• Anonym (orolig mamma)

jag får ingen hjälp utan varken fam rätten eller soc! snälla läs!

har två döttar på 5 och 8. deras pappa och jag gick isär förra året efter nio års helvete av äktenskap! jag ansökte om ensam vårdnad redan då detta hände för barnen inte vågade träffa honom efter allt dem hade sett och upplev han gjorde. han har ALDRIG brytt sig om barnen.,. aldrig badat, lekt, borstat tänderna, bytt blöja, matat, läst sagor, myst.., ALDRIG NÅGONTING!
    i rätten stred han bort allt, det blev förhör med den stora flickan men hon var så chockad och sårad utav allt som hände och vågade inte yttra sig om något så jag stod där utan bevis! hemma kunde enbart jag prata med henne om allt, det var bara mig hon vågade berätta för hur hon känd och allt. min advokat råde mig att gå med på delat vårdnad annars tyckte hon domstulen kunde fatta beslut att det blir varannan vecka och detta hade knäckt flickorna. så vad gör man? viker sig så klart!
    han fick varannan hegl lör-sön. detta har funkat med att hämta och lämna men sedan hände det saker när han väl tog med sig dem att han bara dumpade dem av hos sina föräldrar och stack och festade varje gång han hade dem. vissa gånger vägrade tjejerna följa med honom och då lurade han med sig dem genom att ljuga om att dem skulle hitta på det ena och andra vilket aldrig hände så jag fick två sårade och jätte ledsna barn hem igen.
    nu har det gått så pass långt att den stora flickan blivit utsatt för det ena och andra i skolan där jag aggerade och bad om hans hjälp vilket han fullständigt sket i! ville varken följa med på samtal i skolan eller ta sig tiden för att se hur hans dotter mår efter det hon blivit utsatt för i skolan. under dem dagarna var hon jätte ledsen och medtagen, grät för det mesta och höll sig undan från allt och alla. jag mådde pest också genom att se henne må så så jag tog kontakt med kuratorn i skolan vilket lede till att hon brast ut i gråt och plötsligt allt kom fram. hon berättade hur han "pacakde moderna kläder" (enligt henne) när han skulle iväg och lämnade dem hon farmor och farfar och att farmor bara är elak och skriker på dem. hon säger att farmor hele tiden vill bestämma hur dem ska göra och att dem inte får leka, inte gå ut, bara sitta i soffa. då kom det även fram att han hela tiden säger till dem att dem MÅSTE FÖLJA MED TILL HEMLANDET ( han ska ha dem tre veckor till sommaren och vill ta med tjejerna till hemlandet vilket jag i början har försökt stoppa med inte lyckats. hon hade även hört dem prata att tjejerna skulle bila ner med farmor och farfar och han skulle flyga till ett "annat ställe". där började jag forska och hittade sedan sanningen på fb där han skrivet att han flyger den 2 juli trots att han berättat för mig att dem åker 30 juli, så han ljuger för mig.) jag ser på barnen att dem jätte ofta försvinner i tankarna och då blir dem jätte ledsna och börjar gråta och upprepar "vi vill inte åka, mamma vi vill inte åka". jag försökte i lördags rinag han och prata med honom om att vi skulle träfafs och parata om det och då fick jag en utskällning om at jag bara ljuger och hittar på saker och han inte har något att prata med mig om och om jag har nåt att säga skulle jag vända mig till hans advokat!
    jag är skräckslagen för mina barn! jag får ingen hjälp utav fam rätten dem försöker bara hitta på gemensama lösningar för hur vi ska göra utan att ta hänsyn till att han inte håller sig till dem. jag tänker INTE tvinga mina barn coh låta dem åka ändå! ALDRIG I HELA MITT LIV ATT JAG UTSÄTTER DEM FÖR DET! hellre dör jag!
    snälla, hjäp! VAD SKA JAG GÖRA!

• Svar på tråden jag får ingen hjälp utan varken fam rätten eller soc! snälla läs!
  • Kjell2

Har han ett fastställt umgänge från den 2 juli till 22 juli är det inte mycket du kan göra för den tiden. Däremot behöver du inte släppa barnen innan.

