Tid med mamma och pappa efter separation
Hej Margit!
Jag lever sedan 6 månader i en relation och har fått ett "bonusbarn" som fyller 5 år till sommaren. Relationen mellan min sambo och barnets mamma fungerar för det mesta men ibland så blir det bråk och diskussioner.
Barnets mamma hävdar att barnet behöver tid tillsammans med sin mamma och pappa, alltså att de tre ska umgås utan någon annans närvaro. Min sambo vill inte detta då han 1, inte vill ge barnet en illusion om att de ska bli ett par igen. 2, han tycker att nu när de inte är en familj längre, utan han har en ny familj och detsamma gäller henne så finns det ingen anledning att umgås på det sättet. Han vill helt enkelt inte.
De ses vid byte och han har inget emot att ta en kaffe när de ska bestäma dagar osv men han har inget intresse av att de tre tillsammans ska hitta på aktiviteter. Mamman vill till exempel exkludera mig från fotbollsträning då hon tycker att det är deras tid med barnet. Ibland har jag känslan att det mer handlar om hennes behov än om barnets.
Att det är viktigt för barnet att föräldrarna kommer överens och kan umgås är uppenbart med behöver barn tid tillsammans med båda sina föräldrar utan andra närvarande?