• marmelad

Vilken bältesstol?

Vilken bältesstol rekommenderar ni när det är dags att vända framåt?
    Har tittat på Britax kidplus, är den bättre än adventure?
    Eller rekommenderar ni någon annan?  

• Svar på tråden Vilken bältesstol?
  • Sisisisi

När äldsta sonen hade vuxit ur sin bakåtvända stol köpte vi KidFix till ena bilen och KidPlus till andra. De är ju i princip lika. Har varit ganska nöjd med dem, sonen sitter bra och sover bra i dem. De funkar länge, han är 130 cm och man kan höja mycket till. Tycker att de är lite trång över axlarna bara, han lutar altid fram ena sidan, ser inte så skönt ut men han klagar inte...

Har en Adventure oxå, helt okej stol, bra huvudskydd. Men sonen sover inte lika bra i den, huvudet ramlar ofta ner. Den kostar ju hälften så mycket som kidplus och det känns verkligen. Men det är lätt och smidig vilket inte de andra är!

Lillebror är snart 4 år och kommer att få bältesstol om ca 1,5 år skulle jag tro. Då blir det nog Be Safe Izi Up x3 Fix, en till varje barn så de har lika http://www.iziup.com/se/BeSafe_iZi_Up_X3_Fix.html 

• marmelad

Ja sonen är 4 år, och sitter fortfarande bakåt. Jag hade tänkt att han skulle göra det i ett år till, han är 105 cm lång och har gott om plats bakåt än Men jag har ändå börjat titta på en ny stol, och överväger att köpa en att ha som extrastol de gånger han kanske åker med någon annan, för att slippa flytta hans bakåtvända i sådana fall. Men jag tycker fortfarande inte om att ha honom framåt, så jag har inte riktigt bestämt mig :-P
    Men jag tror att det blir en KidPlus sedan. 

• marmelad

Extrastol till att börja med alltså, innan han börjar använda den permanent.

• Yinsan

Marmelad, tänk bara på att har de väl fått smak på framåtvänt åkande så kan det bli ett jäkla tjat sedan och kan bli svårt att hålla ut som förälder samt att det är så smidigt med de framåtvända.
    Jag gjorde misstaget med första barnet och andra är noll tolerans framåtvänt.

• Vinterankan

Hur är det med bältesstolar och säkerhet? Är alla ungefär likvärdiga säkerhetsmässigt och att det är mest bekvämligheten som skiljer eller är de väldigt olika hur säkra de är också? Tycker att bältesstolar är ju mer lika varandra mellan modeller än vad de bakåtvända stolarna är och jag har inte hittat några tester på bara bältesstolar.

• Yinsan

Vinterankan, de framåtvända är mer eller mindre lika dana och lika säkra/osäkra.
    Har man isofix får barnen inte stolens vikt på sig vid en krock, annars kan det vara en fördel att inte ha allt för tunga stolar (som till exempel de som fungerar åt båda hållen som oftast är supertunga)
    Sidoskydd och huvudstöd är bra för sidokrockar.
    Bältet ska löpa korrekt och inte kunna glida ur sitt läge vilket de billigaste plaststolarna har en tendens att göra.

• Sisisisi
    Vinterankan skrev 2012-05-24 13:29:42 följande:
    Hur är det med bältesstolar och säkerhet? Är alla ungefär likvärdiga säkerhetsmässigt och att det är mest bekvämligheten som skiljer eller är de väldigt olika hur säkra de är också? Tycker att bältesstolar är ju mer lika varandra mellan modeller än vad de bakåtvända stolarna är och jag har inte hittat några tester på bara bältesstolar.

Sidokrocksskyddet är ju väldigt olika på bältesstolar och de med bättre sidoskydd brukar få bättre betyg i tester.
    Här står det lite om tester http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2012/04/de-fyra-basta-baltesstolarna-utgaende-fran-krocktesterna-i-auto-motor-und-sport-med-testresultat/
Svar på tråden Vilken bältesstol?