• Anonym (brev)

Fått brev från exets ombud

Jag har fått brev från exets ombud, där står det att han skickar med papper att skriva under för delad vårdnad eller så tvingas hans kund gå vidare med ärendet till tingsrätten.
    Jag vet inte vad jag ska göra, vad bör jag göra???
    Jag har haft ensam vårdnad sen barnet föddes och vi bor i olika kommuner, han har aldrig visat intresse för att boka tider på bvc eller ansöka/prata om förskola, vi kommer inte överens om någonting, går på samarbetssamtal jämnt för att få ett umgängesschema i ordning.
    Vi har haft två utredningar genom socialen med, där det kommit fram att han är lite hårdhänt och oförstående kring barnets ålder och behov, mig står det mest om att jag har dåligt självförtroende och backar lätt när det uppstår konflikter med exet, han har vägrat hembesök under utredningen.
    Om jag nu blir rådd att skriva på, vad gäller när man har delad vårdnad?
    Om jag väljer att inte skriva på, vad ska jag göra då? Söka ett eget ombud? Hur gör man då?

• Svar på tråden Fått brev från exets ombud
  • Anonym (brev)
    Anonym skrev 2012-06-17 23:16:11 följande:
    Så om pappan väljer att behålla barnet vid nästa umgänge med motiveringen att barnet vill stanna så är det okej med dig? Du tar det via familjerätt och tingsrätten alltså?
    Jag skulle åka och prata med barnet och se om det verkligen stämmer, sen om det stämmer skulle jag ringa familjerätten och rådfråga.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-06-17 23:16:11 följande:
    Så om pappan väljer att behålla barnet vid nästa umgänge med motiveringen att barnet vill stanna så är det okej med dig? Du tar det via familjerätt och tingsrätten alltså?

Hon sa ju att hon skulle försöka reda ut varför. Det kan ju innebära att man sätter sig ner med barnet och lyssnar på varför h*m vill stanna kvar, ändra på umgänget eller ta hjälp av en psykolog. Man kan göra det på en massa andra sätt än att bara ta barnet under armen och gå iväg.
  • Anonym
    Anonym (brev) skrev 2012-06-17 23:19:01 följande:
    Jag skulle åka och prata med barnet och se om det verkligen stämmer, sen om det stämmer skulle jag ringa familjerätten och rådfråga.
    Ts, du verkar ha en stor tilltro till familjerättens kompetens. Vad skulle du rådfråga dem om? Varför inte prata med riktigt komptetenta personer som de som arbetar på BUP, barnpsykologer osv?
  • Anonym (annie)
    Anonym (brev) skrev 2012-06-17 23:19:01 följande:
    Trassla inte in dig i att tjafsa om det där. Det är ändå alltid skillnad på om ett barn vägrar och trotsar mot någon hen är trygg med jämfört om hen vägrar följa med någon hen inte är trygg med. 
  • Anonym
    Anonym (annie) skrev 2012-06-17 23:23:59 följande:
    Trassla inte in dig i att tjafsa om det där. Det är ändå alltid skillnad på om ett barn vägrar och trotsar mot någon hen är trygg med jämfört om hen vägrar följa med någon hen inte är trygg med. 
    Ts har inte skrivit något om att barnet inte är trygg med sin pappa så trassla inte in dig eller ts.
  • Chianti
    Anonym (brev) skrev 2012-06-17 23:15:04 följande:
    Tankarna bara snurrar, vad kan jag förlora på att det går till tingsrätten vs vad kan jag vinna på det?
    Jag blir mest arg på honom att han inte har tålamod, jag har sagt det att den dagen tiden är inne ska vi ha delad vårdnad men just nu fungerar det inte.
    Fördelen med en dom är att det är sluttjafsat om saken, då har man en dom att förhålla sig till.
    Nackdelen är att man inte får bestämma själv. Men kan man inte enas utan dom heller så kanske det är som att välja mellan pest eller kolera.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym (brev)
    Chianti skrev 2012-06-17 23:28:35 följande:
    Fördelen med en dom är att det är sluttjafsat om saken, då har man en dom att förhålla sig till.
    Nackdelen är att man inte får bestämma själv. Men kan man inte enas utan dom heller så kanske det är som att välja mellan pest eller kolera.
    Precis! Vi har gjort som vi bäst tyckt enligt barnet och oss, inte följt rekommendationerna alls.
    Därför blir jag arg att han nu är villig att förstöra det för att han inte har tålamod.
  • Anonym (annie)
    Anonym skrev 2012-06-17 23:27:42 följande:
    Ts har inte skrivit något om att barnet inte är trygg med sin pappa så trassla inte in dig eller ts.
    My bad. Jag omformulerar mig genast. 

Det är ändå alltid skillnad på om ett barn vägrar och trotsar mot en förälder som är "lite hårdhänt och oförstående kring barnets ålder och behov" jämfört med om hen vägrar följa med en förälder som "har dåligt självförtroende och backar lätt när det uppstår konflikter med exet".  

