Hur får jag ensam vårdnad?
Jag ska gå ifrån min sambo. Vi är inte gifta men vi har ett barn ihop på 1 år. Jag orkar inte ha med honom att göra, så nu undrar jag hur man går till väga för att få igenom ensam vårdnad?
Jag ska gå ifrån min sambo. Vi är inte gifta men vi har ett barn ihop på 1 år. Jag orkar inte ha med honom att göra, så nu undrar jag hur man går till väga för att få igenom ensam vårdnad?
Ni skyddar min f.d sambo utan att veta vad han har gjort. Han skriker åt mig nästan hela tiden han är hemma. Han har hållt fast mig o stått o bränt mig med en jävla braständare, han har slängt ut mina vänner när de varit hos oss och en gång vaknade jag av att han satt på mig i fel jävla hål samtidigt som han tryckte ned mitt huvud i kudden när jag stretade emot.
Mitt barn mår nog bättre av att ha en glad mamma ist för en mamma som är ledsen nästa jämt. Och jag vill inte ha kontakt med denna karln längre. Han har aldrigt gjort ngt mot barnet, men man vet ju aldrig. Han var ju snäll mot mig i början.... Tänker ta en lugn kväll idag hos mina föräldrar iaf så får jag försöka prata med någon i morgon. Vet någon vart man kan vända sig?
Och till dig som säger att vissa inte borde ha barn, så om det då är mig du syftar på så VET jag att jag är en bra mamma!! Jag tänker göra allt för att skydda mitt barn! Det är HAN som inte borde ha barn.
oavsett vad han gjort mot dig har barnet umgängesrätt med båda sina föräldrar.
men bra att du tänker lämna honom.
Jag tror ingen skyddar din sambo, man talar om för dig hur svårt det är att få enskild vårdnad och oavsett vad man tycker om pappan, har barnet rätt till honom.
Det finns 2 sätt att få enskild vårdnad på.
Ett: Ni båda får en tid på socialkontoret och han går med på att avsäga sig vårdnaden, man skriver ett papper där, som är lika juridiskt bindande som en dom i rätten. DOCK, ska ni båda vara överrens.
Två: Du stämmer honom på vårdnaden, skaffar en advokat och denne skickar en stämningsansökan till pappan. Han i sin tur skaffar ett ombud och sen är resan igång.
För att få igenom enskild vårdnad krävs det att det är Svåra samarbetsproblem mellan dig och pappan, han ska neka skriva på viktiga papper om barnet, (Pass, flytt osv) motsäga sig allt som är viktigt att ni kommer överrens om gällande Ert barn
Jag har allt detta med min dotters pappa + ofantligt massa mer, skolan får ej tag på honom, han misshandlade mig fysiskt och psykiskt, han anmäldes av skolan för misshandel på min dotter, detta stämde kom det fram och har hänt vid ett flertal ggr.
Det är så mycket mer med honom som gör att man kräks var gång man hör hans namn.....
Jag har kört sista vändan i rätten nu, efter över ett år, blev domen:
Boendet hos mig och umgänge med pappan varannan helg, fre-sön...
Min dotter är då 12 snart och man har även hört henne, kan säga att det är därför han endast fick umgänget, för HON har fått berättat för soc hur pappa är mot henne, jag har väntat å denna dag sedan 2002, att hon ska bli så gammal så hon kan tala om själv.....Tyvärr lyssnar dom inte på små barn ....
Så, vi talar om att det är ruskigt svårt att få enskild vårdnad......
Kan tillägga, Fortsatt gemensam vårdnad.....
Om ni skulle ha haft gemensam vårdnad så skulle du ha vetat om detta, då dem tar upp det när ni skall skriva faderskapspappret, men det är två skilda saker så bara för att ni skrev på faderskap så fick inte ni gemensam vårdnad. Isåfall har du fortsatt ensam vårdnad.
Om du har ensam vårdnad nu, så rekommenderar jag dig att flytta till en annan stad långt bort, då blir det svårare för honom att få igenom gemensam vårdnad om han stämmer dig på detta.
Samt polisanmäla honom för vad han gjort mot dig. Gör det direkt för annars kan det ses som att du smutskastar honom i rätten...
det är generellt sätt jättesvårt att få enskild vårdnad om pappan inte är farlig för barnet.
antingen får han skriva över den på dig, då måste ni till familjerätten på samarbetssamtal först, eller så kontaktar du en advokat och tar det via tinget.
oddsen är dock att du inte får igenom det om han inte vill det.