• Anonym (orolig)

Ska jag begära ensam vårdnad?? hjälp tack

ursäkta att det är långt men tacksam att ni tar er tid. Jag är så trött på detta med vårdnad och vet inte hur jag ska göra. och vill gärna ha era tips och erfarenheter.

jag och min dotters pappa separerade när hon var 10 månader. jag har under hela vårt förhållande tagit hand om honom. hans ekonomi, skött hemmet, samtal med myndigheter osv ganska precis allt som rör vardagen. han har mått dåligt psykiskt och varit sjukskriven för depression. han kan inte hålla ett jobb för han har världens sämsta arbetsmoral utan tycker att man säger upp sig om det är tråkigt eller jobbigt. och i o med detta så har han ju inte rört ett finger när det kommer till vår dotter. 1 bajsblöja och det var för att jag var hos läkaren. jag har fått bett om lov för att han ska ta henne då ja behövt gå ner i tvättstugan osv. han tycker det är jobbigt och krävande att ha henne. så när vi gick isär trodde inte jag att han skulle finnas där för henne så mycket. vilket jag hade rätt i. jag bor ihop med min sambo som jag träffade när pappan och jag gick isär. och pappan ville komma hem till oss och träffa henne nån gång i veckan. det var ok i början men han kom inte för att va med henne utan han kom och satte sig i soffan drack kaffe o pratade med oss när hon ville upp så gav han henne nåt annat att göra, och när jag sa till att hon vill ju upp säger han att "jag vet men jag är varm och orkar inte nu". så efter att ja satte ner foten och sa att han får vara med henne och inte med oss så gick det till varannan vecka och då tog han ut henne 10 min på gården eller liknande. hon är 16 månader nu. han bor inneboende för tillfället så jag har sagt att jag inte vill att hon sover där vilket han förstår bla eftersom han som äger lägenheten röker på. och att jag vet att pappan inte orkar med henne. jag gav honom en stor chans till umgänge här om veckan då han skulle sova över här och ta hand om henne för vi var tvungna att åka bort över en natt. det hade gått bra sa han men han ringde 10 gånger klagade på hur trött han var och frågade hur man gjorde olika saker osv. detta trots att ja gjort ett A4 med instruktioner (vilket en vuxen människa inte ska behöva).  han hjälper gärna till om vi vill ut osv och passar henne. men tar inga egna initiativ. och ringer inte jag för att erbjuda att han kan komma och träffa henne kan det lätt gå 2 veckor.  och nu har han börjat sätta stopp för mig och dottern tex. hon har bara pappans efternamn och jag vill att hon ska heta som jag eftersom hon bor hos mig och kommer alltid ha bäst kontakt med mig.självklart får hon ha faderns oxå men då sa han bara NEJ hon ska ha mitt efternamn punkt slut och att jag ska inte få ta henne ifrån honom. (hur han nu kunde tycka det eftersom jag bara ville lägga till mitt efternamn). sen så vill vi, jag och min sambo flytta ut på landet vilket betyder kanske till en annan stad fast ändå närliggande den stad vi bor i eftersom husen blir billigare då. då sa han bara att det kunde jag glömma och att han aldrig skulle godkänna det. och säger då att jag är knäpp som vill ta hennes pappa ifrån henne. (vilket jag inte allt vill men man måste ju tänka på vad som blir bäst för henne).  sen nu ska hon börja dagis och man ska skriva på ett intyg då orkar han inte göra det för vädret och ber mig fota pappret så han ser att det inte är nåt lurt osv med andra ord han bara krånglar och det är så jobbigt.  så frågan är bör jag ansöka om ensam vårdnad?
     hon bor hos mig heltid han har ALDRIG gett henne nån ting jag har stått för allt från början. han träffar henne sporadiskt. jag hör aldrig honom uttrycka att för hennes skull eller hon skulle må bra osv utan det är alltid jag vill inte, jag kan inte osv.
    jag vet att han skulle kämpa tappert emot mig om jag ansökte om ensam. han skulle ta det som att han aldrig får träffa henne. trots att jag säger att det får han. det värsta är att han är så manipulativ och skulle säkert få rätten och ta hans parti.

så vad tycker ni??

