• Mamma till flera

De va väl fan också!!!!

Jag blir GALEN!!!! Jag är narkoman! Jag är socker knarkare! Jag vaknar på morgonen och bestämmer mig att NU ska jag sluta. De går bra fram till ca kl 17-18 sen tar de liksom över. Jag vill ha socker! Godis! Ikväll sitter jag och bitet mig i läppen och äter clementin och plommon bara för att kunna stå emot! Jag för abstinens, på riktigt!!! Frukt hjälper liksom inte. Jag vill gå ner ca 10kg. Tänkte köra LCHF men de går ju inte pga denna förbannade socker djävulen!! Hjälp!!! Vad ska jag göra . Detta är värre än att sluta röka, var rökare i 10 år och slutade för ca ett år sedan nu.... Gråter nästan! Jag vill verkligen inte vara beroende av sockret! Jag mår inte bra och jag blir fet! Suckar!

• Svar på tråden De va väl fan också!!!!
  • Mamma till flera

Lunch hinner jag oftast inte med alls. Vilket resulterar i hetsätning på kvällen när jag får sitta ner.

Man jag är fast besluten!
    Jag SKA klara detta, kg ska av nu.

Men frukt e väl ok ibland va?
    Clementin, vattenmelon och jordgubbar typ (inte annanas och banan)

• Alvi

Två skitbra tips: Läs boken "Slut på sockersuget" av Katherine Desmoins (eller något liknande), samt kom till oss i tråden om sockerberoende som ligger i känsliga rummet, kan länka senare idag.

Kika gärna i min blogg hotmama.blogg.se också, där jag också kämpar!

Har ett tips till, men återkommer med det!

(Eller har vi mötts i nån annan tråd om detta?? Tycker jag känner igen ditt nick? )

• Mamma till flera

De har vi säkert gjort. Jag svävar runt lite på fl och läser och skriver ibland.

LäNka gärna till tråden.
    Kollar in din blogg sen också. :).

Min blogg: www.finest.se/Marleen

• Keeya

Första gången jag lade ner sockret tog jag bort frukten också. Det var jätte jobbigt i c:a en vecka med abstinens. Men det gick över och sen kändes det bra. Det var tre år sedan och fast nu efter två graviditeter med en massa socker ätande är det inte svårt längre att lägga av. Du måste bara kämpa dig genom den där första veckan. Lycka till!

• Lena
    Mamma till flera skrev 2012-06-12 06:08:42 följande:
    Åh tack tjejer.
    Mina dagar är häktiskt så många gånger hinner jag inte äta alls.

Dagen:
    5.30 UPP fixa mig
    5.45 upp med barnen (3 st) fixa dom inför dagis och i frukost i dom.
    6.20 åka till dagis.
    Sen pendlar jag 7 mil till skolan.
    Skola 8-13
    Ibland jobb efter 14-21/22.
    Annars hämta barnen.
    Laga midda.
    Ut med hundar.
    Natta barn
    Och NU kommer suget GODIS!!!

Jag äter under dagen:
    Frukost innan skolan kvarg/kesella
    På skolan KAFFE

När jag kommer hem blir de kanske en frukt.

Sen till middag grönsaker i nån form, ofta lite stelt svamp och sen en proteinkälla till.

( detta nu asså, innan va e pasta, ris,potatis och mackor istället för alla grönsaker och frukt)
    Ha med dig ostbitar och nötter och ät under skoldagarna. Har du inte möjlighet att äta lunch i skolan?
  • Mamma till flera

Nä vi har ingen rast eller lunch.
    Jag har två månader kvar, läser fördjupning av mitt yrke medicinsk fotvårds terapeut.

Men ost och nötter va ju en kanon bra ide. Älskar ju båda delar :).

Kom gärna med fler förslag och tipps alla :).

• Alvi

Hej, nu sitter jag vid en dator och vill gärna hjälpa dig!

Jag har insett att jag antagligen är sockerbereonde, enligt checklistan som finns i Katherine Desmoines bok (eller som sagt, något liknande namn, har just lämnat tillbaka boken till bibblan och minns inte exakt. Boken hette vid förra utgåvan "Potatis - inte prozac" ifall du hittar den istället.)

Bitten Jonsson har också skrivit en bok om detta, Sockerbomben i din hjärna, men den tyckte jag inte ALLS var lika bra. KAtherines bok har en jättebra plan för hur man kan självhjälpa sig att bli av med sockersuget!

Här är tråden, VÄLKOMMEN! www.familjeliv.se/Forum-4-46/m64663134.html

Och mitt bästa tips, som jag lärde mig i Katherines bok: Ät INTE var tredje timme! Utan hon skrev att för en som är sockerberoende/känslig för socker, kan kroppen se det som att den bara går och småäter om man äter "vettigt" var tredje timme, något jag alltid har gjort. Nu äter jag 7:30, 12:30 och 17:30 och det är såååååå mycket lättare att låta bli skräp!!!! Solig  

• Gladskit

Heja heja, snart är vi halvvägs genom dagen
    Och jag skulle också rekommendera nötter och ostbitar (babybel är gott), kanske tom små ölkorvar framför frukt. I kroppen behandlas frukt precis som vilket socker som helst och påverkar blodsockret jättemycket.
    Hemligheten med nötter och andra mellanmål är dock att du bör stoppa i dig dem lite tidigare. Äter du en frukt när du börjar bli hungrig så kommer effekten fort. Äter du saker som är mer fett-och proteinrika så tar det längre tid innan kroppen hanterat det och det är bra. Det är jättebra. Men du måste liksom ta dem förebyggande eller vad man ska kalla det, för annars hinner du bli hungrig.