:-P

• Anonym
    Anonym (annie) skrev 2012-06-17 23:37:06 följande:
    My bad. Jag omformulerar mig genast. 

Det är ändå alltid skillnad på om ett barn vägrar och trotsar mot en förälder som är "lite hårdhänt och oförstående kring barnets ålder och behov" jämfört med om hen vägrar följa med en förälder som "har dåligt självförtroende och backar lätt när det uppstår konflikter med exet".  

:-P

Glöm inte att du nu citerar ts uppfattning av hur pappan är och att pappan säkert har en annorlunda uppfattning om ts och hur hon är.
  • Anonym (annie)
    Anonym skrev 2012-06-17 23:42:19 följande:
    Glöm inte att du nu citerar ts uppfattning av hur pappan är och att pappan säkert har en annorlunda uppfattning om ts och hur hon är.
    Jag citerade det TS säger att soc har kommit fram till. Pappan kan vara en dvärg, TS ett troll. Den osäkerheten får man leva med när man är i trådar och skriver. Självklart utgår jag från det som står i TS. Man får vara öppen för att det kan vara på andra sätt men det går inte att svara TS om man ska tvivla på allt och fundera på om barnet egentligen är fjorton och pappan är fantastisk och TS en häxa. 
  • Anonym
    Anonym (annie) skrev 2012-06-17 23:51:03 följande:
    Jag citerade det TS säger att soc har kommit fram till. Pappan kan vara en dvärg, TS ett troll. Den osäkerheten får man leva med när man är i trådar och skriver. Självklart utgår jag från det som står i TS. Man får vara öppen för att det kan vara på andra sätt men det går inte att svara TS om man ska tvivla på allt och fundera på om barnet egentligen är fjorton och pappan är fantastisk och TS en häxa. 
    Du skrev att han inte medverkade i utredningen och att de ej fick göra hembesök. Alltså är det dina ord om pappan som framkommer i utredningen och inte deras egna observationer.
  • Anonym
    Anonym (brev) skrev 2012-06-17 23:03:27 följande:
    Nej, jag skulle utreda vad som är fel, varför vill inte barnet vara hos mig.

yeah right. Vänta du tills barnet blir lite äldre. Här trotsas det varje vecka vid överlämning (vi har vv). Barnet skrioker "jag vill INTE till mamma" varje gång hon ska dit och "jag vill INTE till pappa" varje gång hon ska dit. Det är liksom vardag och inte läge att utreda varje vecka varför hon inte vill byta.

En minut efter det att bytet skett är hon hur glad som helst. Normalt trots  
  • Anonym (brev)

Nu har jag skaffat mig en advokat och han säger att jag har bara att vinna med att driva en rättsprocess före mitt ex.
    Jag frågade om min flytt och han sa att det påverkar inte negativt, jag har rätt att flytta och barnet är så litet så det är beroende av mig, var en helt annan sak om jag flyttat senare.

• Anonym
    Anonym (brev) skrev 2012-06-18 20:20:23 följande:
    Nu har jag skaffat mig en advokat och han säger att jag har bara att vinna med att driva en rättsprocess före mitt ex.
    Jag frågade om min flytt och han sa att det påverkar inte negativt, jag har rätt att flytta och barnet är så litet så det är beroende av mig, var en helt annan sak om jag flyttat senare.
    Konstig advokat som säger så. Det låter som om denne försöker slå i dig att en stämning blir en dans på rosor för dig och att du inte kan förlora.
  • Anonym (brev)
    Anonym skrev 2012-06-18 20:53:07 följande:
    Konstig advokat som säger så. Det låter som om denne försöker slå i dig att en stämning blir en dans på rosor för dig och att du inte kan förlora.
    Nu var det fråga om min flytt.
  • Jojile

Vad bra att du fått kontakt med en advokat! Har du kollat upp din försäkring och pm den täcker en del av kostnaden?

• Anonym
    Anonym (brev) skrev 2012-06-18 21:01:44 följande:
    Nu var det fråga om min flytt.
    Ja och du har fått tag på en konstig advokat som säger så.
  • Anonym (brev)
    Jojile skrev 2012-06-18 21:16:02 följande:
    Vad bra att du fått kontakt med en advokat! Har du kollat upp din försäkring och pm den täcker en del av kostnaden?
    Den täcker tyvärr inte så min advokat söker rättshjälp åt mig
  • Anonym (annie)
    Anonym (brev) skrev 2012-06-18 21:23:31 följande:
    Den täcker tyvärr inte så min advokat söker rättshjälp åt mig
    Tror att du får bättre hjälp av ditt ombud som är utbildad och insatt i detaljerna än du får på fl där alla tenderar att drivas av principer och personliga erfarenheter. Bra att du skaffade dig hjälp!
Svar på tråden Fått brev från exets ombud