• Hjärtegärna

Surr/pirr i livmodern - vad betyder det?

Jag har en surrande/pirrande/vibrerande/fladdrande känsla i livmodern som jag hoppas någon kan förklara för mig.

Har haft känslan i ett par dagar, hade ÄL i torsdags. Till saken hör att jag hade samma känsla för ett par månader sedan, för första gången i mitt liv. Då visade det sig att jag var gravid som tyvärr slutade i tidigt missfall. Detta pirrande höll dock i sig ca två veckor efter missfallet och har inte återkommit efter det - förrän nu.

Jag frågade min barnmorska och hon sa att hon aldrig hört talas om något liknande trots att hon varit aktiv i 35 år.

Jag hoppas innerligt på att vara gravid igen men samtidigt rädd för att detta 'surr' betyder att något är fel. Någon som har varit med om något liknande och har en rimlig förklaring?

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Surr/pirr i livmodern - vad betyder det?
  • Hjärtegärna

Tyvärr var det mensen som kom - idag med besked.Rynkar på näsan Bara att försöka igen..

Nu kvarstår dock min ursprungliga fråga - om inte graviditetstecken, vad beror detta sällsamma pirrande/surrande i livmodern från ägglossning till mens på?

• kamikirimusi
    Hjärtegärna skrev 2012-06-13 15:16:07 följande:
    Tyvärr var det mensen som kom - idag med besked.Rynkar på näsan Bara att försöka igen..

Nu kvarstår dock min ursprungliga fråga - om inte graviditetstecken, vad beror detta sällsamma pirrande/surrande i livmodern från ägglossning till mens på?
    Ååå vad tråkigt! Rynkar på näsan Men nu tar vi nya tag här båda två!!! 
    Jag är ändå ganska övertygad om att detta märkliga pirr har med graviditet att göra, för som sagt, jag har aldrig känt pirret förut och samtidigt får jag för första gången svagt positivt på ett gravtest. Alltså måste det finnas ett samband enligt mig. 
    Tror du inte att du kan ha varit tidigt gravid denna gången då, men att det blev ett förmodat tidigt missfall, precis som för mig? Det är ju tydligen väldigt vanligt med dessa jättetidiga missfall, som man oftast inte vet om för mensen hinner inte utebli. 
  • Fflicka

Nytt försök kommer! Har beställt hem ägglossnings tester nu! Just be happy!! Våran tur kommer! Jag fick inget tisigt missfall efter testet va negativt i morse men jag kan ju ha känt fel också! :) minns det knappt så!!

• Hjärtegärna
    kamikirimusi skrev 2012-06-13 22:50:21 följande:
    Ååå vad tråkigt! Rynkar på näsan Men nu tar vi nya tag här båda två!!! 
    Jag är ändå ganska övertygad om att detta märkliga pirr har med graviditet att göra, för som sagt, jag har aldrig känt pirret förut och samtidigt får jag för första gången svagt positivt på ett gravtest. Alltså måste det finnas ett samband enligt mig. 
    Tror du inte att du kan ha varit tidigt gravid denna gången då, men att det blev ett förmodat tidigt missfall, precis som för mig? Det är ju tydligen väldigt vanligt med dessa jättetidiga missfall, som man oftast inte vet om för mensen hinner inte utebli. 
    Ja, kanske.. Det som förvånar mig lite är bara att mensen denna gång kom en dag för tidigt.

Förra gången jag fick ett tidigt missfall så skedde det i vecka 5, mensen försenad en dryg vecka. Då testade jag positivt redan på dag 24. Efter vad jag har förstått så behöver ägget ha fäst för att att hCG ska börja produceras och ge utslag på gravtest.

Livmodern börjar väl förvisso växa från dag 1 då ett ägget befruktas i äggledaren. Kanske är det den växtvärken vi känner av? Om det inte hinner fästa får vi negativt men om det fäster får vi positivt. Sedan kan det ju tyvärr stötas bort ändå.

Hann inte testa mig denna gång så jag vet inte om det isf fäst eller ej. Nästa gång jag känner pirr så ska jag testa tiidigt.. Längar redan till nästa gång! Om jag har räknat rätt så ska jag se till att var extra förförisk under midsommarhelgen.. ;) Har ett lager med ÄL-tester att nyttja och äter nu även kapslar med Boragoolja som ska göra slemhinnan i livmodern extra 'fästvänlig'. :) Tbc..

