• Galino

Till er som använt amningsnapp

Hejsan, 

På grund av plana bröstvårtor var jag tvungen att börja med amningsnapp för att min lilla skulle kunna amma. Tyvärr åkte jag på en redig mjölkstockning också, men den är på övergång nu.

Min fråga till er - när ni skulle sluta med amningsnappen, hade ni problem med att er lilla inte ville ta bröstet då? Mina vårtor har kommit fram men hon vägrar ta ett bra tag - jag kan ju förstå henne för det är ju nytt och konstigt när hon är van vid nappen, men hur ska jag göra för att lyckas?

Tack på förhand :) 

• Svar på tråden Till er som använt amningsnapp
  • MikaS

Hej! Vill bara säga tack för alla inlägg.. Jag ammar min snart 4 veckor gamla dotter med napp pga plana bröstvårtor.. Jag tycket de funkar bra men har funderat på om jag "måste" sluta.. Nu ser jag att det inte finns något måste, ska pröva lite när tillfälle ges men jag tänker inte tvinga fram något så länge hon äter bra å går upp i vikt!

• fluu

Jag körde me amningsnapp i ca  veckor. Under den tiden provade jag ibland att  amma utan,dottern vägrade. Sen en dag gick det bara.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Galino

Tack igen för alla råd och tips, har varit på amningsmottagningen idag och fått ytterligare hjälp - lyckades amma från bägge brösten och kände mig så stolt efteråt. Dock håller jag med om Mikas inlägg ovan, det finns inga måsten utan huvudsaken är att man kan mata sitt barn på det ena eller andra sättet :)

• SannaM
    MikaS skrev 2012-06-26 15:37:16 följande:
    Hej! Vill bara säga tack för alla inlägg.. Jag ammar min snart 4 veckor gamla dotter med napp pga plana bröstvårtor.. Jag tycket de funkar bra men har funderat på om jag "måste" sluta.. Nu ser jag att det inte finns något måste, ska pröva lite när tillfälle ges men jag tänker inte tvinga fram något så länge hon äter bra å går upp i vikt!
    Du måste inte sluta, jag har som sagt ammat med amningsnapp i 9,5 månader nu och det har funkat fint. Lite jobbigt i vissa perioder när han velat slita bort nappen och trycka in den i munnen, men å andra sidan har jag sluppit sår och hårda bett när tänderna tittat fram. Att trycka ihop vårtgården har inte funkat, eller jo, det skulle kunna gå nu när han är så stor - men nu är han såklart van vid nappen, och vad gör det? Gör det som känns bäst för er
  • jazzkatten

Har lite samma erfarenhet, använde napp på ena bröstet i början då bröstvårtan var platt och dottern bara fick dåligt tag som ledde till såriga bröst och mycket ont. Men efter kanske 6 veckor så växte hon ur det, bröstvårtan "ploppade" ut också och hon lärde sig få bättre tag så då behövdes den inte längre.

Jag var också stressad över alla råd om att man inte skulle använda den för länge och så vidare, för en period kunde jag verkligen inte amma på ena bröstet utan den. Ringde amningsmottagningen och de sa, skönt nog, bara att vi skulle fortsätta med den om det funkade bra. Man får ju väga fördelarna mot nackdelarna, och i mitt fall hade jag kanske inte orkat fortsätta amma alls om någon hade pressat mig att sluta med amningsnapp.

• ManMa

Åh vilken bra tråd!
    Jag började med amningsnapp när hon var drygt 1 vecka pga. att brösten var överfyllda och stenhårda, hon fick inget tag alls!  När BVC kom på hembesök tyckte jag att brösten blivit mycket mjukare och ville sluta med amningsnappen. Då sa BVC-sköterskan att brösten fortfarande var aldeles för hårda, men att jag skulle försöka ta bort nappen med jämna mellanrum. Sedan ahr det strulat en del med kräkningar och magknip, så jag har inte orkat träna på att ta bort den.

Men nu är hon 7 veckor och jag har tänkt vänja henne av med den (eftersom "alla" säger att man ska sluta så snart som möjligt). Har börjat inse att många använder amningsnappen hela amningstiden, men nu misstänker jag att en del i hennes magknip är att hon får i sig en del luft när hon äter med nappen. Hon släpper ofta taget om bröstet och jag tror att hon får i sig lite luft varje gång hon suger tag. Så när hon släpper tagen 3-4 gånger per amning så blir det ju lite luft...Jag har väldigt mycket mjölk, så ofta räcker det med att jag sätter på amningsnappen så sprutar mjölken ner i nappen. Hon behöver alltså sällan suga igång bröstet utan han bara "gapa och svälja". Hon blir jättefrustrerad när jag försöker utan nappen, öppnar knappt munnen utan söker bara som en galning (med ihopknipen mun) och börjar sedan gråta. Men när hon känner amninsnappen mot läpparna gapar hon direkt...kanske skulle prova den där varianten att klippa av mer och mer av nappen...Eller så har jag helt enkelt så mycket mjölk fortfarande (och kansek hela tiden) att de ändå är för spända för att hon ska få ett bra tag?

• sommarbarnet
    Galino skrev 2012-06-26 15:54:55 följande:

Tack igen för alla råd och tips, har varit på amningsmottagningen idag och fått ytterligare hjälp - lyckades amma från bägge brösten och kände mig så stolt efteråt. Dock håller jag med om Mikas inlägg ovan, det finns inga måsten utan huvudsaken är att man kan mata sitt barn på det ena eller andra sättet :)

Nu är det ju ett tag sen, men fick du alltså komma på amningsmottagning, vilken lyx. Jag ringde dit men hon gav mig bara rådet att försöka utan varje gång och inte ge upp så fort.

