• Anonym (mamman)

Han vill att sonen ska byta dagis så att han kan ha vv!

Okej jag måste bara ha lite input här från andra. Min 4åring bor hos mig och träffar sin pappa 2/3 helger. Vi har haft svårt att förlänga umgänges tiden pga mitt ex jobbtider. Förut har han jobbat natt och däremd inte kunnat ha sonen. Nu har han bytt jobb och börjar kl 6 på morgonen. Min sons dagis öppnar inte förrens kl. 8 (det är ett privat dagis). Sonen älskar sitt dagis. När det var dags för inskolning titta jag upp ALLA dagis här i stan och de var hemska. Stora barngrupper, små lokaler, oengagerad personal. Jag fick väntetid på ett dagis som jag tyckte jättemycket om men var tvungen att andvända ett annat i några månader som sonen HATADE. Så fort han började där han går nu så älskade han att gå till dagis, tjatade på morgonen om att gå iväg och vill knappt gå hem. Så han trivs! Han har alla sina kompisar där, känner personalen, och den enda nackdelen är deras skräddarsydda tider.

Problemet är alltså att sonen inte kan vara hos sin pappa vv eftersom han jobbar kl 6, innan dagis öppnar. Jag tycker att hans pappa kunde ha anpassat sig lite med jobbsökningen, han har inte ens FÖRSÖKT att skaffa ett vettigt normalt jobb med normala tider. Dessutom är han grymt överkvalificerad för det jobbet som han har nu. Men all to their own. Det har jag inte med att göra. Däremot kan jag ju protestera när ha vill ta sonen från hans dagis, en miljö som han ÄLSKAR och spenderar den mesta av sin vakna tid, för sitt ego. Jag tycker det fungerar bra nu, sonen är glad, träffar sin pappa ofta, men har en stabil vardag här hos mig. Jag vill inte ändra det. Och hur ska det gå sen när sonen går i skolan, ska han lämnas på fridids kl. 6 då varje dag? Nej exet för helt enkelt för en jävla gångs skulle anpassa sig till nån annan och inte tvärtom (nu låter jag bitter, och det är jag, finns en anledning till att vi separerade, nån mer självcentrerad människa får man leta efter!).

JAG ser till min sons bästa. Jag känner som att mitt ex bara tänker på att få allting så att det passar HONOM, inte vår son. För ärligt, är det så kul för en 4-åring att vara på dagis kl 6 varje morgon, innan kompisarna ens är där? Att tas ifrån sina kompisar, fröknar osv och sättas på ett nytt (sämre) dagis, för att bo vv med sin pappa? Han kommer ju ändå börja nollan om ett par år, är det inte önödigt att skapa mer osäkerhet hos en liten kille som redan genomgått en jobbig splittning av familjen och som ÄNTLIGEN verkar ha återhämtat sig? Eller är det jag som är självisk? Jag tycker vv. kan vänta tills han går i skolan, och är lite mer mogen för en sån omställning också. Han träffar sin pappa nästan lika mycket som jag med tanke på att han är på dagis merparten av mina dagar.

Okej nu har jag rabblat på. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Han vill att sonen ska byta dagis så att han kan ha vv!
  • The Doctor
    Acelise skrev 2012-06-23 07:50:53 följande:
    Vad är det för fel på folk här inne..?!

En liten pojke ska betala priset för sin (i det här fallet) pappas egoism. Pappan har tydligen inte försökt få ett annat jobb, han visade ingen intresse för sin son de första tre månaderna och verkar vara en omogen person som skyller allt på mamman.

Att vara på dagis kl 06 är ju ganska extremt, för jag antar att han inte direkt hämtas kl 14?

HAN kan inte välja, han har inget val och ingen talan i den här frågan. Hans mamma talar för honom, skyddar honom och tänker på hans bästa före sitt eget. Till skillnad från pappan som bara verkar tänka på sig själv och HANS vinning med att träffa sin son.

TS, kämpa på! Din son verkar ha en trygg punkt på sitt dagis! Och du tänker helt rätt!
    +1.
  • h8him
    Anonym (mamman) skrev 2012-06-23 01:08:09 följande:
    Jo jag inser det, många börjar kl. 6. Men saken är den att han kunde ha sökt jobb där han hade tider som passade sonen, eftersom han inte ens arbetar inom sin kvalifikation nu. Om han gjorde det skulle han inte börja kl 6. Han visste ju om sonens dagistider sen innan. Det som irriterar mig är inte att han har ett nytt jobb, utan att han ständigt hunsar mig och försöker få mer umgänge under omständigheter där det är oskäligt (enligt mig). Så frågan är egentligen om det är skäligt eller inte för sonen att behöva byta dagis för mer umgänge, eller om det är normalt/vettigt att ställa såna krav?
    Varför kräver du inte att förskolan öppnar tidigare så pappan kan ha sin son? Hur kan det vara oskäligt att pappan får mer umgänge menar du? Du träffar knappt själv barnet skriver du, eftersom barnet är på förskolan under merparten av sina dagar när han är hos dig. Varför prioriterar du att barnet är i förskolan före att han är med sin pappa?
  • Cisslan

