Respektera ett barns "jag vill inte" även om det är lek?
Jag och min sambo är inte helt eniga. Det händer rätt ofta att min sambo leker med vår snart 4 åriga son och även om sonen säger "jag vill inte" eller "sluta" i allvarig ton så respekterar inte min sambo det (som också är barnets pappa) utan fortsätter och "leker bort" det. Oftast så börjar min son till slut skratta, men ibland börjar han gråta också och då slutar pappan. Jag reagerar varje gång detta händer och tycker inte det är ok att inte lyssna på vår son som uttryckligen ber sin pappa sluta.
Jag anser att även om vår son säger så utan att vara helt allvarig - att det liksom tillhör leken, så ska man ta det på allvar och respektera när någon säger ifrån. Annars tycker jag man lär sitt barn att strunta i när någon säger "sluta" eller "jag vill inte" och det är jag orolig för vilka signaler det kan sända. Jag vill inte höra att vår son kanske fortsatt göra något något emot en kompis som bett honom sluta. För mig är det viktigt att respektera detta vem och när och hur man än säger det - annars visar man ju att det inte betyder något.
Min sambo håller alltså inte med om detta utan tycker att om det är lek så spelar det ingen roll. Vi är inte eniga och jag har inte hittat några trådar om just detta och vill ha råd då jag är övertygad om att detta är en viktig del i när det handlar om uppfostran och läran om respekt och empati för andra människor.
//Vill ha hjälp i frågan då min sambo tycker jag överreagerar!