• Anonym (väninna)

Polisanmäld

Hej, skriver här då jag har en nära väninna som blev polisanmäld av sin fd man. Min väninna som gör allt för sin 8 åriga flicka tog ett (kanske inte helt  genomtänkt beslut) att låta flickan stanna hemma istället för att åka till sin pappa som vanligt på helgen. Flickan bor heltid hos mamman och endast varannan helg hos pappan + 2 sommarveckor och 1 vecka till jul.

Flickan var bjuden på kalas under söndagen och ville väldigt gärna gå. Mamman ringde till Pappan som sade att han ville umgås med sin dotter under helgen och sa nej till kalaset.

Då tog min väninna beslutet att flickan fick stanna hemma istället för att åka till sin pappa. Då det fanns en konflikt valde mamman att skicka ett sms till pappan att dottern inte skulle komma. Pappan svarade via sms att han skulle hämta som vanligt. 

När pappan kom till fritids fanns ju inte dottern där. Pappan polisanmälde då min väninna.

Jag vill gärna hjälpa och stötta min väninna, men vet inte alls vad som gäller i sådana här situationer. ?? 
    Någon som vill berätta/har liknande situation? 

• Svar på tråden Polisanmäld
  • BioBonus
    Anonym (hmmm) skrev 2012-06-14 13:58:14 följande:
    Det är barnen som har rätt till sina föräldrar och inte tvärtom!!

Jo fast umgänget kan ju vara fastställt genom rätten. Tror det var så det menades.
  • Krixx

Jag vet inte om anmälan till polisen var rätt men klart att det skall anmälas till någon. Pappan har klart och tydligt sagt nej till kalaset. Sen att mamman var puckad nog att skicka iväg bevis i form av sms var ju inte så smart.

Vill man ha ett fungerande samarbete skall man kanske inte strunta i pappans åsikter?

• Höghus

Som normal förälder hade jag agerat som mamman. Uppenbarligen skiter pappan i barnets känslor. När man är 8 år är kalas en stor grej. Småsint och elakt att förvägra sin dotter 2 timmars kalas av egoskäl. Tror inte pappans och dotterns relation blir bättre av det direkt.

• BioBonus
    Lumikki skrev 2012-06-15 09:23:22 följande:
    Som normal förälder hade jag agerat som mamman. Uppenbarligen skiter pappan i barnets känslor. När man är 8 år är kalas en stor grej. Småsint och elakt att förvägra sin dotter 2 timmars kalas av egoskäl. Tror inte pappans och dotterns relation blir bättre av det direkt.
    Som "normal" förälder så visar man väl barnet att man inte kan vara med på allt och ibland finns det saker som är viktigare än ett kalas? Om det inte är så att det var det enda kalas flickan blivit bjuden på, så att hon i normal kalassammanhang ställs utanför...

Och vi vet inte varför pappan nekade kalaset. Hans version framkommer inte så han hade kanske fullgoda skäl till att ett kalas inte passade den helgen. Eller hur?
  • Höghus

Biobonus: enligt den information som givits nekade pappan kalaset "för att han ville umgås". Det är detta jag utgått ifrån. Tackar man nej till kalas för att man ska resa bort, gå på farmors begravning etc så är det naturligtvis inget att orda om. Däremot tycker jag att man som förälder inte behöver hävda sin rätt att "umgås" med barnet just de timmar då hen är bjuden på kalas. Man kan faktiskt bjuda till lite och försöka se situationen ur barnets perspektiv.

• mementa

Finns en dom på umgänget är det umgängessabotage, på sätt och vis annars också. Men man ser allvarligare på det om det finns en dom.

En polisanmälan är lönlöst. Pappan måste dra det till sin spets då, stämma henne te x.

Hon har inte gjort rätt i detta, man kan inte fatta ett beslut över den andre föräldern om man har gemensam vårdnad, han kan ju ha haft planer för just den helgen med barnet, det vet hon ju inte.

Jag sitter själv i samma sist och har boendet för mitt barn som är 12, men hon är så pass gammal så hon får styra lite själv....

Tycker hon ska försöka prata med pappan, be om ursäkt kanske, "det va dumt, sorry"...och försöka få honom ta tillbaka anmälan...

