• Carrro1982

Test: Är du högkänslig?

Upp emot var femte person är en HSP – en highly sensitive person. 
    Psykologen Elaine Aron beskriver det som att man har en så låg tröskel för sinnesintryck att det påverkar hela livet. Och att känsligheten kan vara både en sårbarhet och en gåva. 
    – Högkänsliga har ett rikt inre liv. Ett knoppande träd kan ge dem ett lyckorus. 

Så stod det i en artikel från svd som ni kan läsa om här http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd

Ni kan även göra testet här - 
     http://www.hsperson.se/49001.html

Är det nån av er som känner igen er?  Jag kände igen mig i väldigt mycket, tex. tex. så kan naturen ge mig lyckorus. Älskar att se på träd som blommar, njuter extra mycket av fågelkvitter och ljud från vatten.  Dessa ljud ger mig frid och harmoni.  Jag uppmärksammar och förundras över allt från pyramiderna i Egypten, till den lilla myran som bär sitt strå till stacken.  Jag anser mig själv vara väldigt djup som person, gillar filosofiska tankar, och visdomsord.  Har ofta långa konversationer inom mig, när jag är på väg någonstans ensam.  

Sedan kan jag bli väldigt trött efter att ha varit på sociala sammanhang, mycket intryck som har fångats in. Många tankar om diskussionerna som har förts (av det som jag kommit ihåg.) Kan vara glad och när jag ser någon som är mindre glad, sjunker min glädje till samma nivå. (tror jag) Kan bli sur om den andre är sur, men kan också bli glad om den andre är glad.  Gillar musik, konst och dikter. Främst musik och dikter, eftersom det berör.   Älskar att analysera saker.  Främst då mig själv, vilket gör att jag har fått en bra självinsikt, enligt mig själv.  

Ja - nu till frågan: Kände ni igen er i symtomen? (eller vad man nu ska kalla det?)  

• Svar på tråden Test: Är du högkänslig?
  • Lingonbär
    litenlitenliten skrev 2012-06-07 10:28:33 följande:
    Min sambo gör inte det. Påverkas alltså. Det kanske är han som är ovanlig

Hahaha ja, eller låter du inte honom svälta tillräckligt länge.
  • Lavish

Nej, jag hade 9 ja svar.

Det trodde jag inte heller att jag var. Jag är känslig för andra människors sinnesstämningar och hur man kan påverka dem. Jag är känslig för konst, musik, och hur miljöer är utformade. Jag är också ofta rädd för att göra fel och där är det inte enbart positivt att lätt känna av andra människors tankar...

Men annars är jag en stabil person som inte är lätt stressad, som kan arbeta och prestera bra under stress, oljud, hunger, rörighet och allmänt oroliga situationer. Jag tappar inte jämvikten i första taget.

• Cale

Svarade i princip bara ja på det som jag var helt säker på och fick att jag var högkänslig, dock är jag inte alls förskräckt eller något sådant och jag har nog relativt hög smärttröskel.

Däremot är jag inte jätteglad i tävlingar även ifall jag som person är rätt tävlingsinriktad, "adrenalinet" jag får vid "riktiga" tävlingar gör mig antingen trött eller väldigt pigg och då så pigg att jag inte kan fungera som vanligt.

• éan imirceach

23/23 JA och alla stämmer mycket väl.

• éan imirceach
    grind skrev 2012-06-04 01:20:08 följande:
    ha ha ha

Låter som hemmasnickeri i syfte att lura folk på pengar. 
    På vilket sätt? Detta är ingen diagnos, inget man ska arbeta bort, medicinera mot osv. Tvärtom ska man sluta motarbeta det och se det positiva som följer och sen lära sig anpassa sig (eftersom samhället inte är anpassat efter hög känslighet)
  • SamireSimone

jag är definitivt känslig,det har jag alltid varit, jag är mycket känslig. Andra ser det givetvis. jag möter ofta de som är känsliga på annat sätt än mej,också i relationer.Männen har ofta någon känslig sida,men de har socialt mognat snabbare och tidigt i livet, än jag gjort.Det verkar som om vi kompletterar varandra nu i medelåldern på  ett bra sätt. 

• Anova
    éan imirceach skrev 2012-08-08 20:24:42 följande:
    På vilket sätt? Detta är ingen diagnos, inget man ska arbeta bort, medicinera mot osv. Tvärtom ska man sluta motarbeta det och se det positiva som följer och sen lära sig anpassa sig (eftersom samhället inte är anpassat efter hög känslighet)

Genom att skriva böcker, texter på hemsidor med reklam vilket sprids och hemsideägarna får reklamintäkter mm. Upptäcker man att man är högkänslig så vill man ju gärna veta mer om det och kanske köper man en bok, och då tjänar upphovsmakarna pengar på det.

Allt går att tjäna pengar på även om det inte är en diagnos.    
  • Anova

Detta är inget nytt begrepp. Jag fann högkänslighetsbegreppet någon gång på 90-talet (då jag läste psykologi).

Jag är säker på att jag är högkänslig, men jag fick en bipolärdiagnos för ca ett år sedan och då började jag undra vilket hör till den diagnosen och vilket är "bara" känslighet.
    Jag har alltid varit extremt kreativ, målat, skrivit, musicerat osv. Det är ju ett drag hos högkänsliga, men man kan också se detta blabd bipolära. Vad är vad egentligen?  

• Jodi

Jag fick majoriteten ja på testet, känner igen mig helt!
    Blir ffa väldigt stressad och trött av sociala aktiviteter, även om jag har jättetrevligt under tiden. Har även ett väldigt socialt jobb, och det har varit jobbigt! Har funderat mycket på hur andra kan gå till jobbet varje dag och inte verkar bli trötta och "tömda" av det?! Nu har jag förklaringen.

Blir även av nån anledning gråtfärdig av ambulans/brandbils-sirener. Skumt. Glad

• CharlieGallifrey

Gjorde testet halvdant eftersom att jag är lite osäker på vissa av frågorna...
    Men kan nog se mig som en högkänslig person.
    Kände igen mig mycket det där med tv-program och filmer..
    Mina favorit serier är bland annat thrillers så som criminal minds och NCIS, men jag kan inte se på de, för jag vågar inte för jag mår dåligt och skakar efterråt.
    och ja även jag kan bli glad för naturen, kan se en anka och bli som ett litet barn.. "mamma kolla ankan!" Sen påverkas jag även av annat, världen gör mig egentligen ledsen...
    Och jag tar väldigt illa åt mig hela tiden...

Som sagt gjorde testet halvdant, men känner väl ändå igen mig hyfsat!

• solvindoch vatten

Vilken rolig tråd!!
    Är verkligen en högkänslig person, var lärorikt att göra testet o förstå att det är en del av ens personlighet, har hört om detta innan och förstått att jag nog är det, har alltid varit så känslig och tolkat in allt! Verkligen jätte kul att läsa att andra känner precis som mig annars tycker jag inte det är så vanligt att träffa på folk som förstår en eller upplever detsamma utan har känt mig ganska ensam men jag har accepterat och och lärt mig leva med det allt mer ju äldre man har blivit :)

Svar på tråden Test: Är du högkänslig?