Det du trots allt kan göra, förutom att snacka med pappan, är att snabbt gå till tingsrätten och får ett förändrat beslut om vårdnad och umgänge. Inte säkert att det lyckas. Som argument kan du avända risken att barnen inte kommer hem samt at de blåvägar att åka til pappan. Väldigt bra om du i så fall har några belägg för det.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym skrev 2012-05-28 10:00:28 följande:
    Vägra lämna tidigare, du har inte den skyldigheten. Följ domen.
    han har som sgt umgänge varannan helg lör-sön så helgen inna den 2 juli är hans därför han säger att han hämtar dem den 30 för det är hans helg och han har frågat om han kan hämta dem den 29 och jag sa nej!

TACK SÅ JÄTTE JÄTTE MYCKET FÖR ALLA ERA SVAR!
  • 2tomtaro4troll

Är du rädd för att han skall behålla dom i hemlandet så har du som vårdnadshavare rätt att återkalla barnens pass!

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Anonym (orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2012-05-28 10:01:17 följande:
    Har han ett fastställt umgänge från den 2 juli till 22 juli är det inte mycket du kan göra för den tiden. Däremot behöver du inte släppa barnen innan.

Det du trots allt kan göra, förutom att snacka med pappan, är att snabbt gå till tingsrätten och får ett förändrat beslut om vårdnad och umgänge. Inte säkert att det lyckas. Som argument kan du avända risken att barnen inte kommer hem samt at de blåvägar att åka til pappan. Väldigt bra om du i så fall har några belägg för det.
    vad för belägg krävs det? tänkte det stora flickan skulle på samatl och atal ut! hur tar dem hänsyn till detta?
  • Anonym (orolig mamma)
    2tomtaro4troll skrev 2012-05-28 10:12:35 följande:
    Är du rädd för att han skall behålla dom i hemlandet så har du som vårdnadshavare rätt att återkalla barnens pass!
    nej behålla dem där kommer han inte göra men han kommer inte vara med dem och lämna dem med sina föräldrar och det vet jag hur det går till. hans mamam är väldigt dominerade och försöker bestämma ALLT över flickorna speciellt den stora flickan. dem får inte leka, inte gå ut, ska bara göra som hon säger till dem! det är det den stora flickan har berättat för mig coh jag känner inget det hon gjorde samma sak med mig när jag gifte mig med hennes son. barnen är jätte rädda att vara hemifrån så länge och så långt härifrån.
  • 2tomtaro4troll

Prata med soc... oönskade att iaf aldsta ar såpass gammal så måste dom ta hansyn till vad barnen vill, och vill dom inte så kan man inte tvinga dom heller... spela in vad din dotter sager om hon nu inte kan prata med andra, ta med henne till psykolog kanske? Ju mer underlag du har desto större chans att lyckas!

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Anonym

Ska barnen komma hem efter umgänge den 1:a och sova hemma? 

• Anonym (orolig mamma)

pratade med min advokat och fick veta att helgen för umgänge faller bort om det är storhelg eller semester så han kan inte hämta dem innan. fick även veta att jag är ansvarig för barnen har det bra ovh tryggt och är det inte så så ska jag inte lämna över dem.

• mamari00

Skit i domstolsbeslut och vad påståare säger.
    Det som räknas är din magkänsla inför resan och barnens uttalade oro.
    Om barnen är rädda och du känner att dom har fog för det, hjälper du heller inte till att han får dem med sig när den dagen kommer.
    Det räcker faktiskt med att du hänvisar till att barnen verkligen på riktigt inte vill följa med pappan.

Om han sen vill protestera och faktiskt ha barnen med sig blir det hans sak att begära verkställighet via socialen eller tingsrätten.
    Har du då papper på att barnen varit rädda, sagt att dom inte vill, om dom gömt sig och hållit sig undan, gråtit och varit märkbart förändrade inför/efter umgänge och någon annan, t.ex. skolkuratorer, lärare, psykologer, andra utomstående vuxna, kan intyga detta finns det ingenting han kan göra.

