• pseudonym1

Skjuter man upp febern genom att ge febernedsättande? Pappan påstår det...

Är separerad med pappan och ibland när barnen är hos honom så har de ju feber osv...
    Han är väldigt  motståndare till att ge ex alvedon och menar att febern ska rensas ut själv ur kroppen och att man bara skjuter upp på sjuktiden genom febernedsättande medel...
    Jag har fått för mig att det bara är bra att hjälpa kroppen och framförallt så underlättar det ju när medicinen tagit...
    Barnen är 4 år och 1 år gamla och får bara nedsättande vid feber ibland...

Nån som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Skjuter man upp febern genom att ge febernedsättande? Pappan påstår det...
  • pigglet

Jag tror absolut att feber är kroppens sätt att bekämpa "det onda". Vi får feber av en anledning, det är för att det är ett effektivt sätt att bli kvitt virus/bakterier.
    Så har även vissa läkare sagt. Andra läkare menar att man alltid bör ge alvedon, och hålla på så ända tills barnet är helt friskt. Var och en får väl ta ställning själv, antar jag. 

Vi ger alvedon om barnet mår riktigt dåligt. Det är ju tex viktigt att de orkar dricka. Har de ont får de naturligtvis alvedon. 

• MsMagnolia
    Hillbillie skrev 2012-06-20 21:06:52 följande:
    Jo, men det innebär väl inte att den kommer tillbaka med ökad styrka, som du skrev?

Inte per automatik, nej, men ger du febernedsättande _i början_ av infektionen så kan det mkt väl vara så att det blir värre när medicinen går ur kroppen. Sjukdommar brukar ju inte ta slut på fyra timmar, eller hur? :)
  • Boel1

Feber är kroppens sätt att ta hand om bacillerna. Jag ger bara alvedon om mina barn har ont eller är så medtagna att de inte kan äta eller dricka. Om det är mycket hög feber kan jag ge till kvällen så de får sova lugnt.
     Jag tror inte att febern "pausar", men att bacillerna finns kvar längre om man håller på och tar bort febern hela tiden.
     Kolla på allmäntillståndet - barn kan vara jättepigga med 39 graders feber, då behövs absolut inte något febernedsättande.

• Beautifuldarkness

Jag har fått lära mig att febern är det som "jobbar bort" en förkylning och äter man febernedsättande kan man göra att förkylningen blir "värre", typ att man får bihåleinflammation eftersom febern inte jobbar bort förkylningen i tid. Det var min lärare i medicinsk grundkurs som lärde mig detta.

• pseudonym1

Kommer nog va lite mer restriktiv än jag varit innan med alvedon osv då!
    igår blev det 4-åringens tur att få feber men imorse så skrek hon och sa att hon hade ont så då fick hon en alvedon ändå. Hade 39,1 i feber men jag får kolla läget på henne under dagen då och försöka att bara ge om hon verkar ha ont osv!

• Tjohalia
    pseudonym1 skrev 2012-06-20 18:31:03 följande:
    Är separerad med pappan och ibland när barnen är hos honom så har de ju feber osv...
    Han är väldigt  motståndare till att ge ex alvedon och menar att febern ska rensas ut själv ur kroppen och att man bara skjuter upp på sjuktiden genom febernedsättande medel...
    Jag har fått för mig att det bara är bra att hjälpa kroppen och framförallt så underlättar det ju när medicinen tagit...
    Barnen är 4 år och 1 år gamla och får bara nedsättande vid feber ibland...

Nån som vet hur det ligger till?