• Svar på tråden Ska jag begära ensam vårdnad?? hjälp tack
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-02 21:33:03 följande:
    han har ADD och nån form av ** depressiv. och nån form av social fobi tjossan.

det står att han har svårt att fungera under press och har har svårt att hantera sociala nåt. och att han har suicida benägenheter.

jag borde inte erbjuda nån ting vill han träffa henne dom dagarna så får han det och det vet han och de har jag sagt. men han kan inte sitta här hemma i våran lägenhet (jag och sambon) dom dagarna och tro att det är normalt. min sambo gillar inte hur han har behandlat mig så han gillar inte tanken på att han har varit här så mycket. men har ändå hållit en väldigt bra relation för dottern skull. det finns mycket han kan göra som sagt utan att sitta här hemma..

jag får underhåll från FK och det läggs väl sedan på han kronofogd
    Okej, det är inte säkert att det gör honom till en olämplig vårdnadshavare tyvärr.

Självklart ska han få ha ett förutbestämt umgänge flera gånger per vecka. Du som boendeförälder är skyldig att se till att barnet har möjlighet att få det umgänge barnet har rätt till. Vill du inte låta honom ha umgänge hos dig kan han väl få hämta henne och gå iväg på egen hand?

Då fullgör han sin underhållsskyldighet och han försörjer sitt barn enligt lag.
  • Barbamamah

Enligt lagen har båda föräldrarna gemensamt en skyldighet att se till att umgänget fungerar. Det är inte bara upp till den ena föräldern att ensam ta ansvar för hela biten.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-06-02 23:51:49 följande:
    Enligt lagen har båda föräldrarna gemensamt en skyldighet att se till att umgänget fungerar. Det är inte bara upp till den ena föräldern att ensam ta ansvar för hela biten.
    Boendeföräldern har ett större ansvar att möjliggöra umgänge. Så erbjuder inte ts regelbundet umgänge kan hon anses ha obstruerat.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-03 00:08:06 följande:
    Boendeföräldern har ett större ansvar att möjliggöra umgänge. Så erbjuder inte ts regelbundet umgänge kan hon anses ha obstruerat.

Boendeföräldern? menar du den barnet bor hos?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-03 08:42:39 följande:
    Boendeföräldern? menar du den barnet bor hos?
    Ja, boendeföräldern kallas den förälder barnet bor med. Den förälder som bara får ha umgänge kallas umgängesförälder.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-03 08:49:48 följande:
    Ja, boendeföräldern kallas den förälder barnet bor med. Den förälder som bara får ha umgänge kallas umgängesförälder.

Okey tack.
  • Anonym

En depression kan man bli frisk från och är ingen annledning att ta dottern ifrån honom. Nej jag tycker inte du ska försöka få esam vårdnad utan istället försöka få ett mer fungerande umgänge och inte bara när du vill ha barnvakt. Det har bara gått ett halvår sen separationen du får nog kämpa lite längre tid än så tycker jag. Dessutom kanske umgängena börjar fungerar bättre när dottern blir äldre. Det är faktiskt inte så ovanligt att det kan bli så. Har han boendestöd? Låter som han skulle behöva det.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-02 20:19:16 följande:
    ska jag bokstavera åt dig eller? JAG VILL ATT DOM SKA HA KONTAKT!!!!! OCH JAG ÖNSKAR ATT HAN KUNDE KLARA AV DET

och jo jag vet att det inte är säkert att det går som man vill men det är ändå inte så svårt..

en man som lider av depression och självmordstankar som köper en katt och torterar för sitt dåliga mående. som inte bryr sig när dottern gråter och inte tycker det spelar så stor roll med mattider och att hon måste bada. jag måste stå och ge honom instruktioner om hur man sköter saker och en checklista för dottern när han passar henne. hans ekonomi är hos kronofogden DU JAG SKULLE INTE TRO ATT DETTA SKULLE BLI ETT PROBLEM jag har även vittnen
    Varför låter du han va ensam med ditt barn en hel natt om nu detta stämmer? Att han ringde 10 gånger och frågade hur man skulle göra saker visar bara att han är mån om att göra rätt med dottern vilket borde va motsatsen till att inte bry sig. Enligt vad du skriver så har han bara dottern 10  minuter då och då så hur vet du att han inte skulle ge dotter mat mm? Att han skiter i dom mattider och badtider du har bestämt är något helt annat. Och vad kronofogden har med har med det att göra förstår jag inte. Vad är det för katt han torterat är han nån slags saddist menar du?
  • Anonym

