JabbaTheHut skrev 2012-07-19 14:16:08 följande:
Jag är lite inne på imse vimses allt i ett blöja, då jag vill ha något som sluter åt kring benen men som även går snabbt att byta då sonen hatar att byta blöja och är som en riktig ål. Till råga på de så bajsar han ofta 5ggr per dag så jag behöver nått lättskött.
Pocketblöja är praktiskt då man lätt kan förbereda men som sagt saknas de bra resår i benen.
SÅnna blöjor när man har en tygblöja och sen en blöjbyxa utanpå, är de typ som att ta på två blöjor?
Ullblöjor vet jag inte om jag skulle klara sköta, är lite slarvig av mej så de finns risk att de inte skulle bli av att jag fettar in dom igen..:p
Har letat lite överlag begagnat men då sonen nog skulle behöva L / 3 på blöjor så fanns de inte så mycket tyvärr..
Tack!

Jag har ett par såna och tycker att de är ganska bra.och de har ju visst resår kom jag på

Däremot är nackdelen med dem också att de tar lång tid att torka och ser ganska stora och klumpiga ut. Dyrare är de också.
Vad det gäller återfettningen
så har jag inte återfettat mina en enda gång och det har fungerat bra ändå. De blir lite hårdare i materialet bara, men du kan ju använda tvättbollar, eller så använder du ett ulltvättmedel, det återfettar medan du tvättar i maskinen utan att du behöver tänka på saken (
http://www.babyrino.se/imsevimse-ullschampo-250-ml/11-0). Tror att ImseVimses blöjor brukar vara av ull.
.. Egentligen är de ju väldigt lättskötta eftersom man knappt behöver tvättmedel. Tvättmedel är dock fettlösande, så tar du för mycket så kan det krävas ullåterfettning (lanolinolja) oftare. Använd typ Grumme (utan Zeoliter) annars luktar blöjorna illa efter ett tag (gäller alla tygblöjor), då rester av tvättmedlet blir kvar och det bildas bakterier. Det naturliga fettet i ullen blandat med ämnena i urinen bildar av sig självt rengörande ämnen (så är det bara nedkissade så kan det faktiskt räcka med skölja i kallt vatten och hänga ut dem ett par dagar så försvinner lukten. Helt otroligt och jag är för nojig för att inte tvätta dem ordentligt).
Har du en ål till son så rekommenderar jag att köpa blöjor som har resår även på den inre blöjan (Little lamb och Kushies har det). Då sitter den i alla fall fast under tiden man sätter på ytterblöjan. Så ja, lite blir det ju som att sätta på två stycken blöjor, men jag gillar dem och min dotter är också en "ål".
Köp en blöjhink. Den kan man ha lite kallt vatten blandat med lite ättika i eller så har man en stor tvättpåse i hinken, som man vänder ner i maskinen.