• Anonym (undrar)

Bokat in mig för utredning. Hur går den till, vad kommer ske?

Efter ett års försök inkl tre missfall så har jag nu tagit tag i det hela. Ngt är ju fel, annars borde jag kunna bära fram ett barn... Så jag har bokat in mig för en utredning. Vad händer nu? Vad gör man vid första mötet och vad följer? Gissar på gynundersökning iaf, heh. Och mer? Lämnar man blod, ska mannen lämna spermaprov eller bestäms såna saker under undersökningens samt tidens gång?

Ni som gjort såna får gärna svara och berätta lite för jag vet ingenting. Helt ny, läskig värld. Rynkar på näsan   

• Svar på tråden Bokat in mig för utredning. Hur går den till, vad kommer ske?
  • Kjell2
    Anonym (undrar) skrev 2012-06-04 08:42:19 följande:
    Efter ett års försök inkl tre missfall så har jag nu tagit tag i det hela. Ngt är ju fel, annars borde jag kunna bära fram ett barn... Så jag har bokat in mig för en utredning. Vad händer nu? Vad gör man vid första mötet och vad följer? Gissar på gynundersökning iaf, heh. Och mer? Lämnar man blod, ska mannen lämna spermaprov eller bestäms såna saker under undersökningens samt tidens gång?

Ni som gjort såna får gärna svara och berätta lite för jag vet ingenting. Helt ny, läskig värld. Rynkar på näsan   
    Lite olika från ställe till ställe men ungefär:
    Ni får snacka lite med barnmorska, mots, om er historia, sjukdomar, tidigare försök mm. Därefter blir det provtagning, ibland samma dag, ibland senare.  Kan vara blodprov, spermaprov mm. I ert fall, när ni kan bli gravida är det inte lika akut med spermaprov till en början med. Beroende på vad de hittar i proverna blir det behandlingar. Funkar inte det blir det mer prover och nya behandlingar osv.

Var beredd på att det kan ta tid och delvis vara rätt jobbigt. Prata mycket med varandra om hur ni känner, vill gå vidare, andra alternativ mm. Glöm inte bort att ni är två som går igenom detta,

Lycka till!
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2012-06-04 08:42:19 följande:

Det behöver inte alls vara något som är fel!
    Ni har blivit gravida tre ggr under ett års tid vilket är snabbt.
    Att det blivit missfall av dessa graviditeter är mest troligt endast en oturlig slump. 
    Vilken ålder har du?
    Är du över 35 år så är det inget ovanligt alls att få flera mf i följd. Beror då på att äggen blivit sämre med åren.
    Men det kan naturligtvis hända öven yngre kvinnor.  
    Vissa kvinnor har en medfödd ökad sannolikhet att få missfall. Det kan man ev upptäcka vid en missfallsutredning. Och det är en sådan utredning du ska begära att få göra.
    För ni har ju inga svårigheter att bli gravida.
    I vilka veckor har mf hänt? 
    Kan ibland säga en del om de alla hänt ungefär samma vecka eller vid olika tidpunkter. 
    Om det är så att du har en störra andel ägg av sämre kvalitet så kommer det till slut att bli en graviditet med ett bra ägg och då blir det barn.
    Beror missfallen på t ex att du har en ökad sannolikhet att utveckla små blodproppar i moderkakans blodkärl så kan man avhjälpa det enkelt med medicinering.
    Beror mf på hypotyreos så tar man bara levaxin.
    Se till att först och främst kolla vad ditt TSH ligger på!
    Det ska vara under 2,5.
    Ang om det kan bero på spermierna att det blir missfall så är det mer osäkert.
    Men finns par som till sist provat med donatorspermier och då har det gått bra.
    I sällsynta fall är det myom eller polyper inne i livmodern som stör en graviditet och då tar man bort denna/dessa kirurgiskt. 
    Det talas om ett överaktivit immunförsvar i enstaka fall med infertilitet eller upprepade missfall. Men läkare och forskare är oeniga fortfarande... Dock finns det trådar här på FL med kvinnor som får behandling emot detta och en del av dem får barn då.

Men - mest troligt av allt - så har ni endast haft otur helt enkelt!
    Och nästa graviditet blir det barn.      
  • Anonym (undrar)

Jättemånga tack för era svar! Himla mkt bra information. Glad

Jo, alla tre har varit tidiga och i v 7, 5 och nu 6. Nä, vi har ju inga jätteproblem att bli gravida, det svåra verkar vara att få behålla. 

Jag ska jämföra vad de gör - med det ni skrivit - för att få lite koll på att de går igenom allt. Det är ju liksom inte fel att komma med förslag.

Och jag närmar mig 35, så det är även därför vi tar tag i det rel fort istället för att vänta. Tiden att vänta finns liksom inte riktigt om man ska kunna få hjälp framöver om det krävs.

Tack så mycket båda två, värdefullt!!       

Svar på tråden Bokat in mig för utredning. Hur går den till, vad kommer ske?