• Anonym (Emmie)

Tråden för oss kontaktpersoner

Hej!

Tänkte kolla om det finns fler här inne som är kontaktpersoner? Känner ingen annan som är det så det kunde vara roligt att prata med några och ge varandra lite tips på vad man kan hitta på osv.

Skriv gärna =) 

• Svar på tråden Tråden för oss kontaktpersoner
  • Anonym (A)

Hej!

Jag har anmält att jag vill bli kontaktperson, och idag ringde socialtjänsten upp och bokade in tid för intervju nästa vecka. Hoppas verkligen att jag blir godkänd, skulle tycka att det var så himla kul!

Hur var din intervju? Är det svårt att bli "godkänd"? Jag börjar bli lite nervös nu, men tycker inte att det borde vara något problem då jag är väldigt skötsam och normal liksom. Pluggar och arbetar ideellt och sånt Glad vet du ifall de brukar ha några ålderkrav på kontaktpersoner? 

Hur gammal är den du är kontaktperson till? Vad brukar ni hitta på tillsammans? Hur ofta träffas ni? Mycket frågor, men jag är väldigt nyfiken! Glad

• Anonym (e)

Hej!

Jag har också nyligen anmält mig! Fick förfrågan direkt om att ha en person hemma hos mig varannan helg, tyckte då detta var lite väl att börja med, hade ju tänkt mig några timmar i veckan så jag sa nä till det.

Men hoppas att jag snart kan få hjälpa någon annan!

Är ni kontakt personer till SOL eller LSS? Heter det så?

• Anonym (A)
    Anonym (e) skrev 2012-06-19 14:18:55 följande:
    Hej!

Jag har också nyligen anmält mig! Fick förfrågan direkt om att ha en person hemma hos mig varannan helg, tyckte då detta var lite väl att börja med, hade ju tänkt mig några timmar i veckan så jag sa nä till det.

Men hoppas att jag snart kan få hjälpa någon annan!

Är ni kontakt personer till SOL eller LSS? Heter det så?

Jag vet inte alls vem jag eventuellt kommer få blir kontaktperson till än. Fick du genomföra en intervju eller så innan de erbjöd dig ett uppdrag?

LSS (lagen om stöd och service) är personer med olika funktionshinder, t ex autism. SOL är liksom övriga personer som kan behöva stöd men inte tillhör de persongrupper som ingår i LSS. Du kanske redan visste, i så fall blev det en upprepning, haha :)
  • Anonym (e)
    Anonym (A) skrev 2012-06-19 14:26:10 följande:
    Jag vet inte alls vem jag eventuellt kommer få blir kontaktperson till än. Fick du genomföra en intervju eller så innan de erbjöd dig ett uppdrag?

LSS (lagen om stöd och service) är personer med olika funktionshinder, t ex autism. SOL är liksom övriga personer som kan behöva stöd men inte tillhör de persongrupper som ingår i LSS. Du kanske redan visste, i så fall blev det en upprepning, haha :)
    Nä, jag fick inte genomföra en intervju innan.
    Där jag har anmält mig är på kommunens hemsida, men det verkar som att man bara anmäler sig i den del av kommunen man bor i. Så jag tror det kan ta lång tid innan man får ett uppdrag för det kan ju inte finnas så många i ett litet område... Hur anmälde du dig?

Jo, jag visste vad de va =)  Jag TROR att där jag amnälde mig så gällde det personer enligt SOL.  Vill du vara kontakt person till folk med funktionshinder eller till övriga? 

• Anonym (A)
    Anonym (e) skrev 2012-06-19 14:33:27 följande:
    Nä, jag fick inte genomföra en intervju innan.
    Där jag har anmält mig är på kommunens hemsida, men det verkar som att man bara anmäler sig i den del av kommunen man bor i. Så jag tror det kan ta lång tid innan man får ett uppdrag för det kan ju inte finnas så många i ett litet område... Hur anmälde du dig?

Jo, jag visste vad de va =)  Jag TROR att där jag amnälde mig så gällde det personer enligt SOL.  Vill du vara kontakt person till folk med funktionshinder eller till övriga? 

Jaha, okej. För till mig sa hon att jag behövde ha med mig legitimation och nummer till en referens, så det verkade så seriöst helt plötsligt. Jag mejlade till en person som stod med på min stadsdels sida, bor för övrigt i Stockholm. Så det lär ju vara stort behov av kontaktpersoner här tycker jag. Bor du i en liten kommun?

