tjejhalmstad skrev 2013-04-13 20:53:20 följande:
Men ni har barn sen innan med? Sa de varför man får pcos? De ser man väl på Vul? Tänkte mest att ja redan gjort det hos gyn och de sa inget om det då. När du skriver högkostnadskort, menas det då att frikort gäller?
Ja vi har ett barn sedan innan, snart 3år gammalt.
Nej han sa inte varför man får det, jag vet faktiskt inte. Det verkar ju som att det är något man föds med? Jag har ju alltid haft besvären och det har liksom passat in på mig från början. Men han förklarade också att typiskt för de som har PCO är att man kan vara rätt fertil när man är yngre, i 20årsåldern, sedan får man en dipp typ mellan 25-35, då när de flesta vanligen vill skaffa barn. Och då har många som kommit till honom fått hjälp att bli gravida. Men sedan är det vanligt med PCO att man får en uppsving i fertiliteten precis innan klimakteriet och vid typ 38-43 kan man vara väldigt fertil. Han berättade att flera som kommit till honom och fått kanske 2barn fick barn 3 och 4 när de var 40 och 43 eftersom de inte skyddat sig och trodde det var kört. Lite roligt, så fertiliteten kan gå i vågor så man ska aldrig ge upp!
Och alltså PCO är ju själva placeringen av äggblåsorna som pärlband i kanten och få/inga ägg i mitten istället för huller om buller i själva äggstocken (?) (jag är ingen expert på ämnet, fick ju precis reda på det så googla själva) och hormonrubbningen och PCO-S är när man har symptom/besvär av det. Symptom/besvär som exempelvis långt mellan ÄL, generande kroppsbehåring, vuxenacne, övervikt etc. Så förstod jag det. Man behöver inte ha alla symptom men ja, det är inte alltid lätt att diagnostisera men på mig var det tydligen det.
Ja precis frikort gäller hos min läkare, det kostade 350kr per besök, som ett vanligt vårdcentralbesök. Sedan vet jag inte vad IVF och så kostar (ifall man får betalt av staten för en gång och betala resten själv) eller hur det fungerar, det får vi väl veta senare om det går så långt.