• alexander2011

syskonförsök-tog för givet att det skulle gå snabbt o bli gravid igen :( Här kan vi stötta varanda

Sitter här nu. mensen är sen IGEN..känns som att den är på g igen. har typiska pms besvär som även är samma för att även kunna vara gravid o detta gör mig tokig.

*ökade flytningar
    *kissar oftare
    *värk i magen o ljumskar
    *trött
    *svullen mage      

Grabben är född i Aug-11 och sen han var drygt 6 veckor gammal så har vi försökt med ett syskon. har velat alltid ha två tätt och eftersom han kom till på 3: försöket så trodde en givetvis att- ja men denna gången kommer vi snabb lyckas att bli gravida inom minst 6 mån.

jag har andvänt äl tester varje månad o haft sex under de fertila dagarna, provat bidrottninggele men änn har vi inte lyckats :(

Fler som har kämpat länge? här kan vi stötta varandra o följa varandra genom varandras resor.

• Svar på tråden syskonförsök-tog för givet att det skulle gå snabbt o bli gravid igen :( Här kan vi stötta varanda
  • OLilly
    tjejhalmstad skrev 2013-04-13 15:50:16 följande:
    hej på er alla. Har inte läst igenom hela tråden. Men måste fråga.

-Hur Länge har ni försökt få ett syskon

-Har ni alla haft mens som vanligt?
    -Hur gick ni tillväga för utredning, ifall ni nu gjort utredning?

Har själv inte fått tillbaka mensen sen p-piller stop i augusti-12. Fick komma till sjukhusets gynmottagning i januari för VUL och allt såg bra ut även blodprov, fick sen provera utskrivet till 3 månader som jag nu tagit för att få igång blödning, vilket gick men har nu ätit den sista kuren och nu görs ingenting mer utan nu ska förhoppningsvis kroppen fattat att jag ska få ÄL och mens. Har testat med ÄL stickor under dessa månader jag ätit proveran men aldrig fått utslag så känns inte som om den kommer att komma igång heller av sig själv?!

Ska vänta i 6 veckor innan ja får kontakta gynmottagningen igen för att kanske,kanske få börja med pergotime också men risken är väl liten då de inte vill satsa på oss som redan har 1 barn som då blev till på första försöket.

Så då är det väl bara att gå via privata läkare, ringde dem och de har skickat massa papper som ska fyllas i för mig och sambon och vi ska båda lämna prover mm. Enligt hon jag pratade med i receptionen så som hon sa -Varje gång ni sticker in näsan här så kostar det er 350kr. Minst 5-6000 sa hon att detta kommer kosta i början. Förstod inte henne riktigt då hon var väldigt "snäsig" i telefonen och otrevlig. 

Så går ni andra hos privatläkare för att sjukhuset inte prioterar oss som redan har barn?    

Har läkarna kommit fram till vad som är felet eftersom ni inte blir gravida?

Många frågor men hoppas ni vill hjälpa mig att förklara :)      

Hade försökt ungefär sedan november-december 2011. Menscykeln var regelbunden och hade aldrig några uppehåll i blödningarna eller så. Gick inga utredningar men var på väg flera ggr. Den här månaden sa jag till mannen att blir det inget så får det vara nog och vi går till gyn. Men så vips var bullen ett faktum. De två sista månaderna hade jag sakta börjat tappa hoppet och förra månaden la jag av att "försöka". Kanske det också hade sin effekt? Den inre stressen som gnager gör säkert sitt för att sätta krokben. Munkpeppar kanske också hade en effekt? Det är svårt att säga vad det är som gör att man faktiskt blir gravid. Det är ju så mycket som ska klaffa och hela kroppen och sinnet måste vara i harmoni. Sen så är ju befruktningen och graviditeten ett fantastiskt mirakel som vi dödliga säkert aldrig kommer att klura ut helt och hållet.

