• iapia2008

dum mot mamma

Hejsan! Vet inte hur jag ska bete mig mot min dotter. När jag lägger lägger henne om kvällarna så har hon börjat att slå mig i ansiktet, spotta på mig och hon tycker det är roligt när hon ser att jag är ledsen. Jag blir så arg på henne men det hjälper inte. hon är 3,5 år och hon blev nyligen storasyster. men dessa dumheter hade hon för sig när jag var gravid med. Har du snälla något tips på vad jag ska göra? Eller varför hon gör detta?? Tacksam för svar!

• Svar på tråden dum mot mamma
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag kan bara säga, sluta bli ledsen när hon gör så här. Sätt gränser och visa att du inte accepterar hennes beteende vid sänggåendet.
    Försök se till att ni har bra stunder bara du och hon ibland och låt pappa ta hand om babyn. Bygg på det positiva så mycket det går så hon inte känner sig undanskuffad, men låt henne inte bete sig illa mot dig.
    Reaktioner kommer ofta vid sänggåendet då alla är trötta och reagerar starkare än vanligt. Om ni har byggt upp något positivt innan dess är det också lättare att sätta stopp när hon går över gränsen.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden dum mot mamma