• kamikirimusi
    Hjärtegärna skrev 2012-06-14 10:27:47 följande:
    Ja, kanske.. Det som förvånar mig lite är bara att mensen denna gång kom en dag för tidigt.

Förra gången jag fick ett tidigt missfall så skedde det i vecka 5, mensen försenad en dryg vecka. Då testade jag positivt redan på dag 24. Efter vad jag har förstått så behöver ägget ha fäst för att att hCG ska börja produceras och ge utslag på gravtest.

Livmodern börjar väl förvisso växa från dag 1 då ett ägget befruktas i äggledaren. Kanske är det den växtvärken vi känner av? Om det inte hinner fästa får vi negativt men om det fäster får vi positivt. Sedan kan det ju tyvärr stötas bort ändå.

Hann inte testa mig denna gång så jag vet inte om det isf fäst eller ej. Nästa gång jag känner pirr så ska jag testa tiidigt.. Längar redan till nästa gång! Om jag har räknat rätt så ska jag se till att var extra förförisk under midsommarhelgen.. ;) Har ett lager med ÄL-tester att nyttja och äter nu även kapslar med Boragoolja som ska göra slemhinnan i livmodern extra 'fästvänlig'. :) Tbc..

Ja det kanske är växtvärken helt enkelt! Nästa gång jag får pirr, om jag får det, så kommer jag ta det som ett positivt tecken.
    Hoppas midsommarhelgen bär frukt för din del Cool
    Själv ska jag iallafall FÖRSÖKA fokusera på andra saker nu i sommar och ladda lite mentalt inför eventuell IVF i höst. Men nu kanske kroppen äntligen börjar fatta vad den ska göra...kan ju åtminstone hoppas på det...! 
  • PiOmiO

Oj, jag har visst hittat en mycket gammal tråd.. Men vem vet den kanske blir aktiv igen!??

Vi har kämpat sedan 2009. I måndags efter positivt ÄL test åkte vi till danmark för insemination, Igår började jag känna av kolsyran i magen och googlade såklart på det.! testdag är 6/5, kanske att vi vågar tjuvtesta på måndag, men kan ju inte låta bli att le så fort jag känner av kolsyran, vilket känns så fort jag sätter mig ner ! =) Hoppas hoppas** 

IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Pluttis86

Jättegammal tråd, är ni förfarande kvar? Hur gick det?

Pirras och typ kittlas i min livmoder för glatta livet idag, igår kände jag mig mer öm i ljumskarna....

Är hoppfull!

• AllaGodaTingÄrTre
    Pluttis86 skrev 2018-04-17 13:48:45 följande:

Jättegammal tråd, är ni förfarande kvar? Hur gick det?

Pirras och typ kittlas i min livmoder för glatta livet idag, igår kände jag mig mer öm i ljumskarna....

Är hoppfull!

Samma här! Var det ett gravtecken?
  • Johannasol

Jag läste denna tråd förra veckan när jag hade samma känsla och ville bara skriva att jag igår tig gravtest som visade positivt! Det pirrade massa ca 1 v efter ägglossning men även lätt surr/kittel ganska direkt efter ägglossning. Avtog lite dagarna innan förväntad mens. Kunde riktigt se framför mig hur livmodern växte och blodet strömmade till under allt pirr, och så var det nog också!

• Phines92
    Johannasol skrev 2018-08-21 16:59:49 följande:

Jag läste denna tråd förra veckan när jag hade samma känsla och ville bara skriva att jag igår tig gravtest som visade positivt! Det pirrade massa ca 1 v efter ägglossning men även lätt surr/kittel ganska direkt efter ägglossning. Avtog lite dagarna innan förväntad mens. Kunde riktigt se framför mig hur livmodern växte och blodet strömmade till under allt pirr, och så var det nog också!

Jag har också känt samma sak vid ungefär samma tidpunkt som dig. Har bim på söndag så hoppas på ett plus för mig också Skrattande

Svar på tråden Surr/pirr i livmodern - vad betyder det?