• Svansen

Vad är det som händer??

Hej!
    Jag önska bara lite stöd från er som tyvärr varit med längre eller av annan hemsk anledning har erfarenhet.

Jag har nu genomgått två MF för några år sedan, ett MF förra året samt ett MA förra året. I aprill blev jag äntligen gravid igen.

Vi fick denna gång möjlighet att kolla några extra gånger med VUL för att lugna oss. I v.7 var vi på första VUL och det fanns då inget att oroa sig för. Man såg en antydan till hjärta men fostret mättes aldrig då det var  väldigt litet.

I v.9 fick jag svaga bruna flytningar och därmed panik vilket gjorde att vi sökte oss till akuten. Vi kunde då se ett foster med oickande hjärta tydligt men det kunde bara mätas till 6+2 istället för 8+3. Redan där förstår man ju att något ät fel då hravtest måste visat positivt samtidigt som ägglossning.

6 dagar senare hade vi vår andra tid för VUL och till vår stora förvånging hittades inget foster! Vart har det tagit vägen? Två läkare stod som frågetecken medans jag låg gråtandes i gynstolen.

Jag ska egentligen vara i v. 9+3 nu men enligt mätningen tidigare på 7+2. Vad kan ha hänt. Jag fattar ju att det är kört även denna gång men många frågor kvarstår och vi ska tillbaka imorgon för att lämna hcg prov nr 2.

Hur fan ska jag ta mig igenom det här? Kommer vi någonsin att bli föräldrar? I höstas gjordes en utredning som visade på normala värden därför medicineras man inte.

Vet inte vad jag vill med tråden men skönt att bara få skriva av sig. All lycka försvann så for även denna gång:(

• Svar på tråden Vad är det som händer??
  • Zanzie

Usch vad jobbigt och påfrestande!

Jag vet att när man är gravid med tvillingar kan man råka ut för något som heter "vanishing twin", då ena graviditeten avstannar och sen återabsorberas av kroppen. Då försvinner fostret. Att det skulle hända vid en singelgraviditet låter ju lite osannolikt, men det är min bästa gissning om de inte hittar fostret alls och du inte haft mycket blödningar.

Jag förstår verkligen att det känns helt, helt hopplöst. Förra sommaren var det en stor, internationell fertilitetskonferens i Sverige, som heter ESHRE. Då presenterades en studie som visade att personer som råkar ut för upprepade missfall har goda chanser att få barn, trots missfallen. Även om det känns helt tröstlöst så finns det gott hopp kvar, särskilt som du blir gravid spontant ett par gånger per år. Så att det är fruktansvärt psykiskt förstår jag, men jag tror att du kommer bli förälder.

• Svansen

Tack för ditt stöd!! Det känns ju skönt att de kommer fram till att det finns hopp! Läkarna trodde inte att det hade absorberats då vi sett det för 6 dagar sen. Men då undrar man ju vart det tog vägen!

" ja, nej, vi kanske anar en skugga här i kanten." Men hallå? Är det ens möjligt? Ser man inte kanterna av livmodern på vul??

• Pimpinellan

Antar att du ska göra ett VUL till så innan dess kastar du inte in handuken helt tycker jag. Dessutom är det rent skitsnack att medicin inte kan hjälpa bara för att värdena är normala-det kan de visst! Levaxin,Trombyl,progesteron,Fragmin,Innohep,Folacin och Prednisolon t.e.x. Gå privat-då får du garanterat hjälp om nu detta skulle skita sig vilket vi inte hoppas!

• Svansen

Tack för ditt svar. Jag ska på vul idag men utan foster känns loppet kört.

Vad ska jag be om för medicin? Vad gör alla dessa som du nämnde? Frågar man bara typ: kan ni ge mig medicin nu? Eller hur ska man lägga upp det?

• Pimpinellan
    Svansen skrev 2012-06-07 07:12:25 följande:
    Tack för ditt svar. Jag ska på vul idag men utan foster känns loppet kört.

Vad ska jag be om för medicin? Vad gör alla dessa som du nämnde? Frågar man bara typ: kan ni ge mig medicin nu? Eller hur ska man lägga upp det?
    Nu har du kanske varit där redan och jag vet inte hur det gått,men medicinerna har lite olika funktioner:
    Levaxin är för sköldkörteln,för högt värde kan orsaka m.f
    Trombyl förhindrar blodpropp och Fragmin och Innohep är blodförtunnande d.v.s har ungefär samma funktion att förhindra proppar. Finns en tjej här som hade 15 missfall på raken och 16:e gången när hon fick  blodförtunnande fick hon barn! Glad
    Folacin användes mycket förr vid m.f,det är helt enkelt folsyra i jättehög dos
    Progesteron är ju samma hormon kroppen producerar efter äl och vid graviditet. Vissa kvinnor lider lite brist på det och då kan extra progesteron hjälpa. Jättevanlig medicin vid upprepade m.f,jag tar det efter varje äl.
    Prednisolon är steroider och kan hjälpa om ens immunförsvar är för högt och angriper embryot/fostret. Utomlands ger de det mycket oftare än här,vi ligger tråkigt nog rätt efter vad gäller missfall och dess orsaker och vad som kan hjälpa.

Fick du ingen hjälp/förklaring idag så gå privat! Bor du nära Borås finns en jätteduktig läkare som kan hjälpa.
Svar på tråden Vad är det som händer??