• sunshine29

sambon tror jag är alkolist och hans son har börja fått stora raseriutbrott

Min sambo dricker i princip öl varje dag ca 6 styckna. På helgerna ännu mer och somnar alltid full på helgerna. Nu till frågan Han har en son på 5 år som bor hos oss VV och jag har en dotter som bor hos oss på heltid. Nu har sonen börjat få stora raseriutbrott bla på fsk och här hemma och min dotter vill inte vara med min sambo utan klänger bara på mig. Det är jag som även har ansvaret för hans son när han är här, min sambo varken lämnar eller hämtar han på fsk och han äter nästan aldrig middag med oss ! Hur stöttar jag barnen på bästa sätt ? Tror att sonens utbrott beror på min sambos drickande eller har jag fel ? Sambon säger att han dricker ju bara folköl och det kan han göra när barnen ser på men jag anser att det är att misshandla sina barn att behöva se sin pappa bli full.. Behöver råd och stöd

• Svar på tråden sambon tror jag är alkolist och hans son har börja fått stora raseriutbrott
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är alldeles uppenbart att din sambo har problem om han somnar full varenda helg.
    Du undrar över om detta har skadlig inverkan på barnen och om hans sons utbrott har med detta att göra.
    Självklart reagerar barn på föräldrar som dricker för mycket. Dessa föräldrar brister ju i både trygghet och omvårdnad och det är skadligt för barnen. Du säger också att det är du som tar hand om hans son när han är hos er.
    Det jag undrar över är varför du stannar med honom. Hans drickande måste ju också ha negativ inverkan på er relation. Därutöver finns din dotter i hemmet på heltid så hans beteende går ju även ut över henne.
    Jag tycker du ska ta dig en rejäl funderare på om detta är det liv du vill fortsätta att utsätta både dig och din dotter för. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden sambon tror jag är alkolist och hans son har börja fått stora raseriutbrott