Men som det ser ut nu, kommer inte polisen gå vidare med det då dom inte lägger ner tid på umgängesfrågor..

• BioBonus
    Lumikki skrev 2012-06-15 09:39:12 följande:
    Biobonus: enligt den information som givits nekade pappan kalaset "för att han ville umgås". Det är detta jag utgått ifrån. Tackar man nej till kalas för att man ska resa bort, gå på farmors begravning etc så är det naturligtvis inget att orda om. Däremot tycker jag att man som förälder inte behöver hävda sin rätt att "umgås" med barnet just de timmar då hen är bjuden på kalas. Man kan faktiskt bjuda till lite och försöka se situationen ur barnets perspektiv.
    Ja. Han ville umgås med sin dotter de två av fyra dagar han har henne i månaden. Han är vh-förälder om jag förstått saken rätt. Vad han skulle göra vet vi inte - umgås på cirkus, lekland, släktingar - ingen aning. Står det vad han hade för planer?

Det är synd att deras kommunikation är så dålig så att mamman inte har info nog för att förklara för flickan att du kan inte gå på det kalaset för du och pappa ska göra ditten eller datten.

Men att som mamma begå umgängessabotage för ett kalas på två timmar för att hon tycker det är viktigare än vad pappan än ska hitta på är löjligt. Då är det bara att förklara att det går inte den här helgen - lämna över förklarandet till pappan, låt honom vara skurken om det nu är så att han bara gör det för att jävlas - då får han själv förklara för flickan.

Hon gör ju definitivt inte det här för att underlätta samarbetet.
  • mementa
    BioBonus skrev 2012-06-15 09:48:24 följande:
    Ja. Han ville umgås med sin dotter de två av fyra dagar han har henne i månaden. Han är vh-förälder om jag förstått saken rätt. Vad han skulle göra vet vi inte - umgås på cirkus, lekland, släktingar - ingen aning. Står det vad han hade för planer?

Det är synd att deras kommunikation är så dålig så att mamman inte har info nog för att förklara för flickan att du kan inte gå på det kalaset för du och pappa ska göra ditten eller datten.

Men att som mamma begå umgängessabotage för ett kalas på två timmar för att hon tycker det är viktigare än vad pappan än ska hitta på är löjligt. Då är det bara att förklara att det går inte den här helgen - lämna över förklarandet till pappan, låt honom vara skurken om det nu är så att han bara gör det för att jävlas - då får han själv förklara för flickan.

Hon gör ju definitivt inte det här för att underlätta samarbetet.
    Håller med....Det handlar inte om VAD pappan och barnet skulle ha gjort, det handlar om att det var hans dagar! En del hakar upp sig på att "pappan och barnet inte kanske skulle göra något viktigt"....

Eller, som andra alternativ, varför inte försökt komma överrens om att, jag tar med barnet på kalas, så kommer vi efter det, för så kan jag och mitt barn pappa göra ibland om det är något och som oftast så fungerar det. Men det krävs att man kommer överrens.
  • BioBonus
    mementa skrev 2012-06-15 09:54:21 följande:
    Håller med....Det handlar inte om VAD pappan och barnet skulle ha gjort, det handlar om att det var hans dagar! En del hakar upp sig på att "pappan och barnet inte kanske skulle göra något viktigt"....

Eller, som andra alternativ, varför inte försökt komma överrens om att, jag tar med barnet på kalas, så kommer vi efter det, för så kan jag och mitt barn pappa göra ibland om det är något och som oftast så fungerar det. Men det krävs att man kommer överrens.
    Och att dessutom dra in hela helgens umgänge för ett kalas på två timmar ...
  • mementa
    BioBonus skrev 2012-06-15 10:03:00 följande:
    Och att dessutom dra in hela helgens umgänge för ett kalas på två timmar ...
    JO..och det hade ju kanske kunnat lösas genom att komma överrens om ett par timmar borta, så kommer man och lämnar efter det...Det är ändå ett umgänge..

Jag har ett kräk till pappa till mitt barn, men rätten har beslutat umgänge varannan helg och det har dom gjort av en anledning. 

Inte alltid man är nöjd med det.....That's life! 

