Hjälp mig med denna frågan?
Kan tingsrätten tvinga barn att träffa sin pappa, som de inte träffat på 3 år...????
Barnen vägrar!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-16 15:53
Snälla hjälp mig
Kan tingsrätten tvinga barn att träffa sin pappa, som de inte träffat på 3 år...????
Barnen vägrar!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-16 15:53
Snälla hjälp mig
Ingen som vet?
Du behöver precisera problemet lite, tror jag.
TR strävar efter att alla barn ska få träffa båda sina föräldrar- ja! MEN under former som fungerar. Det är varje barns rättighet att ha en relation till båda sina föräldrar.
Framkom det under tingsrättsförhandlingarna att han misshandlat barnen? Från och med nu måste du polisanmäla allt våld mot dig och barnen. Och om barnen blir misshandlade ska du kontakta socialtjänsten också. Ett förslag är att du ringer polisen till hjälp när det är dags för umgänge. Du säger att du gjort allt för att få iväg barnen men att dom vägrar och nu vill du ha polishjälp för att få iväg dom till pappan för du vet inte annars hur du ska göra. Polisen kommer aldrig med tvång föra bort barnen till ett umgänge dom vägrar och du har gjort ditt bästa och kan inte klandras för att ha förhindrat umgånge. Det är ett förslag men har ingen aning om det är möjligt att göra så.
Även om ni får en dom där det står att barnen ska ha umgänge med pappan, säg varannan helg, så kan INGEN tvinga barnen till det.
Vägrar barn som är fyllda 13, som är mogen för sin ålder, kan inte ens tingsrätten tvinga barnet.
Det man som förälder får göra är att kontakta soc, säga att barnet vägrar umgänge med andra föräldern, det soc gör då är att pratar med barnet, men barnet går inte att TVINGA,
INGEN kommer ta barnet handgripligen till den andra föräldern, det är nämligen övergrepp!
Men ring soc, familjeenheten och prata med dem, eller familjerätten för den delen.
Även om ni får en dom där det står att barnen ska ha umgänge med pappan, säg varannan helg, så kan INGEN tvinga barnen till det.
Vägrar barn som är fyllda 13, som är mogen för sin ålder, kan inte ens tingsrätten tvinga barnet.
Det man som förälder får göra är att kontakta soc, säga att barnet vägrar umgänge med andra föräldern, det soc gör då är att pratar med barnet, men barnet går inte att TVINGA,
INGEN kommer ta barnet handgripligen till den andra föräldern, det är nämligen övergrepp!
Men ring soc, familjeenheten och prata med dem, eller familjerätten för den delen.
Finns det tingsrättsbeslut om umgänge?
Tingsrätten kan mycket väl fatta beslut om umgänge mot barnens vilja. Har det inte varit umgänge under lång tid eller finns misstankar om att allt inte är helt lugnt kan det ske övervakat till en början med. Om det funkar så utökas det senare. Finns det tidigare domar om misshadel eller övergrepp kan tingsrätten fatta beslut om noll umgänge.
Om senare, barnen eller den andra förälderna, ändå vägar umgänge, trots dom, kan det del bli tal om vite eller i extremfall, polishämtning. Gäller i huvudsak yngre barn.