Tycker det är självklart att pappan ska få mer umgänge med sitt barn men jag förstår att du inte vill att han ska byta. Kolla med Förskolan om de kan öppna tidigare. Vet inte om det samma regler för privata men på kommunala ska man anpassa öppetiderna efter föräldrarnas mål! Dock ska öppetiderna vara max 12 timmar.

• h8him
    Cisslan skrev 2012-06-23 16:30:08 följande:
    Tycker det är självklart att pappan ska få mer umgänge med sitt barn men jag förstår att du inte vill att han ska byta. Kolla med Förskolan om de kan öppna tidigare. Vet inte om det samma regler för privata men på kommunala ska man anpassa öppetiderna efter föräldrarnas mål! Dock ska öppetiderna vara max 12 timmar.
    Maxöppettid finns inte eftersom det finns förskolor som är öppna dygnet runt i vissa städer. Som minst måste de hålla öppet 10 timmar per dag. Varje kommun verkar besluta själva om vilken ramtid de ska ha i kommunen.
    "Enligt lagstiftningen skall förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg erbjudas i den omfattning som behövs med hänsyn till vårdnadshavarnas förvärvsarbete, studier eller barnets eget behov (Kommunens riktlinjerRiktlinjer och avgifter, förskoleverksamhet, fritidshem och pedagogisk omsorg”) Ramtiden för öppethållande är kl 6.30-18.30 eller kl 6.00-18.30 eller 6.30-19.00 Verksamhet som erhåller full ersättning för heldagsomsorg ska ha öppet minst 10 timmar per dag, 5 dagar per vecka, 11 månader per år. Fristående verksamhet ska bereda plats för tillkommande barn och elever from den 1 augusti varje år. Planerad stängning av verksamheten för utbildning eller semester ska i god tid meddelas föräldrarna. Om verksamheten hålls stängd mer än 4 veckor på ett kalenderår reduceras bidraget."
    Källa: Utbildningsförvaltningen i Boden
  • Anonym

Det finns ju lösningar, men de antar jag att du inte är intresserad av?

• Cisslan

h8him; reglerna kanske ser olika ut i olika kommuner. På Förskolan jag arbetar har vi öppet 6.30 - 18.30. Vi har haft föräldrar som vill lämna 6.00 men det sa både Rektorn och politikerna nej till. Så länge fick vi inte ha öppet.

• Anonym (igenkänning)

Jag känner igen mig och min sons situation i eran! Sonen blir 5 i augusti och pappan flyttade i höstas och har nu böjrat bråka om vv osv. Han tycker det är helt ok att sonen går upp mellan 4 och 5 och börjar dagis 6.15 när de öppnar och att pappan sen hämtar honom kl 17.15. Sen tar det en stund hem för han bor på landet så då är de väl hemma strax före 18 och sen behöver ju sonen sova 19 om han ska orka upp mellan 4 o 5 igen. En timmes "kvalitetstid" med middag, bad och läsning innan han ska sova. Det lär inte hinnas med och jag anser inte att det är bra för någon.

Barnen har rätt att träffa båda sina förälrar och ha en bra relation med dem men jag tycker mig läsa in (eller antar eftersom jag har den erfarenheten)   att din sons pappa heller inte bryttt sig så mycket innan. Det är barnet som har umgängesrätt med sina föräldrar, inte tvärt om. Jag håller med dig! Stå på dig! Fast jag vet inte om jag kommer kunna göra det.....

• Stövelkatten

Jag har aldrig hört om någon fsk som öppnar så tidigt (pappan börjar ju arbetet kl 6, alltså måste barnet lämnas tidigare) och tycker nog att det är lite väl magstarkt för ett barn att gå upp så tidigt. Hur ska man ens få all den sömn som behövs? Och hur påverkar de olika tiderna barnet, alltså om man skulle köra vv?

