Flickan och kråkan skrev 2012-06-13 11:31:48 följande:
Hej!
Nu har mina hunnit bli lite äldre. Lillebror är 3 år och storebror snart 4½. Jag tycker att det är lite svårt att säga generellt för det beror nog en hel del på barnens personlighet också. Min äldsta har alltid varit mycket mer "sak-orienterad"

, eller vad man ska kalla det. För honom är vissa saker väldigt viktiga. Han samlar gärna i små burkar och annat, bär runt och det kan bli katastrof om något försvinner exempelvis. Det har dock blivit oerhört mycket mindre senaste halvåret......året kanske till och med. Har liksom minskat successivt

, men han är fortfarande rätt mån om saker. Ska han köpa glaskulor t.e.x. så kan han stå och välja i timmar för att verkligen få dem han tycker bäst om. Lillebror är inte alls på det viset. Han delar friskt med andra för det mesta och försvinner en spade eller ett plastdjur så är det liksom inte så noga. han kan vilja ha en ny, men förlusten av den gamla är liksom inget problem.
Vi har fått jobba med båda på olika sätt. Storebror är rätt självsäker och snabbare i tanken än lillebror (hade varit det om de varit jämnåriga också) och utnyttjar detta ibland (läs inte alltför sällan

) för att tala om att lillebror har fel och att något minsann var hans. Lillebror å andra sidan är också rätt duktig på att veta vilka knappar han ska trycka på för att reta storebror, har också börjat utnyttja det faktum att han är minst - "jag är så liten så jag kan inte" - men han är generellt mycket mer här och nu i stunden och när han inte alltid kan möta storbror på intellektuellt plan så att säga så kan han bli fysisk, nypa, dra etc.
Jag tror mest på att faktiskt hjälpa dem. Nu sista månaderna har de börjat leka fantastiskt bra och båda har blivit bättre på att lösa konflikter de hamnar i. Vi lyssnar av vart det barkar hän åt och märker vi snabbt att det här löser de inte så går vi in och hjälper dem. När de var så små som dina så var vi med mycket, men våra hade mer konflikter då än era verkar ha

.
I ditt läge hade jag nog försökt vara med dem rätt mycket för att pejla av läget lite. Hur brukar situationerna se ut? Vad är det storasyster blir sur över och hur kan ni lösa det? Beror det på att storasyster utnyttjar det faktum att hon är äldre, eller är det så att lillebror ofta tar saker hon håller på med etc. Det beror ju också på hur det fortsätter så att säga. Om det är så att lillebror bara nyfiket plockar lite medan hon leker så är det något som storasyster behöver hjälp med att acceptera. om lillebror däremot tar, går iväg, slänger iväg, gör sönder så är ju situationen en något annan.
Som sagt, summa summarum så har vi vi lagt oss i ganska mycket. jag tycker att det är svårt att hjälpa dem annars hur man hanterar olika situationer.
Hej!
Tack för ditt svar! Vi är ju med dem för det mesta, de leker i vardagsrummet mest och då är ju vi där eller omkring i köket, hallen, tvättstugan möjligtvis men allt är inom hörhåll och oftast synhåll. Ibland stänger de dock in sig i gästrummet/lekrummet en stund men då lyssnar vi noga om det blir problem, annars får de vara i fred där.
Det är nog faktiskt mest storasyster som är orsaken till konflikterna. Hon är väldigt mycket min, min och min, även om saker som hon inte leker med just då. Ena stunden kan lillebror lugnt leka med dockvagnen medan en annan stund (hennes dagsform antagligen) blir hon jättearg över att han leker med den och ska putta bort honom osv. Lillebror är en lugn och snäll kille än så länge och förstör sällan saker hon har/gör, men däremot är han ju nyfiken och vill titta och känna. Han vill oftast bara känna lite, kolla hur hjulen känns och fungerar (han älskar hjul). Men eftersom hon blir hysterisk många gånger när han bara vidrör hennes sak (tex stora saker som nya sparkcykeln eller annat) så är det inte lätt. Det är alltså helt klart hon som behöver lära sig acceptera. För i situationer när hon leker med något han kan förstöra eller hon verkligen visar att hon vill vara ifred, då är vi noga med att hjälpa henne i det och hålla undan lillebror eller få henne att ha sakerna på tex matbordet eller gå till ett annat rum och stänga dörren.
Vi pratar ju i alla dessa situationer med henne om att han får låna, det är hans saker också, hon får vänta eller i vissa situationer ge honom något annat att leka med. Ibland ger hon honom något annat, ibland blir hon bara arg. Det känns inte som att mognaden att förstå hans känslor/intressen/rättigheter har kommit ännu...
Ett annat problem är när lillebror vill följa efter storasyster in i ett rum och hon plötsligt bestämmer sig för att han inte får det. Då ska hon stänga dörren framför näsan på honom och vi blir hysteriskt nojiga över att hon ska klämma fingrarna på honom (för han står precis på tröskeln), vi börjar skrika att hon ska akta honom innan vi hinner fram och så blir allt hysteriskt, ibland ropar jag för högt och då blir lillebror rädd och börjar gråta och det blir helt pannkaka av allting. Dessutom blir han alltid just nu hysteriskt ledsen över att inte få följa med någonstans och bryter ihop totalt över att bli utestängd från hennes rum... Det här hände nu för en liten stund sedan när hon gick in i sitt rum. Hälften av gångerna får lillebror följa med in och de kan leka ihop på hennes säng, hälften av gångerna portförbjuds han. Och man vet aldrig innan...