Jag har fått lära mig att feber inte är av ondo utan hjälper kroppen att bli frisk fortare. Febern gör så att bakterier och virus inte trivs utan dör eftersom de inte är anpassade att leva i så höga temperaturer. Febern är således en del i kroppens immunförsvar.
    Jag brukar inte ge barnen febernedsättande dels av den anledningen och dels av anledningen att barnen luras att tro att de är friskare än dom faktiskt är om man tar bort febern. Dom leker och stojar och har sig när de borde ligga ner och ta det lungt. Med feber orkar inte barnen härja utan ligger och vilar.  Blir febern för hög får dom givetvis febernedsättande, men det brukar bli tidigast vid ca 39 grader. Där går jag på allmäntillståndet-
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Selma1966

Har man legat bredvid ett litet barn som får feberkramper och andningsstillestånd så är man väldigt benägen att ha flytande Alvedon hemma och använda det om febern kommer hastigt. Jag lyssnar hellre på läkarvetenskapen än gamla hemsnickrade kvacksalverier från mormors tid. Häv febern i tid så blir allmäntillståndet bättre. Vår son får inte kramper men han yrar och blir helt snurrig av hög feber vid läggdags. Lite Alvedon gör att både han och vi sover. Har aldrig märkt att han blir sämre efteråt eller att det tar längre tid. Snarare att om han får Alvedon så hävs toppen och han mår bättre och sover lugnare och är friskare på morgonen. Får han inte alvedon så har han feber längre. Däremot får han inte Alvedon vid minsta lilla.

• xXMaLoXx

Ett barn som har benägenhet att få kramper ska man ge febernedsättande när man märker att feber är på gång, det säger ju sig självt. Annars är det bättre att vara restriktiv, då finns det ingen anledning att ge om inte barnet är väldigt medtaget eller har ont. Det är också något de flesta läkare säger, och inget som mormor hittat på. Inte för att Alvedon är farligt, men det är inte feber i regel heller.

Det är väl ingen här som säger att man aldrig ska använda febernedsättande?

• Busbellan

Jag har med hört av läkare att febernedsättande kan förlänga sjukdomstiden då febern hjälper till att bekämpa det som är fel. Sänker man då tempen hela tiden kan det ta nån dag extra att bli frisk. Fick höra detta av läkare när vi låg inne med sonen för feberkramper men det var ett tag sen. Vi ger alvedon och ipren regelbundet oavsett temp till barnet med kramper. De andra får när allmäntillståndet är påverkat

Mamma till Nora, August och Ella
  • Emeliie89

Nja man skjuter inte upp den direkt men febern finns ju för att hjälpa till att utplåna sjukdomen och tar man då febernedsättande så kan man vara sjuk längre. Så till viss del är det ju rätt. Jag tar aldrig febernedsättande om jag bara är hemma och ändå inte gör något, då låter jag det gå över av sig självt. Barnen ger jag inte en tablett så fort de är lite varma utan det gör jag först när de visar att de lider av det. Barn kan för övrigt ha väldigt hög feber utan att känna sig speciellt påverkade, till skillnad från oss vuxna.

• Erica80

Jag ger alvedon ganska tidigt på båda mina men framförallt på sonen.. Han är som sin mamma och mår skit vid strax över 37 grader..
    Dottern kan jag vänta tills hon är uppe i 38..

Jag går helt på allmäntillståndet.

• Coyote
    xXMaLoXx skrev 2012-06-21 07:23:20 följande:
    Ett barn som har benägenhet att få kramper ska man ge febernedsättande när man märker att feber är på gång, det säger ju sig självt. Annars är det bättre att vara restriktiv, då finns det ingen anledning att ge om inte barnet är väldigt medtaget eller har ont. Det är också något de flesta läkare säger, och inget som mormor hittat på. Inte för att Alvedon är farligt, men det är inte feber i regel heller.

Det är väl ingen här som säger att man aldrig ska använda febernedsättande?
    Det har alla läkare sagt till mig också, vår son får förvisso inga kramper, men han kräks och får frossa när febern stiger hastigt och han blir väldigt påverkad. Naturligtvis ger vi honom Alvedon eller Ipren när vi märker att han är på väg åt det hållet, vid öroninflammation och liknande. Har han lite lätt feber utan några andra symptom så avvaktar vi, man får feber av en anledning och det är ju inte farligt i sig.

