• Aischa

jag behöver tips på urkultiga svenska saker som ska skickas till USA

Jag ska för skojs skull skicka ett paket med lite blandade saker till en vän i usa (som aldrig varit i sverige förr)
    och har lite idétorka.
    det jag har är bl.a svenskmärkt godis och choklad,nåt sverige armband och en dalahäst.
    vad skulle man mer kunna skicka iväg?
    tacksam för ALLA tips! =)    

• Svar på tråden jag behöver tips på urkultiga svenska saker som ska skickas till USA
  • Lemio

Falukorv såklart! Kaviar. Hästkorv. Hjortronsylt kanske? Vägmärke med en älg på. Ostkrokar. Midsommarstång

Dom säljer nästan allt på Ikea i olika länder. För oss svenskar som längtar hem lite :)

• Lemio

Träskor kanske inte är så svenskt? Är det holländskt? Iaf träskor!

• Aischa

supermånga bra tips,jag tackar för allas idéer! detta blir nog ett bra paket.

• The Green Witch

Inlagd sill, matjessill. (Jag hade nog undvikit surströmming, urk hehee)
    Tunnbröd, hårt och mjukt.
    Messmör. 

• Aischa
    Miss Obsessive skrev 2012-06-24 09:09:01 följande:
    Vad många bra tips du redan fått!  Glad 

Osthyvel, saltlakrits (djungelvrål, turkisk peppar, salt och blandat mm), polkagrisar, glögg, cocacola (vet att det är en amerikansk produkt, men svensk cola och amerikansk cola är två olika produkter, eftersom man inte använder socker i amerikansk läsk), barnängen tvål, ostbågar, nyponsoppa, knäckebröd..

Många bibliotek har typiskt svenska souvenirer att köpa, både till barn och vuxna.  

Här nedan har du fler tips! 

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426...

www.swedishfoodshop.com
    jag älskar länkarna du skickade,jag ska apsolut köpa hem 7 sorters kakor på engelska och skicka iväg,den är ju kanon! massa tips på den andra länken med,stort tack!
  • Hedebris

Osthyvel, med beskrivning. Sjuuukt uppskattat. Tog med en till Tyskland och de hade aldrig sett en

• sanmic

Råkade snubbla in på tråden och tänkte dela med mig av det jag vet om att skicka till USA. (jag och min sambo driver en av webbsidorna som det länkas till ovan)

Tänk på att det är klurigt att få fram ätbara saker till USA. FDA vill gärna trassla till det.

Håll dig under 2kg och skicka som brev så är chansen störst att det släpps fram.

Mvh
    Micke

• LindizJ

vi har en dansk vän som älskar svensk mat så ett år när vi var där så plockade vi ihop en korg med allt möjligt smått och gott....och mycket av det som nämnts här slank med

• Miss Obsessive
    Aischa skrev 2012-06-24 19:55:45 följande:
    jag älskar länkarna du skickade,jag ska apsolut köpa hem 7 sorters kakor på engelska och skicka iväg,den är ju kanon! massa tips på den andra länken med,stort tack!
    Vad kul, varsegod! Visst är det ett roligt att man översatt "sju sorters kakor" Solig
  • Aischa
    sanmic skrev 2012-06-24 22:26:12 följande:
    Råkade snubbla in på tråden och tänkte dela med mig av det jag vet om att skicka till USA. (jag och min sambo driver en av webbsidorna som det länkas till ovan)

Tänk på att det är klurigt att få fram ätbara saker till USA. FDA vill gärna trassla till det.

Håll dig under 2kg och skicka som brev så är chansen störst att det släpps fram.

Mvh
    Micke

jättebra tips,tack! i värsta fall kanske ja får skicka två "brev" om det blir över 2kg.
  • annca

Smycke från Snö of Sweden!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden jag behöver tips på urkultiga svenska saker som ska skickas till USA