SupersurasunkSara skrev 2012-06-22 18:16:43 följande:
Ang maten, min dotter som förvisso 'bara' har asperger, men hon gillade inte att äta sånt som var ihopblandat. Nu äter hon dock grytor och vissa grytor är tom favorit. Det började vända när hon fick vara med från början till slut, se hur maten såg ut från början och hur den blev, hjälpa till var också bra att hon fick göra. Vet inte om det kan fungera med era barn men ett tips iaf.
Bilder kan också vara en hjälp att strukturera vardagen. Fota gärna själva eller googla på nätet efter bra bilder. Kan man så är det bra om man håller samma rutin varje dag och att man tex börjar dagen i sängen med att visa bilder och ev klistar in ordningsföljden i en bok så att de ser vad sm ska hända efter vilken aktivitet.
Annars kan man skriva ut bilder och plasta in, göra ett hål i hörnet och sätta fast i en nyckelring, gärna en man kan hänga runt halsen.
Då kan de ta fram den bild de vill visa att de behöver/vill. Om de har svårt med kommunikationen alltså.
Vi gjorde så med bilder,men inget han egentligen brydde sig i,inte heller tecken..vår son visar genom att peka eller ta min hand och lägga på saken han vill ha..han kan titta på ett skåp i köket och då vet jag vad han vill ha...
Vår son går knapp in i köket..han äter bara i tv-rummet framför tv:n..han gillar inte om lillebror t.ex kommer in med mat i tv-rummet,då tror han att han ska äta det också..då får han utbrott och springr och slänger sig på golvet...
Vi har gett upp ang maten och låter honom äta det han vill...
Jag vill nu i första hand att han ska komma igång med tal-träning och sluta skrika som han gör,samt förhindra hans utbrott där han gör sig illa...