• minkamp

Lchf kladdkaka, kan någon hjälpa mig???

Hejsan!
    Jag gjorde denna kladdkaka igår, supergod och lchf:

200g Mörk choklad
    200g Smör
    4st Ägg
    4msk Grädde

Jag skulle behöva hjälp att räkna ut hur mycket kolhydrater i den, kan någon vänlig själ hjälpa mig så är jag väldigt tacksam!
    Ströade även formen med lite kokos, men det var ju så lite så det räknar jag inte.

Snälla hjälp mig!
    Kolhydrater i hela kakan alltså :)

• Svar på tråden Lchf kladdkaka, kan någon hjälpa mig???
  • tarux
    minkamp skrev 2012-06-08 11:56:35 följande:
    Om ni skulle gjort om detta recept till att endast använda kakao (ej chokladen) och justera ex smöret o sukrinet för konsistensen/sötman, hur skulle ni göra då?

200g Mörk choklad
    1dl Sukrin
    200g Smör
    4st Ägg
    4msk Grädde

HELP den är ju sååå god?!  Solig
    Smakar lite som tryffel i konsistensen och lagommäktig
    jag hade smält smöret långsamt och rört ner kakaon.
    men om du använder lindt exellence 85% kan du göra på samma sätt som tidigare men kolhydrathalten blir mycket lägre oavsett om du använder 100 g eller 200 g.

räknat på 200 g av den chokladen blir kolhydrathalten 5% även om sukrin innehåller 100g kolhydrater per 100g. om kakan då väger 600 g borde det vara 4.5 g kolhydrater per portionsbit om du delar i 8.

om du använder 2 dl kakao istället (och rör ner den i smält smör) blir det 3 gram kolhydrater per bit.

• minkamp
    tarux skrev 2012-06-08 12:07:21 följande:
    jag hade smält smöret långsamt och rört ner kakaon.
    men om du använder lindt exellence 85% kan du göra på samma sätt som tidigare men kolhydrathalten blir mycket lägre oavsett om du använder 100 g eller 200 g.

räknat på 200 g av den chokladen blir kolhydrathalten 5% även om sukrin innehåller 100g kolhydrater per 100g. om kakan då väger 600 g borde det vara 4.5 g kolhydrater per portionsbit om du delar i 8.

om du använder 2 dl kakao istället (och rör ner den i smält smör) blir det 3 gram kolhydrater per bit.

Du sukrin innehåller ju noll kolisar? :)
    Tack för tipsen! 
  • Mamma till flera

Sukrin innehåller 0 kolisar
    Stevia där emot innehållet 100

• Kattdamen
    Mamma till flera skrev 2012-06-08 14:14:29 följande:
    Var har du hittat det?
    En kopp te, tack.
  • Mamma till flera

Jag får ofta frågan: Men hur mycket fett kan jag äta? Jag har också hört några (få) säga att ”jag går upp av LCHF”.

Vänd på tanken! Hur mycket kolhydrater kan jag äta? Det är ju det som är poängen. Du måste få bort kaloritänket. Det fungerar inte. Kroppen fungerar inte så. Men du kan inte behålla alla mackor och pasta och lägga på fullfeta produkter. Det går inte. Naturligtvis! Kolhydrater triggar ju insulin som är vårt stora FETTINLAGRANDE hormon. Vi måste minska på fettinlagringen INTE på fettet.

Förr åt vi en massa kolhydrater (Tallriksmodellen) Det skapar ett sug och blockerar mättnadskänslorna samt triggar fettinlagringen till tusen. Eftersom kroppen kan bygga om kolhydrater till fett så kan du i detta läget inte äta speciellt mycket fett. Kroppen har ju redan tillgång till fett i massor i form av riskakor, fri mängd potatis och grovbrödmackor utan smör….

Nu ska du göra tvärt om. Ät fett som skapar mättnad och ökar din fettförbränning.

Sen kommer frågan: Hur mycket kolhydrater kan och vill just jag äta? Hur har jag det med sötsuget? Hur vill jag se ut?

10 enkla knep för att komma igång! Jag har gjort lite förändringar då min text tyvärr missuppfattades på löpande band. Hoppas att den är mer tydlig nu.

