• jewin

Vad har ditt barn för läsebok i skolan?

Hej alla glada!
    Jag undrar vad era barn har för läsebok i skolan? (åk1)
    Ni får gärna skriva utgivningsår då vissa upplagor kan skilja sig från varandra.
    Jag går lärarprogrammet och gör en barnkulturstudie om läroboken.
    Om ni vill får ni skriva vad ni tycker, vilken skola det gäller m.m.
    Snälla hjälp mig!
    Tack på förhand/Jenny

• Svar på tråden Vad har ditt barn för läsebok i skolan?
  • nytt eller gammalt

Vi har nu i tvåan Mer om Moa och Mille. I ettan hette den Boken om Moa och Mille om jag minns rätt. Från 2006.

Bra: att böckerna finns i olika svårighetsgrader så att alla har bok med samma innehåll.

Dåligt: boken i ettan var rätt trist, den för tvåan däremot är helt ok. Kul att höra på läsläxan hemma nu.

De försöker ta upp aktuella ämnen i samhället och det är väl bra, men i vår välordnade klass var det en del som reagerade på att avsnittet om julfirande i ettans bok handlade om en a-lagare typ. Jag kan tycka att det är bra att barn får kännedom om allt möjligt som finns i samhället men som de inte möter i sin vardag. Nu i tvåans bok är det t ex en invandrartjej som först inte får gå på kalas. Sånt är så främmande för barnen hos oss men i vissa stadsdelar kanske det inte är underligt alls...

• Dr Mupp

Ettan: Mini och den magiska stenen
    Tvåan: Ottos klass.

Båda finns i lätt och mer svårläst version. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Punkster

Vi har flera olika böcker i olika svårghetsgrader, allt för att det ska passa så många elever som möjligt. Eleverna har också olika läsläxor i olika böcker beroende på var dom är i sin utveckling. Vissa har extra lästräning med 3-4 läsläxor varje vecka, vissa har knappt läsläxor alls. Klassen är en tvåa.

Exempel på titlar är:
    KIWI-serien (massor av småböcker på ca 10 sidor, ordnade efter svårighetsgrad)
    Emma (enkel lästräning, lära sig bokstäverna, ljuda enkla ord osv)
    Mini och den magiska stenen
    Vi läser ("Kapitelbok" om Tor och hans familj och vänner. Finns i olika svårighetsgrader baserat på årskurser. Samma bok som jag själv hade i skolan i början på 90-talet, lite nostalgiskt) 

• Den vita staden

Sonen hade Boken om Moa och Mille.
    Dottern boken om Tor och hans familj.

Det fastän de går i samma skola åk efter varandra, antar att det är läraren som avgör.

• NinnaBus

I sonens klass (1:an) använder de två olika böcker.
    En med lite mindre text per sida - Olas bok.
    Och en med lite mer text per sida - Elsas bok.

• m med tre stjärnor

Kiwi böckerna.
    Men dotterns grupp börjar bli för bra så jag hoppas att de gör som den skola där minabarn gick tidigare gjorde: hoppade över läsebok och lät dem läsa det de gillade istället.

Min äldsta går i fyran och de började året med att läsa samma bok i små grupper men det gav så lite så de släpte och hade istället som läsläxa att läsa 15 minuter om dagen.     

• LeoNo4AleXo6

Olas bok som läxbok, samt att de går till biblioteket nu och får låna valfria läseböcker att läsa i skolan.

• jewin

Hej!
    Tackar vänligen för era svar. Fortsätt svara om nån vill.
    Har tittat på de olika böckerna och har analyserat Vi läser, om Tor och hans familj.
    Men jag blev så intresserad av era böcker att jag tror att jag gör någon mindre analys på de oxå.
    Personligen tycker jag att det är bra att det används olika texter och böcker i skolan
    eftersom barnen ofta är på olika nivåer i läsningen.
    Lycka till med läsningen och tack igen.
    J.

Svar på tråden Vad har ditt barn för läsebok i skolan?