• Jellybeanbaby

Lite nyfiken på sanningshalten på trådar samt anonymitet

Hej!
    Jag är en färsking på Familjeliv, men jag har forumvana sen länge, faktiskt väldigt länge.
    Jag har haft lite tid till mitt förfogande och det har jag "förvaltat" på FL, och jag har lagt märke till ett mönster.

De hetaste trådarna innehåller alltid en eller två osannolika historier, oftast involverandes otrohet på något sätt. Dessa berättelser känns som noveller när man läser dem. De flyter på bra. Av någon anledning har alla dessa stackars bedragna trådstartare det gemensamt att de skriver bra, fylligt, grammatiskt rätt så riktigt - och nästan helt utan stavfel. Dessa trådar får drösar av följare och inläggsskribenter.

Jag la också märke till en annan sak angående sådana trådar - som faktiskt får inlägg där TS' sanningshalt ifrågasätts. Trådstartarna är ofta anonyma, alltså de använder inte sitt egentliga FL-nick när de startar tråden.
    Därför funderar jag på om det är så bra, egentligen, att man är anonym när man startar en ny tråd. Vad kan man vinna på det? Det är väl ändå extremt få av oss som startar en profil med våra egna namn, efternamn, etc. Vi är väl ändå anonyma på den här sajten? (Gäller förstås inte de som nickar som sina IRL-namn.)

Det skulle vara intressant om ni vill diskutera detta. Exempel på infallsvinklingar:

* Starta tråd som anonym i stället för med ens nick - bra eller anus?
    Ett exempel på varför det kan vara dåligt: Det skulle kunna vara så att en eller ett par goda novellförfattare ligger bakom ett flertal trådar.

* Behöver trådarna på FL vara sanningsenliga? För / emot.

* Ifall historierna som skrivs är falska - varför tror ni folk skriver dem?
     Kan det vara av en "popularitets"-anledning som folk skriver sånt här? De är ju hemskt underhållande och jag måste erkänna att jag blir "biten" och vill läsa mer, även om jag är skeptisk.

• Svar på tråden Lite nyfiken på sanningshalten på trådar samt anonymitet
  • Mossagti

Håller med sextiotalist. Datingtråden hade jag kunnat skriva och i min närhet har jag ett par skilsmässor som inte är direkt... eh...civiliserade. "Armbandstråden" ligger helt klart i lä där när det gäller otroheten.

Massiv bio/bonusmammadrama kommer att följa. Däremot IRL och inte på FL.

• sextiotalist
    Miss Behave skrev 2012-06-15 08:40:57 följande:
    Ja Jag är då omåttligt less på dem. Jag kollar oftast de mest populära trådarna för att se om det är något intressant. Och blir bara irriterad på novellskrivelser. Precis som att jag skippar dem i tidningar pga att de är fåniga så skippar jag dem här.

Och ja, jag tycker man kan se en klar skillnad på riktiga och falska trådar. Om en text är skriven i affekt så halkar ofta orden lite hit och dit. Mycket känslor och hur illa man mår (på ett specifikt sätt). (när det gäller otrohet exempelvis). Sen finns dessa "jag ingrep" trådar. Som avhandlar mindre känslan inför händelsen eller tvekan inför att agera, utan lyfter fram sin egen förträfflighet och hur man agerat "by the book". Svårt att förklara riktigt. Men klara mönster ändå.

Jag gillar anonymiteten, men jag avskyr missbruk av den. Samma som med allemansrätten.   

Fast det där att man inte skriver bra i affekt är nog inte heller helt sant. Jag har fem sidor i ett häft som jag skrev till ett ex, som jag var mycket arg på (av en trivial orsak, men mitt brustna hjärtat hade inte samma åsikt), jag minns att jag skrev det med tårarna rinnande ner och ta mig sjutton, det var nog det bästa jag någonsin fått ner skriftlig någonsin. (skickade inte iväg det tack och lov)

Ärligt sagt, så tror jag nog att de bästa konstnärliga alstrerna som skapats har nog skapats i affekt. 
    Nej, jag ljög, jag har inte kvar det längre, jag slängde det där häftet i någon flytt, kände att det var väldigt mycket passé. 
  • sextiotalist
    Kommandomamman skrev 2012-06-15 08:41:25 följande:
    Håller med sextiotalist. Datingtråden hade jag kunnat skriva och i min närhet har jag ett par skilsmässor som inte är direkt... eh...civiliserade. "Armbandstråden" ligger helt klart i lä där när det gäller otroheten.

Massiv bio/bonusmammadrama kommer att följa. Däremot IRL och inte på FL.

Ja, ibland häpnar man. När det gäller separationshändelser, så gick min underbara väninna igenom en personlighetsförändring som jag aldrig hade anat mig till när ´hon kom på sin sambo att vara otrogen. De hade två barn tillsammans och något mer iskall beräknande elakaste agerande från en biomamma har jag sällan betraktat. Men efter långa och många samtal så återfann hon sitt rätta jag och tro det eller ej, de återförenades.
  • Mossagti

Händelseförloppet i en trolltråd är väldigt snabbt oavsett om det är en "Jag ingrep-tråd", "Följ min spännande dejt och nyförälskelse-tråd" eller en "Tyck synd om mig-tråd".

Knappt har TS hunnit kontakta soc innan barnen blir omhändertagna och när TS upptäcker otroheten är det bara några inlägg senare som mannen har kastats ut ur lägenheten och så vidare.

Jag tror man får konstatera att bekräftelsebehovet är väldigt starkt hos människor.