Håller tummarna för dig {#emotions_dlg.flower} 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly
    onskedrom skrev 2013-04-13 19:49:50 följande:
    Stort grattis OLilly!! Fantastiskt :D

Jag var på första samtal hos fertilitetsläkare i veckan och han diagnosticerade mig med PCOS så nu vet jag det. Vi ska få ta en massa prover och grejer så får vi se sedan vad som är problemet för oss. Vi har försökt i ett år. Jag ringde till en läkare som är ansluten till vården som min vanliga gynekolog tipsade mig om (men det är en privat mottagning) och det kostar som vanliga läkarbesök och med högkostnadskort etc. Fantastiskt bra iaf för alla prover vi ska ta kostar säkert närmare 6000-7000kr att betala själv.
    Tack så jättemycket!! Ja, helt otroligt känns det. ar inte riktigt smällt det än. Som att vara gravid för första gången :) 

Vad skönt att ni fått veta vad det är nu. Kanske blir det hormonbehandling nu?

Jag förstår inte varför det ska kosta så vansinnigt mycket, det får väl många barnlösa att dra sig för att söka vård i första taget...Det skapar onödigt lidande för visst tar det mycket på psyket hela den här processen. 

Hoppas ni kommer igång snabbt nu då {#emotions_dlg.flower} 
  • OLilly
    Ett litet mirakel skrev 2013-04-13 20:56:27 följande:
    Olilly:tack detsamma! Här går det bra och gick in i v 10 idag! Illamående lite och trött som bara den!!!! :( men det funkar!
    :) mitt illamående har inte riktigt nåt sin kulmen ännu men jag är sååååå trött. Ja, visst funkar det :)
  • onskedrom
    tjejhalmstad skrev 2013-04-13 20:53:20 följande:

Men ni har barn sen innan med? Sa de varför man får pcos? De ser man väl på Vul? Tänkte mest att ja redan gjort det hos gyn och de sa inget om det då. När du skriver högkostnadskort, menas det då att frikort gäller?
    Ja vi har ett barn sedan innan, snart 3år gammalt. 

Nej han sa inte varför man får det, jag vet faktiskt inte. Det verkar ju som att det är något man föds med? Jag har ju alltid haft besvären och det har liksom passat in på mig från början. Men han förklarade också att typiskt för de som har PCO är att man kan vara rätt fertil när man är yngre, i 20årsåldern, sedan får man en dipp typ mellan 25-35, då när de flesta vanligen vill skaffa barn. Och då har många som kommit till honom fått hjälp att bli gravida. Men sedan är det vanligt med PCO att man får en uppsving i fertiliteten precis innan klimakteriet och vid typ 38-43 kan man vara väldigt fertil. Han berättade att flera som kommit till honom och fått kanske 2barn fick barn 3 och 4 när de var 40 och 43 eftersom de inte skyddat sig och trodde det var kört. Lite roligt, så fertiliteten kan gå i vågor så man ska aldrig ge upp!

Och alltså PCO är ju själva placeringen av äggblåsorna som pärlband i kanten och få/inga ägg i mitten istället för huller om buller i själva äggstocken (?) (jag är ingen expert på ämnet, fick ju precis reda på det så googla själva) och hormonrubbningen och PCO-S är när man har symptom/besvär av det. Symptom/besvär som exempelvis långt mellan ÄL, generande kroppsbehåring, vuxenacne, övervikt etc. Så förstod jag det. Man behöver inte ha alla symptom men ja, det är inte alltid lätt att diagnostisera men på mig var det tydligen det. 

Ja precis frikort gäller hos min läkare, det kostade 350kr per besök, som ett vanligt vårdcentralbesök. Sedan vet jag inte vad IVF och så kostar (ifall man får betalt av staten för en gång och betala resten själv) eller hur det fungerar, det får vi väl veta senare om det går så långt.  
  • MMM01

Hej, hur går det för er? Är inne på 11:e försöket och väntar på mensen de närmsta dagarna framöver! Har inga tecken på att vara gravid så antar att jag inte är det:(

Ska börja prova att dricka vit grapefrukt juice, om det hjälper! Ngn som provat?
    Fler tips på vad man kan ta till för metoder?
    Sen blir det väl utredning!

• tjejhalmstad

Här har ja avslutat mina 3 kurer med provera för att se ifall min kropp skulle förstå att mensen ska komma. Och det har den nu gjort :) En vecka försenad var den ifall man nu ska räkna efter min sista proverakur mens. Så nu hoppas ja att vi kan börja försöka denna månad och se ifall ägglossningen fungerar riktigt med :) Trodde aldrig att det skulle funka med proveran.

