• vacein

Koka, micra eller späda kokt vatten - NAN tillredning - hur gör du? T

Min 2 v lilla dotter får NAN 1 och jag blir galen av alla olika anvisningar om hur man tillreder på bästa sätt. BB säger en sak, NAN kartongen en och BVC en annan.

Hur gör du? Tips på att göra så enkelt som möjligt? Delammade även min äldsta men kommer inte ihåg hur vi gjorde... Va lätt man glömmer ????!

• Svar på tråden Koka, micra eller späda kokt vatten - NAN tillredning - hur gör du? T
  • nile10

Är det bara här i närheten som det BRA kommunala dricksvattnet får bajsbakterier i sig och att man inte ska dricka vattnet för att man blir sjuk utan att koka det???

• Mumin80
    nile10 skrev 2012-06-25 13:09:42 följande:
    Är det bara här i närheten som det BRA kommunala dricksvattnet får bajsbakterier i sig och att man inte ska dricka vattnet för att man blir sjuk utan att koka det???
    Fördelen med kommunalt vatten är att det provtas ofta. Samt att om det är något fel på det så blir många sjuka ganska fort så problemen upptäckts fort, helt krasst. Egen brunn som bara du dricker ut så kan det gå ganska länge innan du upptäcker att t.ex. sommarens rikliga regnande har fått vatten från ängen bredvid där grannens kossor går och betar att läcka in i brunnen och förorena vattnet. 
  • Coyote
    nile10 skrev 2012-06-25 13:09:42 följande:
    Nja, det händer ju, men det upptäcks å andra sidan väldigt snabbt.
  • RosaBabyfilt

Jag har kokat och hällt upp vattnet på termos första 6 månaderna, därefter har jag blandat kallvatten och pulver och värmt i mikro 40 sekunder. Lita på dig själv och ta inte in för många råd, då blir man så förvirrad.

• vacein

Tack för alla svar! Rosababyfilt - det är just det , man blir förvirrad av alla råd och hänvisningar. Frågade på BVC sist och där sa dom att vattnet inte behöver kokas här men att det är pulvret som behöver kokat vatten för att blandas väl och för att minimera nån typ av bakteriell risk. ja inte vet jag.

Som sagt tack för alla svar!

• Mumin80
    vacein skrev 2012-06-26 22:12:23 följande:
    Tack för alla svar! Rosababyfilt - det är just det , man blir förvirrad av alla råd och hänvisningar. Frågade på BVC sist och där sa dom att vattnet inte behöver kokas här men att det är pulvret som behöver kokat vatten för att blandas väl och för att minimera nån typ av bakteriell risk. ja inte vet jag.

Som sagt tack för alla svar!
    Åtminstone NAN blandar sig minst lika bra i kallt kranvatten som i kokt vatten. 

Angående bakterierna i pulvret så minimerar du dem bäst genom att servera ersättningen nyblandad och inte spara ersättningen. Om du inte serverar ersättningen precis direkt (ibland kan ju ungen t.ex. hinna somna på dom 30 sekunder det tar att tillaga...), så förvara den ouppvärmd i kylskåp, inte längre än en timme eller så. 

Det kan finnas bakterier i pulvret, men inte jättehöga halter. Blandar man pulvret i kokande vatten så tar man naturligtvis livet av alla bakterier, men då måste det blandas i just kokande vatten, å sen får man vänta eeeeevigheter innan det svalnar. Men bakteriehalterna i pulvret är som sagt inte så höga (bakterierna kan inte växa i oblandat pulver eftersom det är för torrt), utan det är först när man har blandat det med vatten som dom kan börja växa. Och då förhindrar man tillväxten bäst genom att hålla ersättningen kylskåpskall tills man serverar den, och inte spara det som blir över.  
  • RosaBabyfilt

Men en sak som jag tycker är viktigt att veta är att vattnet för det första är väldigt rent i Sverige, och om det finns något väldigt litet i vattnet som man inte kokat bort så är det bara bra att barnets kropp själv får öva sig på att bygga upp ett gott immunförsvar än att man skyddar barnet mot allt hela tiden och så blir kroppen aldrig van vid små partiklar ens :)

• Mumin80
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-27 14:30:11 följande:
    Men en sak som jag tycker är viktigt att veta är att vattnet för det första är väldigt rent i Sverige, och om det finns något väldigt litet i vattnet som man inte kokat bort så är det bara bra att barnets kropp själv får öva sig på att bygga upp ett gott immunförsvar än att man skyddar barnet mot allt hela tiden och så blir kroppen aldrig van vid små partiklar ens :)
    Ja, det är ju lite humor att den del av fördelarna med bröstmjölk verkar komma från att barnets tarm koloniseras snabbare av bakterier (läste jag någonstans). Helt enkelt för att bröstvårtan inte är lika ren som ersättningen...

Men man får ju komma ihåg att det är skillnad på bakterier och bakterier också. Samt dosen. Små mängder snälla bakterier är bra, stora mängder elaka bakterier är inte bra när man är liten (eller stor för den delen).  Så att medvetet strunta i hygienen för att lite sk*t rensar magen, är ingen jättebra strategi heller. Men allt behöver inte vara helt sterilt heller. 
  • RosaBabyfilt
    Mumin80 skrev 2012-06-27 14:36:48 följande:
    Ja, det är ju lite humor att den del av fördelarna med bröstmjölk verkar komma från att barnets tarm koloniseras snabbare av bakterier (läste jag någonstans). Helt enkelt för att bröstvårtan inte är lika ren som ersättningen...

Men man får ju komma ihåg att det är skillnad på bakterier och bakterier också. Samt dosen. Små mängder snälla bakterier är bra, stora mängder elaka bakterier är inte bra när man är liten (eller stor för den delen).  Så att medvetet strunta i hygienen för att lite sk*t rensar magen, är ingen jättebra strategi heller. Men allt behöver inte vara helt sterilt heller. 
    Nej precis :) Jag kokade vattnet tills min dotter var 6 månader, därefter tröttnade jag helt enkelt och började ta kallvatten och värma i mikron till ättemperatur direkt bara. Så jag säger ju inte att nyfödda mår bra av lite vad som helst, men man kan ju också maila eller ringa vattenverket där man bor och höra vad de tycker om vattnet där man bor! BVC som rådde mig detta en gång faktiskt och för mig låter det vettigt :)
  • Coyote
    Mumin80 skrev 2012-06-27 14:36:48 följande:

Ja, inte fan står jag och steriliserar bröstvårtorna innan jag ammar mitt barn, om jag nu inte nyss haft gyttjebrottning, naken, förstås...
  • JohannaHallberg

Vi kokar alltid vatten och har det stående i kylen. Sen tar vi av det och blandar i pulver och värmer i micron. Vi började ge ersättning på BB och även där kokade dom vattnet. ( mölndals sjukhus om någon undrar ). Så vi fortsätter med det till hon är 4-6 månader. Tycker inte alls det är jobbigt att ta vatten från kylen istället för från kranen :) kokar vatten gör man ju bara 1 gång per dag.

• längtan09

Jag tog kallt kranvatten och micrade innan jag blandade. Jag testade att blanda innan men tyckte det var smidigare att micra vattnet för sig. Samt att jag gjorde det mest så för att få tyst på mamma som envisades med att det försvann närningsämnen om man micrade den färdigblandade ersättningen ;) Jag tror att alla sätt är bra och man får göra på det sättet som passar en själv bäst :) 

Mamma sedan juni 2009
Svar på tråden Koka, micra eller späda kokt vatten - NAN tillredning - hur gör du? T