Lite nyfiken på sanningshalten på trådar samt anonymitet
Hej!
Jag är en färsking på Familjeliv, men jag har forumvana sen länge, faktiskt väldigt länge.
Jag har haft lite tid till mitt förfogande och det har jag "förvaltat" på FL, och jag har lagt märke till ett mönster.
De hetaste trådarna innehåller alltid en eller två osannolika historier, oftast involverandes otrohet på något sätt. Dessa berättelser känns som noveller när man läser dem. De flyter på bra. Av någon anledning har alla dessa stackars bedragna trådstartare det gemensamt att de skriver bra, fylligt, grammatiskt rätt så riktigt - och nästan helt utan stavfel. Dessa trådar får drösar av följare och inläggsskribenter.
Jag la också märke till en annan sak angående sådana trådar - som faktiskt får inlägg där TS' sanningshalt ifrågasätts. Trådstartarna är ofta anonyma, alltså de använder inte sitt egentliga FL-nick när de startar tråden.
Därför funderar jag på om det är så bra, egentligen, att man är anonym när man startar en ny tråd. Vad kan man vinna på det? Det är väl ändå extremt få av oss som startar en profil med våra egna namn, efternamn, etc. Vi är väl ändå anonyma på den här sajten? (Gäller förstås inte de som nickar som sina IRL-namn.)
Det skulle vara intressant om ni vill diskutera detta. Exempel på infallsvinklingar:
* Starta tråd som anonym i stället för med ens nick - bra eller anus?
Ett exempel på varför det kan vara dåligt: Det skulle kunna vara så att en eller ett par goda novellförfattare ligger bakom ett flertal trådar.
* Behöver trådarna på FL vara sanningsenliga? För / emot.
* Ifall historierna som skrivs är falska - varför tror ni folk skriver dem?
Kan det vara av en "popularitets"-anledning som folk skriver sånt här? De är ju hemskt underhållande och jag måste erkänna att jag blir "biten" och vill läsa mer, även om jag är skeptisk.