Blivande mamma 74 skrev 2012-06-07 09:44:50 följande:
Barnet är inte fött än. När han kastatde ut oss hotade han mig att han har tagit juridisk hjälp och att framöver ska all kontakt vara via jurister. Jag kan tillägga att vår relation var lång lpng i från att behöva inblanda en jurist i. Biologiskt är han väl lika mycket förälder som jag men att vara pappa är mycket mer än det biologiska han är far till barnet men är han en pappa som inte har varit delaktigt i någonting och inte ens har frågat var barnet befinner sig under de här 5 månaderna, det tvivlar jag på. Som du säger vill jag nu i allra högsta grad undvika honom de här sista veckorna fram till förlossningen och efter allt jag har gått igenom bara koncetrera mig på förlossningen men han maila hela tiden och vill ha ett svar!
Men återigen; hur han behandlar dig under graviditeten spelar rent krasst ingen som helst roll eftersom inget barn finns än!
Menar du att han skulle höra av sig o undra hur barnet i magen mår?
Ja, det kan man ju tycka att han borde, men å andra sidan så säger det i dagsläget inget om hur han skulle bli som pappa.
Försök nu att ta lite distans från honom under resten av graviditeten, o sen tar du det som det kommer när barnet är fött.
Bjud in pappan till att vara just pappa - gör upp regelbundan dagaro tider när han kan komma, o om han sen inte kommer så är det hans problem.
Blir det tjafs så säg bara vänligt men bestämt att ni kan boka en tid för samarbetssamtal hos familjerätten så kan de hjälpa er att komma överrens om hur umgänge kan ske.
Ge dig inte in i några diskussioner - om han hotar med advokat så låt honom göra det.
Så länge du har rent mjöl i påsen så behöver du inte oroa dig, o ingen kommer dessutom att slita ett litet spädbarn ifrån dig om du nu oroar dig över det.
Men så länge du tar ditt ansvar o medverkar till ett fungerande umgänge så långt du kan så har du iaf gjort vad du har kunnat.
Jag var också ensam under min graviditet med min yngsta, o den pappan brydde sig inte heller under grav.
Jag messade honom när barnet var fött, sedan var han hem till oss en gång när sonen var ca 5 dagar gammal.
Han satt o höll i sonen i en halvtimme ca, sen dess har vi inte sett röken av honom i princip.
Och det trodde jag aldrig från början, utan nog trodde jag att han skulle vilja vara delaktig i sonens liv iaf.
Så det jag menar är att man vet aldrig vad som händer, men så länge du är ärlig o gör det som förväntas så tycker jag att du ska ta det lugnt o slappna av.
Man vet aldrig hur livet blir framöver, kanske löser det sig jättebra trots allt!?
Ge dig inte heller in i några diskussioner, utan svara kort o sakligt ifall han börjar tjafsa.
Hänvisa till att boka ett möte hos familjerätten.