• riboflavin

Jaha, då har man alltså "kamphund"?

Jag kikade på en lägenhet idag och på gräsmattan placerade jag bästa kompisen och våra hundar under tiden jag var inne och kikade. Jag har hela tiden varit tydlig med att vi har 3 hundar och värden har varit helt ok med det.

Nu ringde hyresvärden och förklarade att de tyvärr inte tillåter "kamphundar" i sina lägenheter, och eftersom en av våra hundar är en "kamphund" så kan hon tyvärr inte hyra ut till oss.

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, dels så är ju hela fördomscirkusen kring "kamphundar" löjlig, dels så är risken bra mycket större att någon av våra andra hundar skulle råka skada någon, eftersom de är lite klumpiga, och dels så är "kamphunden" en Labrador...

Jag sade ingenting till henne eftersom vi ändå inte var intresserade.

"Kamphunden" och klumphundarna:

Nå vad tror ni har jag blivit pålurad en Pitbull?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Jaha, då har man alltså "kamphund"?
  • Neasmamma

Om jag inte missminner mig stod det på en "scarf" han har, så det va inte ens min egen :P höhöhö

• Helle333
    riboflavin skrev 2012-05-30 14:19:47 följande:
    Jag kikade på en lägenhet idag och på gräsmattan placerade jag bästa kompisen och våra hundar under tiden jag var inne och kikade. Jag har hela tiden varit tydlig med att vi har 3 hundar och värden har varit helt ok med det.

Nu ringde hyresvärden och förklarade att de tyvärr inte tillåter "kamphundar" i sina lägenheter, och eftersom en av våra hundar är en "kamphund" så kan hon tyvärr inte hyra ut till oss.

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, dels så är ju hela fördomscirkusen kring "kamphundar" löjlig, dels så är risken bra mycket större att någon av våra andra hundar skulle råka skada någon, eftersom de är lite klumpiga, och dels så är "kamphunden" en Labrador...

Jag sade ingenting till henne eftersom vi ändå inte var intresserade.

"Kamphunden" och klumphundarna:

Nå vad tror ni har jag blivit pålurad en Pitbull?

Vad mysko. Nu är det ju så att man kan träna alla hundar till kamphund men ska man se till den fördomsfulla innebörden av ordet kamphund så är det nog första gången jag hör någon benämna en labbe som det. Kan det vara så att de sett fel och trott att det var en rottis?
    Även om jag själv inser innebörden av ordet kamphund, för mig är det ju en hund som är tränad för kamp oavsett om det är en liten sketen chihuahua eller en pitbull, så kan jag nästan förstå värdar som förbjuder de raserna som många räknar som "kamphundraser". Det är så många som använt dessa på fel sätt  och ger dem dåligt rykte och det är ju tyvärr dessa som syns i tidningarna=folk blir rädda för dem. Jag kan väl ärligen mest säga att jag är rädd för hundraser som har sådana där käkar som kan låsa sig. Även om de flesta av dessa hundar är skitsnälla och väluppfostrade så blir jag illa till mods av dem. Men jag blir även väldigt illa till mords av schäfrar.
  • Free Spirit Free Love
    Helle333 skrev 2012-08-17 07:12:09 följande:

Vad mysko. Nu är det ju så att man kan träna alla hundar till kamphund men ska man se till den fördomsfulla innebörden av ordet kamphund så är det nog första gången jag hör någon benämna en labbe som det. Kan det vara så att de sett fel och trott att det var en rottis?
    Även om jag själv inser innebörden av ordet kamphund, för mig är det ju en hund som är tränad för kamp oavsett om det är en liten sketen chihuahua eller en pitbull, så kan jag nästan förstå värdar som förbjuder de raserna som många räknar som "kamphundraser". Det är så många som använt dessa på fel sätt  och ger dem dåligt rykte och det är ju tyvärr dessa som syns i tidningarna=folk blir rädda för dem. Jag kan väl ärligen mest säga att jag är rädd för hundraser som har sådana där käkar som kan låsa sig. Även om de flesta av dessa hundar är skitsnälla och väluppfostrade så blir jag illa till mods av dem. Men jag blir även väldigt illa till mords av schäfrar.
    Lite OT.
    Det finns inga hundar som kan låsa sina käkar. Myten säger att alla terrier hundar kan göra det, men det finns faktiskt ingen sanning i det. Det enda djuret som kan det är grävlingar. 

Däremot så har vissa hundar JÄVLIGT starka käkar, som kan vara näst intill omöjliga att få upp, men det är ju pga att deras käkmuskler är väldigt vältränade.  Solig
  • Allvetaren
    Hasse 889 skrev 2012-08-14 08:14:37 följande:
    Sklle bra järna villja veta varför folk kallar mastif/pittbull för Kamphund eller Mördarhund. vad kommer dom namnen
     ifrån? och fins det någon saning i dätta namnrykte? vad avades denna ras fram för.??? 
    Pitbull terrien är framavlad för kamp med andra hundar, det är i grund och botten just en kamphund.
  • Allvetaren
    Free Spirit Free Love skrev 2012-08-17 11:15:38 följande:
    Lite OT.
    Det finns inga hundar som kan låsa sina käkar. Myten säger att alla terrier hundar kan göra det, men det finns faktiskt ingen sanning i det. Det enda djuret som kan det är grävlingar. 

Däremot så har vissa hundar JÄVLIGT starka käkar, som kan vara näst intill omöjliga att få upp, men det är ju pga att deras käkmuskler är väldigt vältränade.  Solig
    Grävlinga låser så vitt jag vet, inte heller sina käkar. Gammal myt.
  • Free Spirit Free Love
    Allvetaren skrev 2012-08-17 13:10:57 följande:
    Grävlinga låser så vitt jag vet, inte heller sina käkar. Gammal myt.
    haha se där en till myt som blev sprängd idag! Just den biten kollade jag inte upp innan, men va bra att man kan lägga de till "fakta-fel" högen Solig
  • Allvetaren
    Free Spirit Free Love skrev 2012-08-17 13:31:01 följande:
    haha se där en till myt som blev sprängd idag! Just den biten kollade jag inte upp innan, men va bra att man kan lägga de till "fakta-fel" högen Solig

Skål
  • viseversa

Haha jag ser två irlänska settrar? och en labbe. Ingen "kamphund" i den "flocken"

• Bebisfågel

Även en chiuaua kan bli en kamphund så jag förstår inte alls detta resonemang "kamphundar" inte ens när det handlar om pitbull/amstaff/engelsstaff...
    Tycker det är väldigt trist att detta ord fått plats i hundvärlden...

• CrazyLady

Hahahha vilken dålig koll kvinnan har...

Jag ser två bedårande settrar och en mysig labbe... 

• Trialanderror

Tja jag fick höra när min lilla engelska bulldog var 5 månader, att hon var en såndär kamphund och att jag borde polisanmälas.

Min livsfarliga lilla klump var så otroligt skräckinjagande med sina rynkor och fnysningar.

Svar på tråden Jaha, då har man alltså "kamphund"?