De stod inget på hemsidan och de sa inget om vilka de sökte kontaktpersoner till. Jag bryr mig inte så jättemycket om vem jag är kontaktperson till, bara det är någon som är ung. Vore roligt med antingen SOL eller någon med t ex autism eller liknande, om personer har andra svåra funktionsnedsättningar vet jag inte om man får ut så mycket av att umgås. Det känns svårare att hitta på saker att göra tillsammans då, plus att jag inte har någon sjukvårdsutbildning liksom. Men de lär ju försöka para ihop en med någon som man passar med Glad 

Vem vill du helst vara kontaktperson till? 
  • Anonym (e)
    Anonym (A) skrev 2012-06-19 14:47:20 följande:
    Jaha, okej. För till mig sa hon att jag behövde ha med mig legitimation och nummer till en referens, så det verkade så seriöst helt plötsligt. Jag mejlade till en person som stod med på min stadsdels sida, bor för övrigt i Stockholm. Så det lär ju vara stort behov av kontaktpersoner här tycker jag. Bor du i en liten kommun?

De stod inget på hemsidan och de sa inget om vilka de sökte kontaktpersoner till. Jag bryr mig inte så jättemycket om vem jag är kontaktperson till, bara det är någon som är ung. Vore roligt med antingen SOL eller någon med t ex autism eller liknande, om personer har andra svåra funktionsnedsättningar vet jag inte om man får ut så mycket av att umgås. Det känns svårare att hitta på saker att göra tillsammans då, plus att jag inte har någon sjukvårdsutbildning liksom. Men de lär ju försöka para ihop en med någon som man passar med Glad 

Vem vill du helst vara kontaktperson till? 
    Till mig sa hon inget sånt, o som sagt hade jag kunnat ha en person här varannan helg nu om jag hade velat! utan att dem träffat mig! Tyckte faktiskt det va lite konstigt....

Jag bor i Malmö, så inte så litet heller men tror att jag bara "tillhör" den del av staden jag bor i. Så man blir inte matchad med hela malmö. Verkade så iaf.

Alltså jag hoppas att få träffa någon som är under SOL och helst så ung som möjligt. Vet inte om de har nån åldersgräns? Sen hoppas man ju såklart att personen har bra föräldrar och så... Kanske bara en mamma som behöver lite avlastning eller något.

Men såklart kommer jag ju bli glad för vem man än får träffa bara kemin stämmer :) 
  • Prin Sessa

Hej :) kul att några svarade. Det är jag som är ts men jag surfar mest från mobilen och genom appen går det inte att vara anonym så jag röjer mitt nick :)

Jag är kontaktperson till en tonårstjej som har asperger. Jätte roligt. Vi har gått i affärer, varit på bio och fikat mest. Har varit hemma hos henne och tittat på film och lite sånt också. Har varit kontaktperson till henne i ca 18 månader. Tyvärr kommer det uppdraget eventuellt avslutas pga olika anledningar. Så jag kanske också blir aktuell för en ny :)

Jag gick på intervju och sen ringde de när de hittade en som passade mig. Jag sa att jag ville ha en ung tjej :)

• Prin Sessa

Intervjun var inte så avancerad. De vill bara se att man är intresserad och för att de ska få en bild av vad för typ av person man skulle passa med :) men det kanske är olika från kommun till kommun.

Lät konstigt för dig som inte ens haft intervju.

• Anonym (A)
    Prin Sessa skrev 2012-06-19 21:31:14 följande:
    Hej :) kul att några svarade. Det är jag som är ts men jag surfar mest från mobilen och genom appen går det inte att vara anonym så jag röjer mitt nick :)

Jag är kontaktperson till en tonårstjej som har asperger. Jätte roligt. Vi har gått i affärer, varit på bio och fikat mest. Har varit hemma hos henne och tittat på film och lite sånt också. Har varit kontaktperson till henne i ca 18 månader. Tyvärr kommer det uppdraget eventuellt avslutas pga olika anledningar. Så jag kanske också blir aktuell för en ny :)

Jag gick på intervju och sen ringde de när de hittade en som passade mig. Jag sa att jag ville ha en ung tjej :)

Vad roligt det låter! Jag ska på intervju imorgon så jag hoppas allt går bra och att de snabbt hittar någon jag kan passa ihop med. Börjar bli väldigt nervös, känns lite som en anställningsintervju.... :)
  • Anonym (A)

Är det någon som är kvar i tråden?

Jag har blivit kontaktperson till en tjej nu så vi har träffats några gånger. Gått på bio, shoppat och ätit ute och lite så. Det känns inte som en helt bra ihopmatchning av oss två, vi tycker om att göra helt olika saker. Men det är trevligt i alla fall, och jag gör det väl mer för hennes skull än mig. Hur brukar ni andra göra, är det ni eller den ni är kontaktperson till som väljer vad ni ska hitta på? Gör ni ungefär samma sak varje gång?

• hallonmust68

Jag och min man är också kontaktfamilj. vi blev godkända för en tid sedan och har en flicka på 11 år som nu sovit här i 2 omgångar och det är så mysigt. Det vore kul att få bolla lite med andra som också är kontaktfamilj.

Svar på tråden Tråden för oss kontaktpersoner