hängt över en tunn sjal när vi har gått barnvagnspromenader och suffletten inte har räckt. Sjalen har ju inget UV men gör att det blir skugga på ansiktet. Vad föreslår ni? 

• ProudMama

Vi har köpt solhatt och solparasoll med uv-skydd till vagnen. Blir ett uv-tält till trädgården också. :)

• Jess86
    ProudMama skrev 2012-05-28 12:24:49 följande:
    Vi har köpt solhatt och solparasoll med uv-skydd till vagnen. Blir ett uv-tält till trädgården också. :)

Har hon käkat nån melon och druckit nån bebisjuice än då? Glad
  • ProudMama

Melon har vi inte provat ännu. Men babyjuice ville hon inte ha! Ingen vätska vill hon ha mer än ersättningen ;) Envis tjej!

• Jess86
    ProudMama skrev 2012-05-28 12:44:43 följande:
    Melon har vi inte provat ännu. Men babyjuice ville hon inte ha! Ingen vätska vill hon ha mer än ersättningen ;) Envis tjej!

Haha, ja då får ni testa vattenmelonen då Skrattande
  • ProudMama

LiaRos: Hon får inte i sig mer ersättning än det hon redan äter, de här varma dagarna som vart nu så har kon knappt ätit dagtid. Men på kvällarna och nätterna äter hon bra och som vanligt.

• LilaRos

Det är ju lite jobbigt! Men nu ser det ut att bli en del kallare i regnigare (Gbg) så de små får det lättare ett tag iaf!

Svar på tråden Solskydd för en snart 6månaders, vad behöver man? Solhatt, uv-tält, solkräm, solparasoll? Finns ju massor!