Jag tycker det är helt rimligt att sätta gränser i det läget, pappan som alla andra får väl se till att vardagen funkar utifrån sitt barns perspektiv? Easy peasy

• h8him
    Cisslan skrev 2012-06-23 23:00:51 följande:
    h8him; reglerna kanske ser olika ut i olika kommuner. På Förskolan jag arbetar har vi öppet 6.30 - 18.30. Vi har haft föräldrar som vill lämna 6.00 men det sa både Rektorn och politikerna nej till. Så länge fick vi inte ha öppet.
    Om du läser om mitt inlägg så kan du se att jag skrev precis just det.
  • Stövelkatten
    Stövelkatten skrev 2012-06-23 23:26:57 följande:
    Jag har aldrig hört om någon fsk som öppnar så tidigt (pappan börjar ju arbetet kl 6, alltså måste barnet lämnas tidigare) och tycker nog att det är lite väl magstarkt för ett barn att gå upp så tidigt. Hur ska man ens få all den sömn som behövs? Och hur påverkar de olika tiderna barnet, alltså om man skulle köra vv?

Jag tycker det är helt rimligt att sätta gränser i det läget, pappan som alla andra får väl se till att vardagen funkar utifrån sitt barns perspektiv? Easy peasy
    Sorry, bortsett från de få dygnet-runt öppna fsk, förstås.
  • Anonym (mamman)
    Min underbara hjärtan skrev 2012-06-23 12:22:06 följande:
    Börja du senare en 8? Kan väll pappan lämna sonen hos dig? Så kam ni mysa och lugn och ro gå till förskolan?
    Skulle du vilja gå upp 5.30 varje morgon om du jobbade till 18.30? Jag skulle inte hinna det ens om jag ville. Jag går upp så tidigt på måndag morgon då pappan lämnar honom här (eftersom dagis är stängt) men det är inget jag vill göra varje dag och det är heller inte bra för sonen eftersom han går och lägger sig och sover så fort han kommer hit ändå och kan ibland sova till 10 på fm. Har behövt vabba vissa dagar för att han inte velat vakna.

Och även fsk som öppar kl 6 skulle han inte hinna lämna på eftersom han måste ta sig till jobbet också. Så han skulle alltid vara en halvtimme sen till jobbet.

Och ifall nån undrar så går min son inte på fsk till 18.30 utan jag har olika tider ibland slutar jag 14.30 andra dagar 18.30 och dom dagarna hämnar min sambo på dagis runt 16 så min son inte ska behöva vara där hela kvällen.

I vilket fall så tror jag vi har löst det. Vill han hämta alla dagar när han slutar och lämna vår son till mig på kvällen innan middag så går det bra för min skull. Lite otympligt javisst men bättre otympligt för oss vuxna än att sonen ska ha en kaotisk vardag.
  • Anonym (mamman)

Och nej den här fsk behöver inte öppna tidigare än 8 eftersom det är ett privat dagis, jag har redan undersökt den saken. Det finns som sagt andra dagis med mer flexibla öppettider men jag tycker inte de är speciellt bra.

• h8him
    Anonym (mamman) skrev 2012-06-24 14:01:02 följande:
    Och nej den här fsk behöver inte öppna tidigare än 8 eftersom det är ett privat dagis, jag har redan undersökt den saken. Det finns som sagt andra dagis med mer flexibla öppettider men jag tycker inte de är speciellt bra.
    Vilken kommun bor du i ts? Det är kommunens regler för tider som gäller. Det finns väl ingen förskola som inte lyder under skollagen och som inte får bidrag för sin verksamhet, även om den drivs enskilt?

Varför är det bara din åsikt som räknas? Barnets tid med pappa är också viktig.
  • Anonym

Vad bra att ni har kommit överrens!

Sen om ett år när han börjar skolan, kan ni säkert hitta en bra lösning för er, som passar er då.

• Vanilj L
    Acelise skrev 2012-06-23 07:50:53 följande:
    Vad är det för fel på folk här inne..?!

En liten pojke ska betala priset för sin (i det här fallet) pappas egoism. Pappan har tydligen inte försökt få ett annat jobb, han visade ingen intresse för sin son de första tre månaderna och verkar vara en omogen person som skyller allt på mamman.

Att vara på dagis kl 06 är ju ganska extremt, för jag antar att han inte direkt hämtas kl 14?

HAN kan inte välja, han har inget val och ingen talan i den här frågan. Hans mamma talar för honom, skyddar honom och tänker på hans bästa före sitt eget. Till skillnad från pappan som bara verkar tänka på sig själv och HANS vinning med att träffa sin son.

TS, kämpa på! Din son verkar ha en trygg punkt på sitt dagis! Och du tänker helt rätt!
  • Vanilj L
    andra bullar skrev 2012-06-23 08:33:42 följande:
    Felet är att du antar en massa saker.
    Som pappans jobb, vad vet du vad han försökt?
    När barnet kommer att hämtas
    Hur kan du sia om framtiden?
    Vi utgår i från vad TS säger förstår du.
Svar på tråden Han vill att sonen ska byta dagis så att han kan ha vv!