• t0va

Ska åka tåg med en 2åring, får ångest.

Om en månad ska jag och sonen åka till mina föräldrar, vi har tidigare åkt bil men nu är bilen trasig så det lutar åt att vi måste åka tåg. Jag får lätt ångest över den tanken, ungen sitter inte still 1min i buss eller pendeltåg, förutom då när han somnat ;)

Vi kommer ha vagnen med och på den ska jag lasta packningen, bilstol har mina föräldrar redan, den var jag smart nog att skicka med när de var här sist på besök. Vi har en extra så vi har en kvar hemma. Ungen får sitta på ryggen i sele, jag orkar inte bära packningen själv pga. att jag inte är fullt frisk i mina muskler. Så det räcker att ha ungen på ryggen.

Har hört att tågpersonalen inte får hjälpa till att lyfta upp packning och sånt nu, stämmer det?

Funderade på om det går att boka rullstolsplats till vagnen så den kan stå parkerad där och att sonen kan sova i den, kan bli svårt att ha honom sovandes på ett säte eller i mitt knä. Någon som gjort så och inte fått skit för det?

Jag har tidigare åkt tåg när jag suttit i rullstol och då har jag fått hjälp upp på X2000 tågen och haft rullstolsplats där jag kunnat sitta på vanligt säte också om jag önskat och haft rullstolen ståendes brevid, men nu är jag frisk nog att kunna gå om jag har vagnen att hålla i och lasta på.

Lär få ladda med massa mutor och leksaker, tyvärr så måste vi åka själva för pappan ska jobba, har vi tur kanske han kan åka med hem.

Hur löser man det smidigast om det inte går att få skjuts med bil? Kommer vara 1 byte ev. 2.

• Svar på tråden Ska åka tåg med en 2åring, får ångest.
  • Mmmajsan

Hej! Det låter som en tuff resa du har framför dig. Jag kan inte svara på alla frågor, men några tips kanske?
    Var inte rädd att be medresenärer att lyfta upp/ur vagnen och packningen på tåget! Sätt på ett kaxigt leende och säg "ursäkta mig, skulle du kunna hjälpa mig med den här?"
    När jag åkte med min son för några år sen, så hade jag honom sovandes i barnvagnen, men den fick då också plats på det som SJ kallar för "barnvagnsplats" på X2000. Nu är det en stor fördel om man reser från startstationen, för ganska snabbt fylls ju den där "barnvagnsplatsen" på med allehanda väskor.
    Jag hade också en lättåtkomlig väska med sånt som barnet gillade; nån välling, nån juice, kex, et.c. Och försökte underhålla honom så mycket det bara gick med det (jag hade också en väldigt livlig son).

Hoppas du får fler svar! Och lycka till! 

• Eliasmamma

När jag åkte tåg ensam med en 6 månaders med både vagn, babyskydd och packning hjälpte tågvärden mig på och av

• Adela

Boka ett tåg med lekvagn tror det heter familjevagn eller nåt brukar själv åka i sådan vagn för är så sällan det sitter andra där så brukar vara lugnt och skönt. Ha kritor kanske dvd-film för en stund jag skulle ha barnet sovandes i min famn för de är ganska utlämnade om de ligger i vagnen på tåget dels så tror jag tågets föreskrifter säger att barn inte ska vistas i vagn under resa för man kan behöva vika ihop den och det är ju fel om du bokar rullstolsplats om du inte har rullstol för då kanske nån annan som hade behövt platsen inte får komma med. Tågpersonal får inte bära packning av och på tåg precis som de egentligen inte får bära upp barnvagner med däremot skall de vara behjälpliga om det är rullstol då de har bärhjälpmedel för sådant. Trevlig resa

• daimstrut

Jag skulle avstå tror jag. Mest ned tanke på din fysik. Det krävdes full fysik av mig när jag och min då tvååring åkte tåg, man måste ju bära ungen tillbaka när den rymmer iväg. Och det gjorde min ex antal ggr. Och att ha med vagn och flera byten.. Klart det går men jag skulle försöka lösa det på nåt annat sätt, kanske hyra eller låna bil alternativt få med ett resesällskap som kan hjälpa dig.

