• Anonym (trött)

Stöd hemma ist för familjehem? går det?

Jag har sagt till soc när dem sa att dem skulle öppna utredning på mina flickor pga att min äldsta dotter är otrolig utåtagerande att jag ville att vi skulle få komma till ett familjehem som ligger i den stad vi bor. Nu är saken den att jag har absolut ingen som kan ta vår hund dessa sex veckor. UT på soc tycker jag kan avliva henne?? MIN FRÅGA, VAD FINNS DET FÖR ALTERNATIV ISTÄLLET? KAN MAN HA NÅGON SOM TEX ÄR HEMMA HOS OSS, OCH ATT VI TEX ÅKER IN KONTINUERLIGT TILL FAMILJEHEMMET TEX?? TACKSAM FÖR SVAR....

• Svar på tråden Stöd hemma ist för familjehem? går det?
  • Anonym (L)

Har du annonserat efter hundvakt? Det borde ju gå att ordna på något vis.

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2012-06-02 15:57:35 följande:
    Har du annonserat efter hundvakt? Det borde ju gå att ordna på något vis.
    Jag insåg när jag postat att jag inte alls svarat på din egentliga fråga. Tyvärr vet jag inte hur sådant brukar gå till. Hoppas att någon som vet hittar tråden!
  • Cocacola

Kolla upp om det finns möjlighet att vara i ett familjehem där även hunder är välkommen? Såna finns det, däremot vet jag inte om det finns i din stad eller om soc är beredda att leta alternativ. Det är ju fler bitar som ska matcha men familjehem där även djur är välkomna finns.

Annars borde det väl finnas plats för hunden på något pensionat eller annat? Tycker annars inte att det borde vara omöjligt att hitta någon som kan ta hand om en hund i 6 veckor, sätt ut en annons på blocket?

Hoppas ni får den hjälp ni behöver! Lycka till!      

• Anonym

Är det familjehem och inte utredningshem? Flera familjehem jag har besökt har hund och är hundvänliga, har du en hund som klarar andra hundar? i så fall är det inga problem. Vi är olika som utreder, jag skulle gett dig alternativ istället för avlivning.

• Anonym (trött)

Hej snälla ni :) Det är ett familjevårdshem. Och tyvärr går hon inte bra ihop med andra hundar :-/

• Anonym (trött)

Det här familjevårdshemmet ska observera oss för att se hur vi fungerar i vardagen. Det ligger ca 1,5 mil från oss och det går bussar hela tiden. Vi borde ju kunna komma fram till nånting. Att vi tex åker in fyra dagar i veckan, stannar ca fyra h, sen kan dom komma hem till oss några ggr i veckan... Plus en boendestödjare tex...? Der tycker jag personligen låter som en plan.. Men vad vet jag... Sitter ju inte på den maktpositionen...

• Anonym

Finns det någon i ditt nätverk som skulle kunna ta hunden? Eller sätt en lapp i affären och så finns det hundpensionat. Vad är det för ras? ålder och några sjukdomar? Tyvärr får man socialsekreterare säga till att det kan vara dags att avliva hunden eller katten, som djurägare kan jag utifrån se hur djuren mår. Likväl som att andra säger till mig.

Jag googlade på familjevårdshem och det är något jag skulle kalla utredningshem. Hur ska ni bo där? finns det egna lägenheter så som utredningshemmen vi använder borde det gå att lösa. Jag tror inte att din plan fungerar, det är oftast inte möjligt att få in så mycket tid öppenvård.  

• Anonym (trött)

Nej, avlivar min hund gör jag inte :D Det är en Rottweilertik på snart tre år. Jag har INGEN som kan ta hand om henne, och pensionat är uteslutet då hon är väääldigt tikilsk... Nej, jag ska ringa "makten" på Måndag så får vi komma fram till nånting. För det är totalt uteslutet. Sen kan hon ju försöka ta mina barn... Finns noll grund till det!

• Anonym (linn)

Jag tycker du ska höra med soc om ni inte kan få en "hemma-hosare" som kan komma ett par dagar i veckan och observerar er?

Att bo på ett utredningshem är väl inte direkt något man börjar med så att säga, det är ett ganska stort steg att ta och mycket kostsamt.
    Men ni kanske har haft en del andra insatser tidigare som inte varit tillräckliga?

Hur gamla är barnen?

Nej, en rottis blir det nog svårt att hitta någon hundvakt till. Det krävs en del för att ta hand om henne kan jag tänka mig. Hade varit lättare med en liten pudel eller nåt kanske ?       

Självklart ska du inte avliva hunden, det fattar väl även soc att dem inte kan kräva av dig?! 

• Anonym (trött)
    Anonym (linn) skrev 2012-06-02 18:08:14 följande:
    Jag tycker du ska höra med soc om ni inte kan få en "hemma-hosare" som kan komma ett par dagar i veckan och observerar er?

Att bo på ett utredningshem är väl inte direkt något man börjar med så att säga, det är ett ganska stort steg att ta och mycket kostsamt.
    Men ni kanske har haft en del andra insatser tidigare som inte varit tillräckliga?

