• Mariohn

Säger ni "Jag älskar dig" i er familj?

Av ren nyfikenhet faktiskt

Jag är uppväxt med föräldrar som säger "jag älskar dig" till varandra men de har aldrig gjort det till oss barn. Detta har lett till att jag inte heller säger det till mina föräldrar eftersom det sitter i ryggraden att det känns besvärligt och obekvämt. Även om jag älskar dem otroligt mycket. Vi visar varandra det på andra sätt. Min man däremot säger ofta till sin mamma att han älskar henne och hon i sin tur överöser oss allihop med verbal kärlek  

Mina föräldrars föräldrar har aldrig sagt "jag älskar dig" till sina barn heller. Jag brukar tänka att det kanske är därför min pappa har så svårt med det men samtidigt är hans syster (min faster) precis som jag och säger det ofta och gärna till sina barn. Jag säger till min son hur mycket jag älskar honom säkert 5 ggr om dagen om inte mer. Det är liksom en spontan grej och han i sin tur kryper ofta upp i famnen, dyker in i mitt hår och säger "elschkar min mamma".  

Så stilla min nyfikenhet...Säger ni "Jag älskar dig"?

• Svar på tråden Säger ni "Jag älskar dig" i er familj?
  • LiteniAugusti
    Mörksuggan skrev 2012-06-10 12:29:32 följande:
    Liteniaugusti - Det beror väl på vad man menar med att bråka. Man kan ju inte vara överens om allt alltid....
     Nej, såklart inte. Vi undviker höjda röster och tjafs i en aggressiv ton, som är bråk för mig. 
  • FebruariVals

Uppvuxen i en familj där man inte säger det. Så jag säger det ofta å gärna till mitt barn. Pappan, min kille, hade i början jättesvårt att säga det till sonen men gärna till hunden som är hans bästis numera säger han det ofta även till lilleman.

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • jwrh

Vi sa det hemma och jag säger det till sambo och son, hela tiden :) Min sambo säger det dagligen till mig, men kommer inte lika naturligt för honom att säga det till sonen som det gör för mig. Men han säger det iaf, och han visar det verkligen på massa andra sätt. Han är uppvuxen med att man inte säger det särskilt ofta vad jag har förstått.

• Catys

Jag ör bara 13 år men mina föräldrar säger varje dag hur mycket de älskar mig och hur fin och underbar jag är. Både mina föräldrar och syskon säger det till mig :) man blir ju glad då ????

Väldigt bra relation till min familj
  • Liwslust

TS. Jag känner igen mig mycket i din beskrivning. Mina föräldrar sa dessa ord till varandra men inte till oss barn. Därför känns det krystat att säga det till dem nu som vuxen men jag försöker visa det på andra sätt. Jag kan ibland skriva att jag älskar dem i ett kort vid ett speciellt tillfälle som tex när de fyller år.
    Vi säger till våra barn dagligen att vi älskar dem. Hoppas de tar efter och fortsätter med detta! Det är ju det finaste vi kan säga till varandra...

Läs min blogg "Liws lust - En vanlig mammas heta baksida" - www.liwslust.se
  • Jemp

Till sambon och barnet, inte till min mamma tyvärr så jag inte heller är uppvuxen med det.

• Ninniisen

Jag säger "jag älskar dig" dagligen till mina barn o man men är inte uppvuxen med det. Har nog aldrig hört min mamma säga det till varken mig eller syskon och jag säger inte det till henne.

° ★ Izabelle ° ★ Felicia ° ★ Gabriel ° ★ Alice ° ★ Emmy ° ★ Freja
  • nirakanna2

Jag och sambon tycker att det går inflation i "jag älskar dig" om det används slentrianmässigt, så vi har många olika personliga uttryck som vi använder både både till varandra & sonen.

• DeathByPickles

Jag säger det glatt till hundarna, när ingen annan hör.  Drömmer Det känns otroligt krystat bland människor i mina öron, så nej, vi säger det inte inom familjen men jag har aldrig känt att det saknats heller. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Tonkeryd

Jag och min storasyster gör det t.ex. efter längre telefonsamtal, då vi skiljs åt eller tröstar varandra. Några föräldrar värda namnet har vi inte (ja, de gav oss det nödvändiga - mat, husrum och ibland pengar för att avlasta sig själva - men sket i oss överlag) så vi har i praktiken bara varandra.

• Heliena

Jag säger det till mina föräldrar, men sällan till min bror. Jag märker dock att mamma har väldigt svårt att säga det tillbaka, nästan som att hon blir obekväm. Men hon hade en tuff uppväxt, så jag anar att det ligger något som påverkat där.. Min pappa säger det glatt tillbaka och han menar det verkligen! :) Till min sambo säger jag det varje dag.

• AnnaZL

Uppvuxen på 70-talet, mina föräldrar sade det aldrig. De tog väl hand om oss barn, så det var inte så att vi kände oss oälskade, det bar bara ett uttryck som inte användes mellan föräldrar och barn. Såg det som ett uttryck för romantisk kärlek.

Kommer ihåg hur jag satt och skruvade på mig framför the Cosby Show där kärleken mellan generationer iderligen skulle betygas muntligen.

Mitt barn är halvamerikan och säger det ibland, sällan. Jag brukar mest säga ?jag älskar dig också? när han är otrevlig mot mig.

• Sharper

Minst varje kväll vid läggdags men oftast blir det sagt även under dagen också:) mina barn är 2 och 5. Mannens barn är 8 och 10, de för också hörs de :)

Svar på tråden Säger ni "Jag älskar dig" i er familj?