• Anonym (mamman)

Han vill att sonen ska byta dagis så att han kan ha vv!

Okej jag måste bara ha lite input här från andra. Min 4åring bor hos mig och träffar sin pappa 2/3 helger. Vi har haft svårt att förlänga umgänges tiden pga mitt ex jobbtider. Förut har han jobbat natt och däremd inte kunnat ha sonen. Nu har han bytt jobb och börjar kl 6 på morgonen. Min sons dagis öppnar inte förrens kl. 8 (det är ett privat dagis). Sonen älskar sitt dagis. När det var dags för inskolning titta jag upp ALLA dagis här i stan och de var hemska. Stora barngrupper, små lokaler, oengagerad personal. Jag fick väntetid på ett dagis som jag tyckte jättemycket om men var tvungen att andvända ett annat i några månader som sonen HATADE. Så fort han började där han går nu så älskade han att gå till dagis, tjatade på morgonen om att gå iväg och vill knappt gå hem. Så han trivs! Han har alla sina kompisar där, känner personalen, och den enda nackdelen är deras skräddarsydda tider.

Problemet är alltså att sonen inte kan vara hos sin pappa vv eftersom han jobbar kl 6, innan dagis öppnar. Jag tycker att hans pappa kunde ha anpassat sig lite med jobbsökningen, han har inte ens FÖRSÖKT att skaffa ett vettigt normalt jobb med normala tider. Dessutom är han grymt överkvalificerad för det jobbet som han har nu. Men all to their own. Det har jag inte med att göra. Däremot kan jag ju protestera när ha vill ta sonen från hans dagis, en miljö som han ÄLSKAR och spenderar den mesta av sin vakna tid, för sitt ego. Jag tycker det fungerar bra nu, sonen är glad, träffar sin pappa ofta, men har en stabil vardag här hos mig. Jag vill inte ändra det. Och hur ska det gå sen när sonen går i skolan, ska han lämnas på fridids kl. 6 då varje dag? Nej exet för helt enkelt för en jävla gångs skulle anpassa sig till nån annan och inte tvärtom (nu låter jag bitter, och det är jag, finns en anledning till att vi separerade, nån mer självcentrerad människa får man leta efter!).

JAG ser till min sons bästa. Jag känner som att mitt ex bara tänker på att få allting så att det passar HONOM, inte vår son. För ärligt, är det så kul för en 4-åring att vara på dagis kl 6 varje morgon, innan kompisarna ens är där? Att tas ifrån sina kompisar, fröknar osv och sättas på ett nytt (sämre) dagis, för att bo vv med sin pappa? Han kommer ju ändå börja nollan om ett par år, är det inte önödigt att skapa mer osäkerhet hos en liten kille som redan genomgått en jobbig splittning av familjen och som ÄNTLIGEN verkar ha återhämtat sig? Eller är det jag som är självisk? Jag tycker vv. kan vänta tills han går i skolan, och är lite mer mogen för en sån omställning också. Han träffar sin pappa nästan lika mycket som jag med tanke på att han är på dagis merparten av mina dagar.

Okej nu har jag rabblat på. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Han vill att sonen ska byta dagis så att han kan ha vv!
  • HejAlice

Jag förstår att du inte vill att han ska byta. Men att börja jobba kl 06 är inte en ovanlig arbetstid! Jag jobbar på förskola och vi öppnar kl 06 för två barn och sen kommer resten mellan 06.30-07.30. Det är inte många som kan lämna sina barn så sent som 08. Men som sagt, förstår dig att det är jobbigt..men förstår också ditt ex, för det är en helt vanlig arbetstid.

• andra bullar

Jag tycker du ska avstå boendet och tar vh så får pappan vara med om att bestämma vad som är bäst för barnet

