• Happymom

Någon som har koll på tygblöjor?

Dottern har runda lår, men är späd om midjan. Hon väger ca 10,5 kg (fyller snart 2).

Kushies tygblöjor 10-20 kg sitter bra.Ett annat okänt märke som man knäpper med knappar är för små (7-13kg) runt låren, men är ändå för stora i midjan. Imsevimses ytterblöjor på 7-10 kg passar däremot perfekt och håller nog ett bra tag till.

Vi har för få som passar henne nu och har hittat en sida i England som säljer Littlelamb billigt.  (Hon slutar nog med blöjor dagtid i sommar, så vill inte lägga ut flera tusen och på Tradera säljs inte mycket i den storleken).

Har nu tänkt prova dessa, men vet inte om jag ska beställa hem strlk 2 (9-13 kg) eller 3 (från 13 kg). Vad tror ni?

• Svar på tråden Någon som har koll på tygblöjor?
  • Happymom

JabbaTheHut,
    Jag hade problem med att engångsblöjor läckte på sidorna med min dotter när hon var bebis. Tygblöjorna var mycket bättre. Köp sådana som har en skyddande flick med resår vid benen på ytterblöjan (ImseVimse och LittleLamb har det).

Det materialet som suger upp bäst är bambu, men de tar evigheter att dropptorka (ca 3 dygn).

Redan använda ullblöjor suger lite bättre. Så prisvärt är ju att köpa begagnat.

Jag tycker inte alls pocketblöjor är bra (läcker). Fungerade inte alls för min tjej, men har inte provat de som nämns tidigare här i tråden.

Och det är klart du får låna tråden

• JabbaTheHut
    Happymom skrev 2012-07-18 14:26:04 följande:
    JabbaTheHut,
    Jag hade problem med att engångsblöjor läckte på sidorna med min dotter när hon var bebis. Tygblöjorna var mycket bättre. Köp sådana som har en skyddande flick med resår vid benen på ytterblöjan (ImseVimse och LittleLamb har det).

Det materialet som suger upp bäst är bambu, men de tar evigheter att dropptorka (ca 3 dygn).

Redan använda ullblöjor suger lite bättre. Så prisvärt är ju att köpa begagnat.

Jag tycker inte alls pocketblöjor är bra (läcker). Fungerade inte alls för min tjej, men har inte provat de som nämns tidigare här i tråden.

Och det är klart du får låna tråden
    Jag är lite inne på imse vimses allt i ett blöja, då jag vill ha något som sluter åt kring benen men som även går snabbt att byta då sonen hatar att byta blöja och är som en riktig ål. Till råga på de så bajsar han ofta 5ggr per dag så jag behöver nått lättskött.

Pocketblöja är praktiskt då man lätt kan förbereda men som sagt saknas de bra resår i benen.

SÅnna blöjor när man har en tygblöja och sen en blöjbyxa utanpå, är de typ som att ta på två blöjor?

Ullblöjor vet jag inte om jag skulle klara sköta, är lite slarvig av mej så de finns risk att de inte skulle bli av att jag fettar in dom igen..:p

Har letat lite överlag begagnat men då sonen nog skulle behöva L / 3 på blöjor så fanns de inte så mycket tyvärr..

Tack! Solig
  • Happymom
    JabbaTheHut skrev 2012-07-19 14:16:08 följande:
    Jag är lite inne på imse vimses allt i ett blöja, då jag vill ha något som sluter åt kring benen men som även går snabbt att byta då sonen hatar att byta blöja och är som en riktig ål. Till råga på de så bajsar han ofta 5ggr per dag så jag behöver nått lättskött.

Pocketblöja är praktiskt då man lätt kan förbereda men som sagt saknas de bra resår i benen.

SÅnna blöjor när man har en tygblöja och sen en blöjbyxa utanpå, är de typ som att ta på två blöjor?

Ullblöjor vet jag inte om jag skulle klara sköta, är lite slarvig av mej så de finns risk att de inte skulle bli av att jag fettar in dom igen..:p

Har letat lite överlag begagnat men då sonen nog skulle behöva L / 3 på blöjor så fanns de inte så mycket tyvärr..

Tack! Solig
    Jag har ett par såna och tycker att de är ganska bra.och de har ju visst resår kom jag på Däremot är nackdelen med dem också att de tar lång tid att torka och ser ganska stora och klumpiga ut. Dyrare är de också.