Dottern blir dock bara ännu svårare att ge om hon blivit för arg så till slut orkade jag bara en gång per dag.

Nu har jag klippt bort lite och det har gått flera gånger idag, förutom nu då tog jag en oklippt efter en timmes fram-och-tillbaka provning med den klippta.. suck =/
  • gbgumman

Trodde aldrig jag skulle sluta men en dag var lillen så hungrig att han bara högg. Plötsligt så slapp jag den. Har en vän som använde den hela tiden. Det gick bra det med. Ta det lugnt går det så går det.

• Sessan4

Amningsnappen är guld värd för mig och har räddat amningen med 2 barn!! Min mormor såg mig amma och var impad över mitt superba hjälpmedel och önskade att det fanns "på hennes tid"

Visade BVC sköterskan när jag ammade och hon sa att min son hade bra tag, han ökar oxå ca 300g i vikt/vecka.

Jag har en på dagen, en till natten o en i skötväskan.. Tvättar dem ofta och kokar dem varje morgon! Inte alls krångligt!

• Mamma till 5 underbara barn

Jag hade amningsnapp med barn nr 4 i ca 5 månader sen lyckades jag sluta med nappen ammade i 1 år, med min 5a hade jag amningsnapp ca 1,5 månader sen kunde jag sluta med det ammar henne än hon är 8 månader . Med mina 3 första barn hade jag inte amningsnapp . Med 4 och 5 hade jag det för de gjorde så ont att amma utan.

• anki89

Skönt att läsa andras erfarenheter och tack för alla tips. Min lilla är en vecka idag och vi blev introducerade för amningsnappen redan på bb för att det helt enkelt inte funkade utan, hon har lite för liten mun (född lite tidigt) och jag har för korta bröstvårtor. Nu har jag sådär halvdåligt samvete för attivi använder den. Dock funkar det superbra med den. Försöker testa utan den när hon 'sugit ut' vårtan efter en stunds amning, men hon blir mest arg. Kanske vore något att testa att klippa en. Eller varför släppa det dåliga samvetet när det funkar och köra med den.. bvc kommer hem för vägning imorgon, får se hur läget ser ut då.

Hälsningar från bebisbubblan

• sommarbarnet
    anki89 skrev 2014-08-17 14:21:58 följande:

Skönt att läsa andras erfarenheter och tack för alla tips. Min lilla är en vecka idag och vi blev introducerade för amningsnappen redan på bb för att det helt enkelt inte funkade utan, hon har lite för liten mun (född lite tidigt) och jag har för korta bröstvårtor. Nu har jag sådär halvdåligt samvete för attivi använder den. Dock funkar det superbra med den. Försöker testa utan den när hon 'sugit ut' vårtan efter en stunds amning, men hon blir mest arg. Kanske vore något att testa att klippa en. Eller varför släppa det dåliga samvetet när det funkar och köra med den.. bvc kommer hem för vägning imorgon, får se hur läget ser ut då.

Hälsningar från bebisbubblan

Man ska dock inte klippa länge! Pratade med en på amningshjälpen och hon sa att de nu är gjorda i ett annat material som kan få vassa kanter och risken att skära sig eller få skavsår är större. Jag prövade klippa (innan jag pratade med denna kvinna som sa det här) och när bröstvårtan blev större och pressades igenom det som var klippt så fick jag nästan skavsår. Bättre det än att lillan fick sår i munnen men rekommenderas inte!

Jag har precis insett och accepterat att vi kommer måsta ha nappen jämt, kommer ändå försöka utan ibland men inte bli besviken när det inte funkar utan.
  • anki89

Åh vad bra att du meddelar detta sommarbarnet! Tack :)

vår bvcsköterska var här i förrgår, hon tyckte verkligen inte att jag ska ha dåligt samvete för att vi använder nappen, snarare tvärtom - vi ska vara glada att amningen funkar :) så hejja oss med napp!! :)

sen har likktjejen här hemma ökat perfekt i vikt - så hon får bevisligen i sig det hon behöver :)

• sommarbarnet
    anki89 skrev 2014-08-20 10:17:36 följande:

Åh vad bra att du meddelar detta sommarbarnet! Tack :)

vårbvcsköterska var här i förrgår, hon tyckte verkligen inte att jag ska ha dåligt samvete för att vi använder nappen, snarare tvärtom - vi ska vara glada att amningen funkar :) så hejja oss med napp!! :)

sen har likktjejen här hemma ökat perfekt i vikt - så hon får bevisligen i sig det hon behöver :)

Ja vi ska va glad det funkar med napp! Var på amningsmottagningen idag då jag lix var hos bm. Och bm där sa att hon får i sig som hon ska annars skulle hon inte orka gråta, skrika och streta emot som hon gjorde när vi prövade utan.

Så hejja oss! :)
  • Galino

Hejsan, såg att tråden vaknat till liv lite igen, så roligt :)

Jag har nu hunnit få ett barn till, den här gången lyssnade jag inte alls på "det dåliga samvete"-pratet som kom direkt på BB och Amningsmottagningen. Jag körde min napp utan att stressa och utan att ens tänka på att jag skulle sluta. Och en dag, när hon var 2,5 månad, så var hon så arg och hungrig att hon tog bröstet innan jag hann sätta dig nappen och innan jag hann reagera och sen behövde vi dem inte mer :)

Så åter igen, jag tror det är allra viktigast att lyssna på sig själv och sina instinkter.. Ingen stress och ingen press den här gången gjorde att det faktiskt är trevligt och mysigt att amma :)

Svar på tråden Till er som använt amningsnapp