• Anonym (mamman)
    HejAlice skrev 2012-06-23 01:00:42 följande:
    Jag förstår att du inte vill att han ska byta. Men att börja jobba kl 06 är inte en ovanlig arbetstid! Jag jobbar på förskola och vi öppnar kl 06 för två barn och sen kommer resten mellan 06.30-07.30. Det är inte många som kan lämna sina barn så sent som 08. Men som sagt, förstår dig att det är jobbigt..men förstår också ditt ex, för det är en helt vanlig arbetstid.
    Jo jag inser det, många börjar kl. 6. Men saken är den att han kunde ha sökt jobb där han hade tider som passade sonen, eftersom han inte ens arbetar inom sin kvalifikation nu. Om han gjorde det skulle han inte börja kl 6. Han visste ju om sonens dagistider sen innan. Det som irriterar mig är inte att han har ett nytt jobb, utan att han ständigt hunsar mig och försöker få mer umgänge under omständigheter där det är oskäligt (enligt mig). Så frågan är egentligen om det är skäligt eller inte för sonen att behöva byta dagis för mer umgänge, eller om det är normalt/vettigt att ställa såna krav?
  • andra bullar
    Anonym (mamman) skrev 2012-06-23 01:08:09 följande:
    Jo jag inser det, många börjar kl. 6. Men saken är den att han kunde ha sökt jobb där han hade tider som passade sonen, eftersom han inte ens arbetar inom sin kvalifikation nu. Om han gjorde det skulle han inte börja kl 6. Han visste ju om sonens dagistider sen innan. Det som irriterar mig är inte att han har ett nytt jobb, utan att han ständigt hunsar mig och försöker få mer umgänge under omständigheter där det är oskäligt (enligt mig). Så frågan är egentligen om det är skäligt eller inte för sonen att behöva byta dagis för mer umgänge, eller om det är normalt/vettigt att ställa såna krav?
    Vad menar du med oskäligt umgänge med sitt eget barn?
  • Anonym (mamman)
    andra bullar skrev 2012-06-23 01:04:56 följande:
    Jag tycker du ska avstå boendet och tar vh så får pappan vara med om att bestämma vad som är bäst för barnet
    Varför ska jag ha vh? Jag är en jättebra förälder och min son trivs här. Anledningen att jag har boendet är för att mitt ex vägrade träffa sin son på 3 månader efter vår separation eftersom han (i exets ord) inte var en egen person utan vi kom som ett kit. Dvs om han inte fick ha mig skulle ha inte ha sin son heller. Sen dess har vi försökt reparera förhållandet mellan dem men jag tycker det är sjukt att ta bort sonens trygghet för att mitt ex ska må bra. Min son träffar sin pappa massor.
  • Anonym (mamman)
    andra bullar skrev 2012-06-23 01:09:59 följande:
    Vad menar du med oskäligt umgänge med sitt eget barn?
    Det är oskäligt att begära att han ska lämna sitt dagis där han spenderar den mesta av sin vakna tid på vardagarna! Han ÄLSKAR sitt dagis. Det är som att nån skulle begära att du bytte ditt jobb som du älskar, till ett som du hatar, för att du skulle kunna bo i en finare lägenhet. Det är pest eller kolera.
  • andra bullar
    Anonym (mamman) skrev 2012-06-23 01:11:29 följande:
    Varför ska jag ha vh? Jag är en jättebra förälder och min son trivs här. Anledningen att jag har boendet är för att mitt ex vägrade träffa sin son på 3 månader efter vår separation eftersom han (i exets ord) inte var en egen person utan vi kom som ett kit. Dvs om han inte fick ha mig skulle ha inte ha sin son heller. Sen dess har vi försökt reparera förhållandet mellan dem men jag tycker det är sjukt att ta bort sonens trygghet för att mitt ex ska må bra. Min son träffar sin pappa massor.
    Så du anser att man aldrig ska ha en andra chans, att "brott" aldrig någonsin preskriberas och att åklagare, domare, polisundersökningsman ska vara en och samma människa - du.
    Ursäkta mig men i mina ögon är du inte ett dugg bättre än pappan verkar vara.
    En tjurskalle och en som behöver reparera sina sårade känslor under några månader...

Eftersom ditt inlägg mer går ut på att hitta argument att begränsa umgänget så talar det ytterligare emot din lämplighet. anken att ta vh borde ALLA ställa sig som startar alla miljoner trådar som handlar om samma sak "Hur ska jag begränsa pappans umgänge"
  • andra bullar
    Anonym (mamman) skrev 2012-06-23 01:14:00 följande:
    Det är oskäligt att begära att han ska lämna sitt dagis där han spenderar den mesta av sin vakna tid på vardagarna! Han ÄLSKAR sitt dagis. Det är som att nån skulle begära att du bytte ditt jobb som du älskar, till ett som du hatar, för att du skulle kunna bo i en finare lägenhet. Det är pest eller kolera.
    Det kallas för att kompromissa och det tillhör livet.
    I valet mellan dagis och pappan är pappan självklart viktigare, det borde du förstå eftersom du hävdar att du är en sån lämplig förälder...
  • Vinterankan

Håller med om att sonen inte ska behöva byta dagis. Men det kanske finns andra sätt. Pappan kanske kan hämta honom på dagis hälften av dagarna och att du hämtar honom hos pappan på kvällen så att han sover hos dig. Om han börjar 6 så lär han ju sluta tidigt så att sonen då får korta dagar också.

• Acelise

Vad är det för fel på folk här inne..?!

En liten pojke ska betala priset för sin (i det här fallet) pappas egoism. Pappan har tydligen inte försökt få ett annat jobb, han visade ingen intresse för sin son de första tre månaderna och verkar vara en omogen person som skyller allt på mamman.

Att vara på dagis kl 06 är ju ganska extremt, för jag antar att han inte direkt hämtas kl 14?

HAN kan inte välja, han har inget val och ingen talan i den här frågan. Hans mamma talar för honom, skyddar honom och tänker på hans bästa före sitt eget. Till skillnad från pappan som bara verkar tänka på sig själv och HANS vinning med att träffa sin son.

TS, kämpa på! Din son verkar ha en trygg punkt på sitt dagis! Och du tänker helt rätt!

Svar på tråden Han vill att sonen ska byta dagis så att han kan ha vv!