Jag tror att nyckeln är att äta något på eftermiddagen eller på vägen hem. Annars går det för långt mellan måltiderna och så sitter du där med värsta suget sen.

• Alvi

Ajuste, och frukt är big no no, eftersom det är fullproppat med socker! På rak arm är hallon det enda "fruktiga" som är ok i sockersynpunkt.

• Vissla

Jag började röka igen för att sluta med godis, funka skit bra, har gått ner 15 kg ska ner 10-20 till.

Det är ju som du säger lättare att sluta röka än att sluta med godis så när jag är smal o fin igen ska jag sluta röka o hålla mig borta från sockerdjävulen på egen hand 

• Pirum

Har ni ingen rast i skolan alls? Om du tar med dig en macka eller en sallad som du förbereder kvällen innan? 

• Mamma till flera

Nja vi he kanske nån 10 min rast.

Tack för alla tipps.
    Men i sommar e ju jordgubbar och vatten melon de bästa som finns .

• Mamma till flera

Men om de blir nån gång på helgen lite frukt så kan de väl inte vara så farligt?

Fick ett recept idag av en kollega som kör LCHF ( av hälsoskäl inte banta).

*4 ägg
    *3msk grädde
    *1msk fiberhusk

( stek det som pannkakor)

Bred på Philadelphia ost och ex kardemumma, kanel, eller vanilj socker ( mkt lite)

Skulle vara lite som en god kanel/vanilj bulle :).
    Och helt OK :)

Kan även ha i lite cayenpeppar i smeten innan man steker sen ha ex räkröra eller dylikt i som en VRAP, bra lunch eller mellan tydligen :D

• Gladskit
    Mamma till flera skrev 2012-06-12 12:36:19 följande:
    Men om de blir nån gång på helgen lite frukt så kan de väl inte vara så farligt?

Fick ett recept idag av en kollega som kör LCHF ( av hälsoskäl inte banta).

*4 ägg
    *3msk grädde
    *1msk fiberhusk

( stek det som pannkakor)

Bred på Philadelphia ost och ex kardemumma, kanel, eller vanilj socker ( mkt lite)

Skulle vara lite som en god kanel/vanilj bulle :).
    Och helt OK :)

Kan även ha i lite cayenpeppar i smeten innan man steker sen ha ex räkröra eller dylikt i som en VRAP, bra lunch eller mellan tydligen :D
    Det låter som ett ok mellis!
    Det finns vaniljpulver som inte är sötat (ekologiskt), alltså väldigt "ren" vanilj. Eller så kan man söta med sukrin eller stevia kan jag tänka mig om man vill åt den söta smaken och det inte räcker med kanel/kardemumma.
  • Mamma till flera

Ja kg har sukrin i både strö och puder form hemma.
    Håller på att testa detta som en liten lunch nu

Återkommer med resultat

• Mamma till flera

De blev kanon gott :) Dr kommer jag göra och ha med mig till skolan :)

• yena89
    Alvi skrev 2012-06-12 10:31:54 följande:
    Ajuste, och frukt är big no no, eftersom det är fullproppat med socker! På rak arm är hallon det enda "fruktiga" som är ok i sockersynpunkt.
    Frukt är INTE fullproppad med socker. Då hade den bestått till 80E% av socker, men det gör den inte.
    Ett äpple har kanske 8g kollisar per 100g. Blir väl kanske en 10-12g kolhydrater.
    Den ska inte kallas nyttig men den är ingen sockerbomb heller.
    Är man inte känslig eller överviktig kan man med gott samvete äta frukt ibland.

TS borde dock avstå från frukt. Det kommer trigga ditt sötsug. Så nej, en frukt ibland i ditt fall är INTE OKEJ.
    Ät  i början mycket fett och protein och inte så mkt grönsaker. Inte så nyttigt men det är bara startfas. Håll på så i kanske 2-3 veckor. Sen minskar du proteinet till en normal nivå. Fettet till en normal nivå och lägger till mer grönsaker. Ät inte mer än 1-2 dl mejerier.
    Men det viktigaste: HA INTE NÅGRA FUSKDAGAR! En fuskdag blir lätt två och innan du hinner säga ordet har du trillat tillbaka i sockerträsket.
     Fattar inte varför LCHF inte skulle funka pga sockerdjävulen? Jag säger sällan att LCHF är bäst men just i falla med extremt sockerberoende är det nog bäst med LCHF. En alkis avstår ju inte bara från sprit heller eller?
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden De va väl fan också!!!!