Barnens bästa framför allt.
    Kom ihåg att framföra just det, det är inte för din skull du gör som du gör utan du gör det för barnens skull.
    För att dom mår dåligt, för att dom inte vill, för att du inte kan tvinga dem att göra det dom verkligen inte önskar.

Och du, det löser sig över tid.
    Även om det känns hårt och svårt just nu så kommer det att lösa sig, så småningom.

• Anonym (orolig mamma)
    mamari00 skrev 2012-05-28 12:09:22 följande:
    Skit i domstolsbeslut och vad påståare säger.
    Det som räknas är din magkänsla inför resan och barnens uttalade oro.
    Om barnen är rädda och du känner att dom har fog för det, hjälper du heller inte till att han får dem med sig när den dagen kommer.
    Det räcker faktiskt med att du hänvisar till att barnen verkligen på riktigt inte vill följa med pappan.

Om han sen vill protestera och faktiskt ha barnen med sig blir det hans sak att begära verkställighet via socialen eller tingsrätten.
    Har du då papper på att barnen varit rädda, sagt att dom inte vill, om dom gömt sig och hållit sig undan, gråtit och varit märkbart förändrade inför/efter umgänge och någon annan, t.ex. skolkuratorer, lärare, psykologer, andra utomstående vuxna, kan intyga detta finns det ingenting han kan göra.

Barnens bästa framför allt.
    Kom ihåg att framföra just det, det är inte för din skull du gör som du gör utan du gör det för barnens skull.
    För att dom mår dåligt, för att dom inte vill, för att du inte kan tvinga dem att göra det dom verkligen inte önskar.

Och du, det löser sig över tid.
    Även om det känns hårt och svårt just nu så kommer det att lösa sig, så småningom.
    TACK SÅ JÄTTE MYCKET!! <3
    det är absolut inte så att jag tänker på mig. jag har varit med och skrivit under för deras pass för jag verkligen vill dem ska ha tid med sin pappa och åka och  esa och h roligt. med tiden har jag fattatat att detta inte är så! tvärtom! han missköter sig coh dem! lämnar bor dem, dem ser han packa sitt och lämna över natten hos farmor vilket är mot deras vilja mm. jag har nu i ett år försökt lösa detta och pratat med honom om det men han skiter i det fullständigt och gör som han vill! han tänker inte på barnen alls! hade det varit JAG som är emot resan så hade jag aldri gått med på att skriva under för pass! mina barn är allt i mitt liv och jag dör för dem. jag tänker inte utsätta dem för något. dem ska ha rätt att yttra sig och berätta utan att vara rädda att farmor eller pappa ska sura på dem! det är hämskt! han säger att jag bara hittar på allt! när jag ville parata med honom det det här emd resan så skällde han som sagt ut mig och anklagade att jag bara hittade på en massa och vi inte har något att säga och omd et är nåt skulle jag vända mig till hans advokat!
  • Kjell2
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-05-28 11:30:19 följande:
    pratade med min advokat och fick veta att helgen för umgänge faller bort om det är storhelg eller semester så han kan inte hämta dem innan. fick även veta att jag är ansvarig för barnen har det bra ovh tryggt och är det inte så så ska jag inte lämna över dem.
    Har du advokat tycker jag du ska ta ärendet via honom. Det finns en risk med att inte lämna över när han ska ha umgänge. Om ditt ex går domstol och du inte har torrt på fötterna kan det blir riktigt surt.
  • Anonym (orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2012-05-28 13:51:32 följande:
    Har du advokat tycker jag du ska ta ärendet via honom. Det finns en risk med att inte lämna över när han ska ha umgänge. Om ditt ex går domstol och du inte har torrt på fötterna kan det blir riktigt surt.
    jag har advokat och har tagit kontakt med den idag!
  • Kjell2
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-05-28 15:26:20 följande:
    jag har advokat och har tagit kontakt med den idag!
    Bra, han är insatt i hela ärendet och kan säkert göra en vettig bedömning över en bra handlingsväg.
Svar på tråden jag får ingen hjälp utan varken fam rätten eller soc! snälla läs!