• Acelise

Vet inte varifrån och till vilken ort du ska åka, men ofta är det mycket billigare att flyga... Och det går mycket snabbare! Barnen tycker det är spännande på ett annat sätt också.

Annars är mitt tips: Förberedelse!
    Prata med din son om vad ni ska göra en "annan dag". Hur blir det? Kan han sitta sådär bra i ditt knä? "Och vet du? På tåget kanske man kan få presenter..." etc.

Vi förbereder alltid vår son, så när dagen väl är här är han oerhört förberedd och vet att man tex måste ha bälte på i flygstolen etc.

• Piggley Wink

Jag åkte fyra Tim inkl ett byte med min tjej när hon precis fyllt två. Det gick kanonbra, lite pyssligt att komma på och av med alla grejor såklart men i övrigt funkade det kanon!

• t0va

avstå är inget alternativ, det blir min och sonens enda semester och jag ska få lite avlastning, men jag håller på att försöka se om inte någon av släktingarna har lust att köra upp och hämta oss, kan sambon komma ner sen och vara med en vecka så blir det lite lättare att åka hem.

Verkar inte finnas familjevagnar längre, kollade på SJs hemsida och det stod något om att de dragit in de vagarna, ska komma någon 2013. Kommer bli pendeltåg första 40min och sen x2000, ska åka norrköping-göteborg, så det verkar inte finnas flyg den sträckan eller från flygplatser i närheten.

• fortsätt paddla

Har tagit flyget( med mellanlandning) med tre barn, då var yngsta ett år.
    Det mesta går, men man får inte vara rädd gör att be om hjälp. Lyckligtvis är dom flesta faktiskt väldigt snälla och hjälpsamma:)

• Paincake

Ladda en liten laptop med filmer som sonen gillar och boka in en så sen resa som möjligt, gärna efter läggningstid, eventuellt över middagsluren så du får någon timmes andningspaus

Boka en plats "nära handikapplats" (tror sj har en sån rubrik) så får vagnen plats i närheten och du kan lägga över honom när det är dags att sova. Det kommer gå galant, jag gjorde samma sak fast i vintras ( minus muskelsvaghet) och folk är överlag hjälpsamma mot ensamma mödrar.

Tänk bara på att ta med rejält med fika (kex, frukt, juice etc) ifall det blir förseningar. 

• Knasiga morsan

Jag åkte tåg med min snart 2åriga grabb i april, en resa från Gävle till Sölvesborg (Blekinge) och det tog några timmar.. Ja rättare sagt så var vi på resande fot under 8 timmar.. Och min enda räddning var : Bärbar dvd-spelare.. Sonen älskar se på film och utan den hade jag varit maktlös.. Men den så satt han still (mesta delen av tiden) och han var nöjd, åt lite majskrokar och frukt och sedan sov han i min famn. Brukar aldrig sova i famnen annars men just på tåget gjorde han det..

Medressenärer brukar vara oerhört hjälpsamma om man frågor. men vänd dig inte till tanter (hehe) dom struntar i alla andra än sig själv.. 

• hallontryffel

Var inte rädd att vänligt be någon om hjälp, min erfarenhet är att medresenärer är schyssta och faktiskt ofta erbjuder sin hjälp när de ser att man har mycket bagage + barn och reser själv. För att underhålla barnet: pixi-böcker tar lite plats, russin, småkex, filmsnuttar på mobilen (en favorit hos våra barn i den åldern var att gå igenom mobilfoton/videosnuttar där de var med). Låt resan vara en upplevelse -titta ut genom fönstret på det som finns utanför och vänta med att ta fram "resemutorna" tills barnet inte längre nöjer sig med att "uppleva resandet". Du fixar det!