1. Ät en 2-3 ägg till frukost och en handflata (med fingrar) stor mängd kött, fågel och fisk till lunch och en likadan till middag. Proteiner behövs för att du ska vara nyrenoverad och i tipp topp skick.
    2. Ät 500 gr grönsaker ovan jord var dag. T ex blomkål, broccoli, paprika, tomat, gurka, vitkål, zuchini mm. Grönsaker ger folsyra och vattenlösliga fibrer. Tänk på att blomkålsmos väger en hel del.
    3. Lök är en av de absolut nyttigste grönsaker så ät lök trots kolhydraterna…. (Om du inte triggar på det naturligtvis)
    4. Lägg till 1 dl fet gräddsås eller motsvarande till var måltid. Fett är gott och skapar mättnad!
    5. Ät 2-4 måltider per dag. Känn efter vad som passar dig. Din kropp har svårt att ta upp all näring på bara en måltid.
    6. Ät 1 dl nötter per dag om du kan hantera den mängden kolhydrater. Blandade av alla sorter för mineralernas skull. Tål du inte nötter eller inte kan hantera kolhydraterna så ät tillskott av magnesium och selen.
    7. Väljer du att äta mer kolhydrater eller tränar väldigt mycket så kan många lägga till rotfrukter, yoghurt och bär.
    8. Rör dig. Mycket och ofta. Men vad du gör spelar inte så stor roll, bara du tycker om det Rörelse minskar på din stress, får din mage att fungera bättre och hjälper till att balansera dina mättnads- och hungersignaler på bästa sätt.
    9. Är du stressad? Då har du för mycket kortisol i kroppen. Minska den nivån med motion, spikmatta och/eller avslappning.
    10. Sugen på något gott? Ostar av alla sorter är ett kanonval. Några av oss kan även njuta av lite riktigt mörk choklad. Men tänk på att allt du äter utöver maten minskar din viktminskning. Även om valen är nyttiga.

• Mamma till flera

Sukrin
    Används som socker i kaffe, te, bakverk, sylt osv.

Sukrin räknas som en kolhydrat men uppför sig inte som en sådan!
    Sukrin tas inte upp som energi i kroppen, du behöver därför inte räkna med sukrin när du räknar kolhydrater.

Sukrin är en 100% naturlig och ekologisk produkt, baserad på sockeralkoholen erythritol. Erythritol är den snällaste av alla sockeralkoholer och finns naturligt i bl.a. alger och svampar.

Smakar och ser ut som socker
    Bra för diabetiker, eller för dem som vill ha kontroll på sitt blodsocker
    Ger ingen blodsockerhöjning (noll GI)
    Skadar inte tänderna
    Ej laxerande
    Tål upphettning
    Rekommenderas dock inte till de som är sockerberoende, då den söta smaken kan väcka sockersuget.

• Mamma till flera

E du med?
    Kolhydrater som inte kroppen tar upp så alltså 0g kolhydrater :)

• Kattdamen

www.stevia.se/info_pages.php

"Vad har stevia för glykemiskt index?
    Stevia innehåller noll kalorier, noll kolhydrater och har noll i glykemiskt index."

En kopp te, tack.
  • Mamma till flera

Ja jag skrev ju att sukrin och stegvis innehöll 0 g kolhydrater väl?

GI vet jag inte.

• Kattdamen
    Mamma till flera skrev 2012-06-08 14:28:27 följande:
    Ja jag skrev ju att sukrin och stegvis innehöll 0 g kolhydrater väl?

GI vet jag inte.
    Du skrev att Sukrin innehåller 0 gr kolhydrater och stevia 100 gr kolhydrater.
    Mamma till flera skrev 2012-06-08 14:14:29 följande:
    En kopp te, tack.
  • minkamp

Tycker det vart lite OT nu, jag vill bara ha hjälp med min kladdkaka, inte veta om sukrin o sånt, det vet jag redan om hur det funkar Glad

• tarux
    minkamp skrev 2012-06-08 13:27:50 följande:
    Du sukrin innehåller ju noll kolisar? :)
    Tack för tipsen! 
    sukrin består av enbart kolhydrater men de tas inte upp i kroppen så värdet blir noll men av 100 gram sukrin är 100 gram kolhydrater
  • Mamma till flera

Tarux! Exakt de jag skrev. Men de kan inte räknas in i GI/LCHF synpunkt

• Kattdamen
    Mamma till flera skrev 2012-06-08 14:53:44 följande:
    Tarux! Exakt de jag skrev. Men de kan inte räknas in i GI/LCHF synpunkt
    Men det var ju inte alls det du skrev. Du får hålla iordning på de olika sakerna som används för sötning.
    En kopp te, tack.
  • minkamp
    Kattdamen skrev 2012-06-09 08:49:18 följande:
    Men det var ju inte alls det du skrev. Du får hålla iordning på de olika sakerna som används för sötning.
    Håller med dig! Glad
Svar på tråden Lchf kladdkaka, kan någon hjälpa mig???