• Solkattan

"Bästa" baslivsmedlet...!

Hej!
    Om man ska äta för att gå ner i vikt.. och är trött på läsa på förpackningarna.
    Vad ska jag välja:

Vad är bäst inom tex ris, potatis, bulgur, coscos osv.

Vad är den "bästa" grönsaken frukten...?

Vilket kött är bäst ur fett/protein/andra näringsämnen..?

Godis: finns det nåt???

Kan tänka mig att det beror på vilket "läger" man tillhör.. men alla synpunkter är välkomna!!

• Svar på tråden "Bästa" baslivsmedlet...!
  • katalysator

Jag är inte påläst inom någon diet alls så det här är bara helt spontana tankar kring hur jag hade gjort:

Quinoa är väldigt näringsrikt men samtidigt kalorifattigt, så det skulle jag satsa på. Dessutom supergott! Nackdelen är att det fortfarande är mycket dyrare än andra bulkvaror.

Grönsaker och frukter tror jag är bäst att välja efter säsong och att äta varierat.

I princip alla former av kött innehåller ju tillräckligt med protein så även där funkar varierat bra. Om jag var tvungen att välja så hade jag begränsat mig till fläsk (det tycker jag är godast) och fet fisk (som innehåller viktiga ämnen som är svåra att få i sig på annat sätt).

Godis är väl bäst att undvika helt om målet är att gå ner i vikt, men en ruta fin mörk choklad gör inte så stor skada.

• Crea Diem

Broccoli, nyttigt som attan och billigt! Bönor är oxå billigt och nyttigt!

• Solkattan

Läst lite om quinoa nu... och det verkar ju vara en super basvara...!
    Provade för några år sen i nån sallad och tyckte väl att det smakade "sådär". Men man kan ju ge det ett nytt försök! (Nu när jag vet hur nyttigt det är....).

Broccoli ja... den grönsaken hade jag nästan glömt bort... sett att det är säsongsrea just nu på lokala ica butiken :).

Mera!!

Tack för tipsen .. *läser o begrundar*

• katalysator
    Solkattan skrev 2012-06-08 11:21:11 följande:
    Läst lite om quinoa nu... och det verkar ju vara en super basvara...!
    Provade för några år sen i nån sallad och tyckte väl att det smakade "sådär". Men man kan ju ge det ett nytt försök! (Nu när jag vet hur nyttigt det är....).
    Ja, jag äter inte quinoa i sallad utan har det som varmt tillbehör till maten precis som ris eller couscous Glad
  • Bebis i Dec 2010

All fisk, kolla extra pris i frysdisken.
    Kokt bryssenkål istället för potatis- mums!
    Haricot verts, kokta, istället för spaghetti el ris till köttfärssås el stroganoff.

Tänk på att den frysta grönsaken har kvar alla sina nyttigheter så välj efter pris och tillgång!

• iaseia

Inte heller insatt men om ja skuklle välja skulle de bli

quinoa, couscous, bulgor framför pasta, ris och potatis
    kött - kyckling eller fisk(jag äter dock inte fisk).
    grönsaker och frukt efter säsong, vikrtigt att köpa färskt
    Godis - skulle väl vara mörk choklad nån gång ibland, och popcorn när mn är sugen

• Mamma SL

Som flera andra tycker jag quinoa är outstanding, älskart. Vet inte vilken färg som är godast då jag bara äter vit på grund av att den är klart billigast.

Proteinkälla: Ekologiskt, är ledordet om du vill leva nyttigt. Sen om det kommer från ägg, kött fisk eller fågel spelar inte så stor roll. Anledningen att eko är bättre är att halterna av omega 3 och 6 är i bättre balans, djuret har inte ätit antibiotika så du slipper antibiotikarester och dessutom är det mycket godare.  

Grönsaker och frukt: Samma här eko eko eko. Då slipper du alla kemikalier som man sprutar på. Ska man välja ut två saker som är viktigast att inte köpa konventionellt odlat skulle jag säga potatis och äpplen. 

Godis: Viktigast är att inte äta godis för ofta. Tänk så rent som möjligt, ekologisk fairtrade choklad är naturligtvis mycket bättre än slajmigt godis i allsköns färger och konstgjorda smaker. Kalorimässigt vinner dock slajmet eftersom det inte brukar vara så mycket fett i sådant. 

Svar på tråden "Bästa" baslivsmedlet...!