Vad det gäller återfettningen så har jag inte återfettat mina en enda gång och det har fungerat bra ändå. De blir lite hårdare i materialet bara, men du kan ju använda tvättbollar, eller så använder du ett ulltvättmedel, det återfettar medan du tvättar i maskinen utan att du behöver tänka på saken (http://www.babyrino.se/imsevimse-ullschampo-250-ml/11-0). Tror att ImseVimses blöjor brukar vara av ull.

.. Egentligen är de ju väldigt lättskötta eftersom man knappt behöver tvättmedel. Tvättmedel är dock fettlösande, så tar du för mycket så kan det krävas ullåterfettning (lanolinolja) oftare. Använd typ Grumme (utan Zeoliter) annars luktar blöjorna illa efter ett tag (gäller alla tygblöjor), då rester av tvättmedlet blir kvar och det bildas bakterier. Det naturliga fettet i ullen blandat med ämnena i urinen bildar av sig självt rengörande ämnen (så är det bara nedkissade så kan det faktiskt räcka med skölja i kallt vatten och hänga ut dem ett par dagar så försvinner lukten. Helt otroligt och jag är för nojig för att inte tvätta dem ordentligt).

Har du en ål till son så rekommenderar jag att köpa blöjor som har resår även på den inre blöjan (Little lamb och Kushies har det). Då sitter den i alla fall fast under tiden man sätter på ytterblöjan. Så ja, lite blir det ju som att sätta på två stycken blöjor, men jag gillar dem och min dotter är också en "ål". 

Köp en blöjhink. Den kan man ha lite kallt vatten blandat med lite ättika i eller så har man en stor tvättpåse i hinken, som man vänder ner i maskinen.     
  • Happymom

Jag menade inte "resår" på den inre blöjan. Jag menade "kardborreband" även på den inre blöjan.Skrattande

• JabbaTheHut

Köpte två st allt i ett blöjor och jäklar vad klumpiga! får ha stoora byxor över. :p
    Blir sånna byxor med en inner och en ytterblöja mindre klumpiga?

Pocket funkar tyvärr inte bra alls, inte ens i större stl. :(

• JabbaTheHut

Verkar som jag får ge upp tygblöjor, sonen blir röd i rumpan direkt av tygisar även om jag byter varannan timma. synd om den lilla rompen..:(

• Happymom

Om du lägger ett tunt lager microfibertyg i blöjan så leder det bort fukten från rumpan och han slipper den röda rumpan.

Det finns tunna tygblöjor. Little Lamb har t.ex en "ultra-thin" modell, men så tunt som engångs går nog knappast att hitta.

• pmb

Men jag har för mig att jag läst att man ska undvika mikrofiber direkt mot huden eftersom det kan vara uttorkande? Annars funkar det också med ett tunt laget fleece.

• JabbaTheHut
    pmb skrev 2012-08-13 13:00:16 följande:
    Men jag har för mig att jag läst att man ska undvika mikrofiber direkt mot huden eftersom det kan vara uttorkande? Annars funkar det också med ett tunt laget fleece.
    Har med hört att man ska undvika mikrofiber direkt mor huden.
    Det är fleece i dom jag har redan. :/

Hade velat att de skulle funka men har ingen större lust att lägga massa pengar på olika fabrikat och märken.

Men tack för svaren :)
  • pmb

Jabba: du kan ju testa senare, när ditt barn blir lite större. Kan kanske vara skillnad :)

• Happymom

Fleece suger upp fukten och har man bara vanlig fleece så ligger fukten direkt mot huden. Rispapper kan man ju också ha emellan, men jag tycker det verkar obekvämt för barnet. Det finns något som liknar mycket tunna näsdukar som man kan lägga emellan också. De är inte alls dyra. Jag köpte min dotters på Minimundus. Fast känner du inte att tygblöjor är något för er så är det förstås ingen idé att köpa dem.

• JabbaTheHut
    Happymom skrev 2012-08-14 00:10:17 följande:
    Fleece suger upp fukten och har man bara vanlig fleece så ligger fukten direkt mot huden. Rispapper kan man ju också ha emellan, men jag tycker det verkar obekvämt för barnet. Det finns något som liknar mycket tunna näsdukar som man kan lägga emellan också. De är inte alls dyra. Jag köpte min dotters på Minimundus. Fast känner du inte att tygblöjor är något för er så är det förstås ingen idé att köpa dem.
    Jag skulle gärna vilja att de fungerar men de känns som de blir väldigt dyrt att köpa och prova massa olika saker om de ändå inte fungerar i slutändan?
Svar på tråden Någon som har koll på tygblöjor?