• sextiotalist
    Kommandomamman skrev 2012-06-15 08:54:41 följande:
    Händelseförloppet i en trolltråd är väldigt snabbt oavsett om det är en "Jag ingrep-tråd", "Följ min spännande dejt och nyförälskelse-tråd" eller en "Tyck synd om mig-tråd".

Knappt har TS hunnit kontakta soc innan barnen blir omhändertagna och när TS upptäcker otroheten är det bara några inlägg senare som mannen har kastats ut ur lägenheten och så vidare.

Jag tror man får konstatera att bekräftelsebehovet är väldigt starkt hos människor.

Mina två väninnor som råkade ut för otrohet slängde ut karln snabbare än ögat (inte för att de gjorde rätt, men ändå).

Men det lustiga är att när en person inte svarar inom några timmar med en uppdatering, så kommer det lika snabbt gissningar på att det är en trolltråd.

• Cadett
    Kommandomamman skrev 2012-06-15 08:54:41 följande:

Jag tycker att det som gör att en tråd känns fejk är sättet de är skrivna på, inte själva händelse förloppet. Om man tar två aktuella, armbandstråden och otrogen med min mamma tråden  så är jag rätt säker på att de är skrivna av samma person. De har båda mycket detaljer som gör att de känns mer som en roman än en verklig händelse. I dessa båda berättelser är hjältinnan mycket lågmäld, tapper, behärskad och välformulerad med enstaka utbrott över vad hon blivit utsatt för.  

Jag får lite en känsla av att det är en person som testar romanintriger och med tanke på den ström av styrkekramar åtminstone armbandstråden fått så kan författaren vara nöjd. 
  • Cadett
    ica skrev 2012-06-15 09:12:58 följande:
    Men sanningen överträffar väl dikten!
    Visst gör den det men jag tror att sanningen beskrivs på ett annat sätt än dikten.
  • Cadett

Själv har jag inget emot dessa trådar, har dem som nöjesläsning. Skull aldrig anmäla dem som fejk, då kan jag ju gå miste om nöjet. Fast jag kan ju inte låta bli att slänga in lite ironiska kommentarer ibland och det är ju inte så populärt.

• Iryelle
    IsDimma skrev 2012-06-15 07:32:39 följande:
    Och eftersom jag ibland (okej, rätt ofta) pratar sex så inser jag att eftersom han inte lämnar ut något och skulle vilja mörda mig om han visste vad jag skrev ibland så måste jag vara anonym iaf när det gäller mycket som handlar om honom.

Och om det mot all förmodan finns någon irl som inte vet om mitt nick så räcker det med att läsa presentationen för att veta att det är jag. Det kan inte finnas så många i Sverige idag med just den berättelsen

Precis. Skriver jag något känsligt som rör min familj använder jag mig av anonymitet, annars inte.
  • Kews

Jaja.. Snart kommer "bild bevis" vara borta mot "LJUD OCH VIDEO!"-annars hände det inte..

• puss

Om jag styrde att forum skulle jag säkert sitta och hitta på saker själv för att gå lite drag.

• Jellybeanbaby
    puss skrev 2012-06-15 09:21:42 följande:
    Om jag styrde att forum skulle jag säkert sitta och hitta på saker själv för att gå lite drag.

Jo man misstänker ju att det är så som den första som svarade i denna tråd skrev.

Själv tror jag att tråden om "min mans nätdejtingsida, vi ska träffas!" är ett renodlat romanförsök. Inget känns riktigt trovärdigt i den berättelsen.
  • Jellybeanbaby

ÅH! Just nu blir jag så TRÖTT på alla "ironiska" putslustiga trådar som startar och får typ 100 inlägg. Fattar ingen någonting?? Vad är det som är så roligt att fyra av en 20 inlägg i en ironisk tråd?

Kan nån berätta för mig... snälla.

• jaghopparhögt
    sextiotalist skrev 2012-06-15 08:58:58 följande:
    Men det lustiga är att när en person inte svarar inom några timmar med en uppdatering, så kommer det lika snabbt gissningar på att det är en trolltråd.
    Borde det inte vara tvärtom egentligen? Är det en riktig tråd så kanske TS inte prioriterar att sitta på ett forum och berätta vad som har hänt. Troll sitter snarare och uppdaterar hela tiden för att få bekräftelse.
  • Marie-anne

hm jag skriver alltid som jag tycker, har hört att det visserligen kan slå mot mej själv nåndag, men jag kan inte skriva ljug eller var elak eller så, men jag blir såklart ledsen om nån kallar trådstartare troll eller så, iaf om dom vill ha hjälp, kanske är jag för naiv, men jag tror gott om folk!

• Jellybeanbaby

Nu bumpar jag min gamla tråd för att skriva igen.

Nån antydde nyligen att en het tråd som handlar om otrohet eventuellt skulle vara påhittad.
    I mina ögon innehåller den alldeles för många detaljer för att kunna vara påhittad.

Jag anser mig vara en kreativ och fantasirik människa, men jag skulle ALDRIG kunna starta en tråd,
    t ex
    "Är min man otrogen med tjej han träffade på nöjesparken?"
    och sen fylla i med alla detaljer.
    Jag har helt enkelt inte tid att sitta och komma ihåg exakt vad jag sagt tidigare, så att jag inte motsäger mig själv, jag har inte ork att lägga ner kraft i att köra novellstuket, och jag förstår helt enkelt inte vad man skulle få ut av det.

Av ovanst. anledningar så tror jag att den aktuella, heta tråden är på riktigt. Tills annat framkommer så klart.

Men jag är fortfarande nyfiken på sanningshalten på trådar!
    Och jag kommer fortsätta ifrågasätta anonymitet.

Svar på tråden Lite nyfiken på sanningshalten på trådar samt anonymitet