Är barnet så påverkat att det har svårt att sova och äta, då är det läge för lite febernedsättande, men handlar det om att ungen är trött och helst vill ligga i soffan så finns det ingen anledning att trycka i alvedon för att barnet ska piggna till.
  • K med lilla E
    MsMagnolia skrev 2012-06-20 23:16:54 följande:
    Inte per automatik, nej, men ger du febernedsättande _i början_ av infektionen så kan det mkt väl vara så att det blir värre när medicinen går ur kroppen. Sjukdommar brukar ju inte ta slut på fyra timmar, eller hur? :)
    Nej men om du hela tiden du är sjuk fyller på med t ex Alvedon, säg var 6:e timme så är du till slut av med skiten, utan att egentligen har mått speciellt dåligt under tiden! Successivt så blir man ju bättre och kan glesa ut mellan tabletterna och så småningom är man frisk.
  • murranmutt

Jag försöker undvika Alvedon/Ipren så länge det går på barnen. Feber är kroppens egna försvar mot infektion i kroppen. Skillnad om dom är helt slut, har jättehög feber, inte äter, inte dricker m.m.
    Jag tar själv inte Alvedon om jag inte har jätteont någonstans. Men febern brukar få försvinna helt av sig själv. Jag åkte på feber, halsont för några veckor sen och fick 39 graders feber på kvällen men när jag vaknade på morgonen så var febern borta och kom inte igen.

• K med lilla E
    murranmutt skrev 2012-06-21 18:02:09 följande:
    Jag försöker undvika Alvedon/Ipren så länge det går på barnen. Feber är kroppens egna försvar mot infektion i kroppen. Skillnad om dom är helt slut, har jättehög feber, inte äter, inte dricker m.m.
    Jag tar själv inte Alvedon om jag inte har jätteont någonstans. Men febern brukar få försvinna helt av sig själv. Jag åkte på feber, halsont för några veckor sen och fick 39 graders feber på kvällen men när jag vaknade på morgonen så var febern borta och kom inte igen.
    Och jag kan lova dig att det hade varit även om du tagit en Iprén innan du somnade!
  • tilia

Den höjda temperaturen=febern tar död på bakterier och virus i kroppen. Detta leder till färre förkylningar. Det är 10 år sedan jag hade feber.
    Min dotter somnade alltid av febern när hon var liten och vaknade och mådde mycket bättre. Hon var sällan sjuk som barn och mycket sällan sjuk som vuxen nu.

• modsey

Om barnet har ont, svårt att få i sig mat eller framförallt dryck eller är mycket påverkade i allmäntillståndet så ger jag ex Alvedon. Även om feber i sig inte är farligt så ser jag inget skäl att ha feber för sakens skull.

• Jenita659

Har dotter som har feberkramper och vi att alltid ner febern snabbt på henne och hennes bror när den är över 38 grader. Sist vakna sonen med 40 graders feber och ont i magen. Vi peta i Ipren och alvedon och åkte till akuten. Där fick vi beröm för att vi gett febernedsättande så snabbt. Visade sig ha dubbelsidig öroninflammation. Varför ska barnen lida för att föräldrarna tror feber ska härdas ut?

• Naaw

Jag är uppväxt i en läkarfamilj och jobbar inom sjukvården och det har alltid varit självklart med Alvedon om febern påverkar allmäntillståndet. Hög feber kan vara farligt för små barn som snabbt blir uttorkade och det finns inget gott eller nyttigt i att härda ut. Inte ett dugg. Om ni varit inne på akuten med febriga barn vet ni säkert att det första de gör är att komma med Alvedon eller Ipren. Att febern skulle komma tillbaka senare för att man dämpar den är dumheter. Det viktigaste för att barnets kropp ska orka bekämpa en infektion är att den får i sig tillräckligt med vätska och näring. Vilket i många fall underlättas om febern tas ned.

Svar på tråden Skjuter man upp febern genom att ge febernedsättande? Pappan påstår det...