• Anonym

din väninna får väl helt enkelt be om ursäkt och hoppas han accepterar den.
    hon skulle låtit barnet åka till pappa och att pappan skulle få följa barnet till kalaset om det var vad barnet ville om de inte hade annat planerat.

inget konstigt att han ville umgås med sitt barn! 

• Anonym
    mementa skrev 2012-06-15 10:10:26 följande:
    JO..och det hade ju kanske kunnat lösas genom att komma överrens om ett par timmar borta, så kommer man och lämnar efter det...Det är ändå ett umgänge..

Jag har ett kräk till pappa till mitt barn, men rätten har beslutat umgänge varannan helg och det har dom gjort av en anledning. 

Inte alltid man är nöjd med det.....That's life! 

Det låter inte på ts som om hon och pappan bor grannar direkt... Vem kör flera mil t&r för ett kalas?
  • mementa
    Anonym skrev 2012-06-15 10:37:30 följande:
    Det låter inte på ts som om hon och pappan bor grannar direkt... Vem kör flera mil t&r för ett kalas?
    Fast, det spelar ingen roll, är det pappans umgänge, ska det också vara det..Det enda som ska kunna hindra det, är om man misstänker att barnet far illa, då ska man som förälder skydda sitt barn från det, det handlade om ett Kalas!

Finns det en dom på detta, kan han stämma henne för att hon umgängessaboterar, även annars med...

Finns det ett beslut, dom eller inte, ska det skötas, OM inte barnet far illa...! 

• BioBonus
    Anonym skrev 2012-06-15 10:37:30 följande:
    Pappan kanske gör det. Det vet vi inte. Vi vet inte hur många mil det är dem emellan. Men det är fortfarande inte mammans beslut att fatta. Det var pappans umgängeshelg, den tiden bestämmer han över.
  • Krixx

Inte heller nämner TS något om kompensation. Man hade kunnat tänka sig någon form av deal att flickan fick vara hos pappan två helger i rad. Men det är klart, det förutsätter att man respekterar och kan kommunicera med sitt ex.

• Anonym
    BioBonus skrev 2012-06-15 10:59:04 följande:
    Pappan kanske gör det. Det vet vi inte. Vi vet inte hur många mil det är dem emellan. Men det är fortfarande inte mammans beslut att fatta. Det var pappans umgängeshelg, den tiden bestämmer han över.
    Vi vet att han inte gör det för han nekade till att ta barnet till kalaset. Precis, hans helg och hans beslut.
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-06-15 11:16:20 följande:
    Vi vet att han inte gör det för han nekade till att ta barnet till kalaset. Precis, hans helg och hans beslut.
    Nej, det vi vet är att pappan den här helgen inte tänkte köra flera mil (om det nu är det - jag ser inte var det står om avståndet mellan föräldrarna) för ett kalas.
  • spirituality

Nu har jag inte läst hela tråden så det kanske redan står någonstans, men varför kunde inte pappan hämta och lämna på kalaset? Varför var dottern tvungen att vara hos mamman hela helgen för det?

• Anonym
    BioBonus skrev 2012-06-15 11:20:04 följande:
    Nej, det vi vet är att pappan den här helgen inte tänkte köra flera mil (om det nu är det - jag ser inte var det står om avståndet mellan föräldrarna) för ett kalas.
    Ingen förälder är väl statisk? Olika situationer kräver olika beslut. Ts vän har gjort fel och man får hoppas det inte blir en vårdnadstvist på detta för då ser det inte ut som ts vän har ett bra utgångsläge.
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-06-15 11:27:29 följande:
    Ingen förälder är väl statisk? Olika situationer kräver olika beslut. Ts vän har gjort fel och man får hoppas det inte blir en vårdnadstvist på detta för då ser det inte ut som ts vän har ett bra utgångsläge.
    Nej, jag säger ju det. Att det vi vet är att den här helgen ville han köra till ett kalas, det finns inget som säger att han inte gjort/gör det andra helger om det passar in i planerna. Och som du ser om du läser mina inlägg så är jag helt enig med dig att det är TS vän som har gjort fel.

Men du kanske citerar mig av misstag?
Svar på tråden Polisanmäld