• MMM01

Hallå! Blev ett plus istället för mens! Var inställd på negativt så lite chockad!

• Ella N

Hej hej
    Länge sedan någon skrev nåt här. Hur går det för er? 

• tjejhalmstad

ingen mens här och sjukhuset drar ut på allt m.m så har sökt privat istället. blir förhoppningsvis kallad i september för att börja utredning och förhoppningsvis få pergo. själv ?

• onskedrom

Jag tänkte bara skriva här och uppdatera, det är med blandade känslor jag gör det för jag vet hur jobbigt det är att läsa om någon annans lycka när man själv är fast i träsket. 

Men jag plussade igår, helt oväntat. Jag tror jag är i 5e veckan. Har tänkt väldigt mycket på kost och träning de sista månaderna och gått ner en del i vikt, jag tror att det hjälpte till. Min PCO har gjort att jag inte haft koll på min ÄL alls de sista månaderna så vi försökte inte aktivt när det tog. De säger ju klyschigt nog att "det händer när man slutar försöka" och jag h a t a r det uttrycket men ironiskt nog stämde det på oss ändå. Nu hoppas jag bara med hela mitt hjärta att inget händer, jag har ökad risk för missfall så är livrädd för det. Vi får se. Det gick att bli gravid till slut ändå, hoppas att det samma händer för alla er som är kvar här inne och väntar!  

• tjejhalmstad
    onskedrom skrev 2013-09-23 10:30:43 följande:
    Jag tänkte bara skriva här och uppdatera, det är med blandade känslor jag gör det för jag vet hur jobbigt det är att läsa om någon annans lycka när man själv är fast i träsket. 

Men jag plussade igår, helt oväntat. Jag tror jag är i 5e veckan. Har tänkt väldigt mycket på kost och träning de sista månaderna och gått ner en del i vikt, jag tror att det hjälpte till. Min PCO har gjort att jag inte haft koll på min ÄL alls de sista månaderna så vi försökte inte aktivt när det tog. De säger ju klyschigt nog att "det händer när man slutar försöka" och jag h a t a r det uttrycket men ironiskt nog stämde det på oss ändå. Nu hoppas jag bara med hela mitt hjärta att inget händer, jag har ökad risk för missfall så är livrädd för det. Vi får se. Det gick att bli gravid till slut ändå, hoppas att det samma händer för alla er som är kvar här inne och väntar!  
    Stort grattis. Va roligt att det tog sig till slut. Kan säg att det gjorde det för vår del med :) När man minst anade det och hade slutat försöka :P Vi stod i kö för utredning och dagen efter vi fick hem brevet med ett datum som vi skulle få komma och påbörja utredningen så fick vi Plus :D Helt oväntat, tog mest ett test ifall att, bara för att vi skulle på en fest på kvällen och vi skulle dricka :P Så nu är jag i v.17.

Lycka till med graviditeten och försök att njuta men förstår om det är lite svårt.
  • onskedrom
    tjejhalmstad skrev 2013-09-23 14:01:45 följande:
    Stort grattis. Va roligt att det tog sig till slut. Kan säg att det gjorde det för vår del med :) När man minst anade det och hade slutat försöka :P Vi stod i kö för utredning och dagen efter vi fick hem brevet med ett datum som vi skulle få komma och påbörja utredningen så fick vi Plus :D Helt oväntat, tog mest ett test ifall att, bara för att vi skulle på en fest på kvällen och vi skulle dricka :P Så nu är jag i v.17.

Lycka till med graviditeten och försök att njuta men förstår om det är lite svårt.
    Vad kul, grattis!! 

Vi hade redan börjat utredning och jag fått konstaterat PCOS, läkaren tyckte att vi skulle göra IVF (som skulle kosta 25tusen per försök..) men vi bestämde oss för att skjuta upp IVF till våren då vi kände att vi kunde fokusera bättre på allt som det skulle innebära. Men så gick det ändå på egen hand, häftigt.

Lycka till själv med graviditeten, du är ju så långt gången så nu är det ju bara nedförsbacke kvar..typ ;) . Kram! 
Svar på tråden syskonförsök-tog för givet att det skulle gå snabbt o bli gravid igen :( Här kan vi stötta varanda