• Sandra N

Bjuda prästen på dopfikat??

Bör man bjuda prästen på fikat? Vi ska ha dopfikat för ca 15 pers hemma i trädgården

• Svar på tråden Bjuda prästen på dopfikat??
  • Boel1

Om man inte känner prästen personligen tycker jag inte att man "bör" göra det. Tror inte att präster idag förväntar sig det!

• Madame Mom

Vi har alltid gjort det (7 ggr) men det är bara två gånger som prästen har kunnat. Om ni vet vem prästen är sen innan så tycker jag ni kan säga att han är välkommen om han vill... 

• La Lola

Ja.
    Men de brukar tacka nej.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sjöberg75

Tycker det hör till att bjuda prästen, artighet, men som det skrivs så brukar de tacka nej.

• SilverEmma

Bjöd prästen båda gångerna, hade dop här hemma i trädgården. Han tyckte det var jättetrevligt (sa han iallafall) och vi tyckte alla att det var kul att lära känna honom lite.

• Anna med 3 trollungar

De har inte vi gjort. Men vi har inte bara haft fika utan mat och fika. Och de känns lite mer privat då. Vik har inte kännt prästen personligen ( har haft 3 olika präster vid 3 olika dop )

Jag vet dem som har bjudit prästen till fika efteråt, men dem har kännt prästen innan

• hallontryffel

Inte nödvändigt hälsar min prästkompis. Ofta har de dessutom fler förrättningar efter varann, så skulle hen tacka nej om ni bjuder -ta det inte personligt!

• murranmutt

Vi bjöd prästen. Både på dop och bröllop (olika präster)

• majskroken

Här har jag förstått att det nästan är oförskämt att inte bjuda prästen. Tror halva släkten påminde oss så att vi inte skulle glömma bort det :)

• Fija m 2 pojkar

Om jag har möjlighet (dvs inte har annat inbokat), så brukar jag följa med, men jag förväntar mig ingen inbjudan.

Lycka till!

/ Skånepräst 

Svar på tråden Bjuda prästen på dopfikat??