Hur gamla är barnen?

Nej, en rottis blir det nog svårt att hitta någon hundvakt till. Det krävs en del för att ta hand om henne kan jag tänka mig. Hade varit lättare med en liten pudel eller nåt kanske ?       

Självklart ska du inte avliva hunden, det fattar väl även soc att dem inte kan kräva av dig?! 
    TACK... Det är precis det jag känner... "Hemma-hosare" låter bra Måste ju fungera tycker man!

Nej, vi har inte haft några direkta insatser tidigare.. Känns som man ska flytta in på en öppen anstalt.. haha, va fan.. Jag är en vuxen kvinna på 34 år som faktiskt kan ta hand om mina barn. Dom kommer först i alla lägen, hallå, jag går omkring i trasiga skor för att jag handlar till barnen först! Kan bli så sne på soc som tror det värsta om alla! Visst finns det barn som lider, men hjälp DOM då.. Lägg pengarna där liksom :/

Flickorna är 7 resp 3år... Min äldsta flicka kan jag med säkerhet säga har någon form av bokstavssjukdom :/
    Men soc verkar tro att det är JAG som är problemet... UTRED min dotter ist, för hon måste få hjälp!

Ja, det krävs ju en del med en Rottis :) Motion, stimulans & framför allt e hon stor, klumpig & alltid i ens väg.. Meeen, hon e ju vår flicka :)

Ska som sagt ringa drottningen på Måndag & säga att jag tackar NEJ wish me luck) och min mamma och mormor ska också ringa, så att hon inte kör en § 56 på barnen... För jag kan lova att hon e på en maktposition med en enorm egotripp.. Inte bara som jag skriver, har träffat andra som e underbara... Men hon... Ja, har aldrig stött på ngt liknande :S
  • Anonym

Jag är också ute efter detta. Detr undra jag också.

• Anonym (biomamman)

Mitt bonusbarns mamma har en som kommer hem tre dagar i veckan som stöd i hennes föräldraskap. Hon får också hjälp att sköta sin ekonomi då hon inte riktigt har koll på prioritetsordningen.
    Barnet är utåtagerande och BVC reagerade och insatsen blev alltså att det kommer en person hem och stödjer. Först två ggr i veckan, men nu tre.

Jag hoppas du redan fått besked om att det blir så istället för familjehem.

• Anonym (linn)
    Anonym (biomamman) skrev 2012-08-16 07:37:16 följande:
    Mitt bonusbarns mamma har en som kommer hem tre dagar i veckan som stöd i hennes föräldraskap. Hon får också hjälp att sköta sin ekonomi då hon inte riktigt har koll på prioritetsordningen.
    Barnet är utåtagerande och BVC reagerade och insatsen blev alltså att det kommer en person hem och stödjer. Först två ggr i veckan, men nu tre.

Jag hoppas du redan fått besked om att det blir så istället för familjehem.

Vem är du till detta barn?
  • Anonym (biomamman)
    Anonym (linn) skrev 2012-08-16 09:58:20 följande:

Vem är du till detta barn?
    Om det är mitt bonusbarn så är jag bonusmamma ju Eller iofs, jag kan ju vara bonuspappa med, pappan till barnet kan ju vara bi men det är han inte så jag är altlså bonusmamma.
  • Anonym
    Anonym (trött) skrev 2012-06-02 22:42:42 följande:
    Flickorna är 7 resp 3år... Min äldsta flicka kan jag med säkerhet säga har någon form av bokstavssjukdom :/
    Men soc verkar tro att det är JAG som är problemet... UTRED min dotter ist, för hon måste få hjälp!

Ja, det krävs ju en del med en Rottis :) Motion, stimulans & framför allt e hon stor, klumpig & alltid i ens väg.. Meeen, hon e ju vår flicka :)

Ska som sagt ringa drottningen på Måndag & säga att jag tackar NEJ wish me luck) och min mamma och mormor ska också ringa, så att hon inte kör en § 56 på barnen... För jag kan lova att hon e på en maktposition med en enorm egotripp.. Inte bara som jag skriver, har träffat andra som e underbara... Men hon... Ja, har aldrig stött på ngt liknande :S
    Alltså, det här blir jag så trött på.... Alltid är det barnen det är "fel" på och som ska utredas! du har inte tänkt tanken att hennes beteende är en reaktion på något annat? Bristfälligt föräldraskap till exempel...

Din inställning till socialarbetaren gör mig också väldigt frågande. Det kan inte vara så att du fått en socialarbetare som faktiskt vågar sätta ner foten och tänka på barnens bästa? Även om det innebär att han/hon går emot din vilja. Sådana här insatser gör man inte "bara för att". Men alla som är aktuella hos soc är ju de perfekta föräldrarna...

Dessutom verkar du bry dig mer om hunden än om barnen. Skulle jag vara i din sits skulle jag göra vad som helst för att visa att jag är en bra förälder. Hunden hittar du nog någon lösning för, bara du VILL!

Svar på tråden Stöd hemma ist för familjehem? går det?