Inlägg 38: ts virar in sig själv mer och mer som visar att ev är ohållbart för att pappan inte är dålig men att ts vill utstänga han för ts vill inte ha kontakt med han och tycker det passar bra med att ungen inte heller har kontakt

• Anonym (orolig)

det är konstigt att ni alla tycker att han ska få vara hemma hos min familj för att träffa vår dotter. alla jag frågat allt ifrån vänner till BVC och en psykolog även jurist. har sagt att det inte är friskt och att jag inte har några förpliktelser att se till att dom kan ha kontakt utan det intresset ska ligga hos honom. sen ska jag ju inte hindra honom när initiativ tas vilket jag såklart inte gör jag har enbart satt ner foten när det kommer till att sitta i vår lägenhet och ha det bekvämt..  så i det läget tycker jag ni alla resonerar konstigt och tyder på att ni inte vet vad ni pratar om.

Anonym skrev 2012-06-03 09:38:20 följande:
    Varför låter du han va ensam med ditt barn en hel natt om nu detta stämmer? Att han ringde 10 gånger och frågade hur man skulle göra saker visar bara att han är mån om att göra rätt med dottern vilket borde va motsatsen till att inte bry sig. Enligt vad du skriver så har han bara dottern 10  minuter då och då så hur vet du att han inte skulle ge dotter mat mm? Att han skiter i dom mattider och badtider du har bestämt är något helt annat. Och vad kronofogden har med har med det att göra förstår jag inte. Vad är det för katt han torterat är han nån slags saddist menar du?
    jag sa att han har ifrågasatt varför hon ska bada tex varannan dag och sagt att "hon dör väl inte av att missa lunchen osv vilket i mina ögon tyder på att han är kapabel att göra detta då..
    och han ringer mig o tjatar om saker för att det ska bli rätt JA för han vet vad som händer vid minsta misstag...

jadu vad för katt njuter du av infon eller?
    men det var en randig bonkatt som var hans som han slog,stöp, drog i svansen mm hon blev senare avlivad på humant sätt av veterinär då hon inte klarade av att bli rehabiliterad till människor igen.. detta var mitt krav för att inte anmäla honom. och att han skulle söka hjälp,vilket jag inte vet hur det gick med det..
  • Anonym (bellis)

de flesta på FL är automatiskt på pappans sida, TS, men jag tror att du har rätt stor chans att få ensam vårdnad. Vadå inneboende hos en som röker på, inte får han vårdnaden, inte.

Och just sånt krångel med att skriva på dagispapper etc är en stor orsak till att man får ensam vårdnad.  

• Anonym
    Anonym (bellis) skrev 2012-06-06 00:29:06 följande:
    de flesta på FL är automatiskt på pappans sida, TS, men jag tror att du har rätt stor chans att få ensam vårdnad. Vadå inneboende hos en som röker på, inte får han vårdnaden, inte.

Och just sånt krångel med att skriva på dagispapper etc är en stor orsak till att man får ensam vårdnad.  
    Håller med, dom flesta här  är alltid automatiskt på pappans sida. Jag tycker han låter som ett riktigt rötägg och borde inte få ha barnet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-06 07:45:48 följande:
    Håller med, dom flesta här  är alltid automatiskt på pappans sida. Jag tycker han låter som ett riktigt rötägg och borde inte få ha barnet.

Håller med. De flesta är på pappans sida här. Oavsett om man vill sitt barn det bästa
  • Anonym (?)

Bara för att du ansöker om ensam vårdnad betyder det ju inte att du vill ta henne ifrån honom som jag uppfattade i ditt inlägg?
    Har man ensam vårdnad så har den andra föräldern rätt till umgänge, Och visst har du stort ansvar att se till att det fungerar men det går inte att jaga eller tjata på någon för att den ska komma och umgås med sitt barn.
    Hade jag varit du så hade jag ansökt enskild vårdnad, då din dotter bor hos dig och du sköter allt som rör henne... Följ ditt moderhjärta, det är då din dotter mår som bäst!!!
    Och det verkar inte som ditt förflutna med honom varit en dans på rosor alltid, och är det lite av en principsak att pappan ska ha dottern (då han inte verkar så engagerad, som barn känner av) så försök reda ut allt så ni kan gå vidare i livet... Även om man inte tror att barn påverkas så mycket för att man håller dom "Utanför" konflikterna så påverkas dom oerhört mycket ändå.. 
    Önskar er All lycka till <3   

Svar på tråden Ska jag begära ensam vårdnad?? hjälp tack