• t0va
    Knasiga morsan skrev 2012-06-19 22:54:21 följande:
    Medressenärer brukar vara oerhört hjälpsamma om man frågor. men vänd dig inte till tanter (hehe) dom struntar i alla andra än sig själv.. 

hi, hi bra råd ;)

Ja datorn kommer följa med och ipoden också som kommer vara full med filmer, får väl ta och köpa en ny målarbok också det kan hålla honom sysselsatt ett tag.

Fika måste vi ha med massor för han är multiallergisk så det enda han kan äta som går att köpa på tåget är typ frukt.

Funderade först på att åka tidigt på morgonen men åka sent skulle också vara ett alternativ, finns en som går 18:30 och är framme vid 21:30 det blir inte jättesent för mig men om jag ser till att sonen får en kort middagsvila så är chansen stor att han somnar på regionaltåget, har han väl somnat så kan det gå att ha honom sovandes på en stolsplats, kanske inte är så många som åker så sent heller en vanlig onsdag.

Hade han varit lite större så skulle det funkat med nattbuss men nu är det nog bättre om han kan gå runt lite om det krävs.
  • iser

Jag har ofta  åkt tåg långt (4h 2 byten) med min aktiva snart treåring sedan hon var bebis. Det har alltid gått bra även om hon annars aldrig är stilla. Ta med många russinpaket, mutor, pennor, papper, små böcker och om du har möjlighet en laptop med film. Det som gör det möjligt är medresenärer som hjälper till med packning. Tänk som så att du har rätt att åka tåg med ditt barn och ditt barn är också en människa. Se till att boka plats för barnet.

Enda gången jag blivit illa bemött är när jag åkt X2000. Jag hittade ingen stans att ställa vagnen och konduktören var snäsig och tyckte att jag borde fattat att jag borde beställt plats i en specifik vagn vilket inte framgick när jag bokade biljett. Ring och fråga om du är orolig.Säg även att du behöver hjälp på och av tågen. Försök få tag på en resevagn. Kanske kan du låna en bra av en kompis eller hitta en billig på blocket. Jag har en Acta Graco som är lätt att fälla ihop men som är rubust att häva upp packning på.

Det kommer nog gå bra.

• t0va
    iser skrev 2012-06-19 23:14:21 följande:
    Jag har ofta  åkt tåg långt (4h 2 byten) med min aktiva snart treåring sedan hon var bebis. Det har alltid gått bra även om hon annars aldrig är stilla. Ta med många russinpaket, mutor, pennor, papper, små böcker och om du har möjlighet en laptop med film. Det som gör det möjligt är medresenärer som hjälper till med packning. Tänk som så att du har rätt att åka tåg med ditt barn och ditt barn är också en människa. Se till att boka plats för barnet.

Enda gången jag blivit illa bemött är när jag åkt X2000. Jag hittade ingen stans att ställa vagnen och konduktören var snäsig och tyckte att jag borde fattat att jag borde beställt plats i en specifik vagn vilket inte framgick när jag bokade biljett. Ring och fråga om du är orolig.Säg även att du behöver hjälp på och av tågen. Försök få tag på en resevagn. Kanske kan du låna en bra av en kompis eller hitta en billig på blocket. Jag har en Acta Graco som är lätt att fälla ihop men som är rubust att häva upp packning på.

Det kommer nog gå bra.
    Tackar, vi har en brio Go, så den kan jag lasta massor på och det går ju rätt lätt att fälla ihop om det behövs. Tänkte packa i 2-3 ryggsäckar så det kanske är lättare att stuva undan packningen om vagnen måste fällas. Sittdelen på Go blir lätt och liten så den går nog att få ner någonstans. Är fördel att vi ska till slutstationen även om vi går på mitt i tågets linje. Men då är det ingen tokpanik att ta sig av och förhoppnignsvis kan någon komma och möta mig, kan nog få hjälp på regionaltåget också men just bytet till x2000 som stressar mest.
  • Michael08

Sova i ditt knä? Du bokar ju 2 platser bredvid varandra du betalar endå bara för en efter som barnet åker utan kostnad.

Svar på tråden Ska åka tåg med en 2åring, får ångest.