• Anonym (...)

Flytta utan att den andre föräldern godkänner det?

Vad händer om den andra föräldern vägrar godkänna flyttanmälan? Vi har gemensam vårdnad, jag är boendeförälder och den andra är umgängesförälder varannan vecka.

Och dessutom vägrar skriva under uppsägning av barnomsorgen på den gamla orten plus vägrar skriva på ansökan om barnomsorg/skola till den nya orten?

Ifall någon undrar är det en flytt som innebär att vi kommer bo några mil närmare den andra föräldern.

Jag försökte få den andra föräldern att skriva på papperna innan denna drog iväg på semesterresa, all konversatino skedde via mejl och den andra föräldern tvärvägrar skriva under papperna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 14:18
    UF har umgänge varannan helg och inget annat.

• Svar på tråden Flytta utan att den andre föräldern godkänner det?
  • Anonym (...)

Liten uppdatering, ifall någon är intresserad: 

Fick hem brev från SKV för några veckor sedan, med förfrågan ang hur mycket tid barnen vistas hos mamman resp pappan. Jag skickade in mitt svar, inkl avtal och umgängeslistor, förra veckan. 

Idag fick jag ett nytt brev från SKV, ett övervägande, där de skriver att de anser att barnen ska folkbokföras på min adress. Det står dessutom i brevet att pappan inte ens svarat på deras förfrågan heller....

Jag har ingen aning om vad han får ut av det här. Men barnen kunde i alla fall börja skolas in på förskola resp fritids förra veckan.     

• ZsaZsa

Nej, han verkar bara jävlas med dig utan att förstå vad det innebär egentligen. Vill du mer ammunition för att visa att han inte kan samarbeta kan du be honom skriva på passansökan för barnen om de inte har sådana redan. Vägrar han att göra det (se till att du har vägran skriftlig så att du kan bevisa den) så har du en tung grej till. Den som gräver en grop liksom... :)

• Anonym (...)

Barnen har inga pass eftersom pappan nekat att skriva på medgivandet tidgare (förra året).

• Anonym (folkbokföringen)
    Anonym (...) skrev 2012-08-15 15:08:41 följande:
    Liten uppdatering, ifall någon är intresserad: 

Fick hem brev från SKV för några veckor sedan, med förfrågan ang hur mycket tid barnen vistas hos mamman resp pappan. Jag skickade in mitt svar, inkl avtal och umgängeslistor, förra veckan. 

Idag fick jag ett nytt brev från SKV, ett övervägande, där de skriver att de anser att barnen ska folkbokföras på min adress. Det står dessutom i brevet att pappan inte ens svarat på deras förfrågan heller....

Jag har ingen aning om vad han får ut av det här. Men barnen kunde i alla fall börja skolas in på förskola resp fritids förra veckan.     

Det var ju det ja sa... svarar han inte så går vi på mamman :)
  • Anonym (...)

Och barnen är sedan en tid tillbaka folkbokförda på samma adress som jag

• Anonym

Snälla hjälp mig! jag har min dotter varannan vecka och hon står skriven hos mig( hon är 4år) nu ska vi flytta och jag trodde att allt var frid och fröjd men nu vägra pappan skriva på. Han vill att hon ska stå skriven hos honom iställtet( vi har ungefär lika långt till förskolan)

Detta innebär att jag mister mitt bostadsbidrag helt, och vi ska flytta snart. Kan inte ens äta nu, vad kommer att hända? 

• mirrebusan

skatteverket gör en utredning om den andra vägrar att skriva på, har nyss gjort detta, fick barnen skriva hos mej i fredags.

de dom går först på är dygns vila
    sen går de efter barnomsorg/skola, då mäter de fågelvägen vart de blir närmast för barnen.
    om de skulle gå ännu längre vilket de inte gjorde för mej, men frågade om det så går de efter vårdcentral, tandläkare osv 

• Anonym

Och under själva utredning så kommer jag då inte få något bostadsbidrag?

• Anonym (s)

Jag har liknade problem! min son är redan folkbokförd hos mig och har varit det i 3år, och nu plötsligt vill pappan inte skriva på när vi bara ska flytta 1mil från stan.Själv bor han nästan 2mil ifrån.

• Anonym (s)
    mirrebusan skrev 2012-09-18 19:36:17 följande:
    skatteverket gör en utredning om den andra vägrar att skriva på, har nyss gjort detta, fick barnen skriva hos mej i fredags.

sen går de efter barnomsorg/skola, då mäter de fågelvägen vart de blir närmast för barnen.
    om de skulle gå ännu längre vilket de inte gjorde för mej, men frågade om det så går de efter vårdcentral, tandläkare osv 

hur lång tid tog utredningen? tack för att du skriver det betyder mycket
  • mirrebusan
    Anonym (s) skrev 2012-09-18 19:56:05 följande:

hur lång tid tog utredningen? tack för att du skriver det betyder mycket
    Nu var detta under semestern så det drog ut på tiden, men de skickar ut ett papper om yttrande där de står vart de har för avvsikt att folkbokföra barnen. detta tar 2 veckor om inte motparten kommer in med andra uppgifter som gör att de kollar över beslutet igen. då tar de 2 veckor till. men de uppgifterna motparten lämnar in måste va betydande uppgifter annars så tas dom inte med.
  • Anonym (fundersam)
    mirrebusan skrev 2012-09-18 19:36:17 följande:

Hur gick/går det med förskola/skola då?
    För båda vårdnadshavare måste ju både säga upp & godkänna ny plats..
    Vi säger att BF flyttar & UF inte vill (för att jävlas) godkänna ny plats i den nya kommunen..
    Hur blir det då?
    - Då kan ju inte BF ha barnomsorg & går inte det då kan ju inte BF skaffa nått jobb så den kan försörja barnet.. 
  • mirrebusan

Jag hade redan förskola innan de blev skriva när, bråkade till mej en plats redan i våras. fast de va skriva hos pappan då. Jag behövde inte hans godkännande då han redan hade en dagis plats o denna inte omfattades inte av han... bodde då 10 mil i mellan oss. han använde inte sin dagis plats och betalade inte heller för den... så han vart av med den efter att jag fick min... den som försöker bita andra biter ofta sig själv...
    de tog mej 4 månader med bråk med både kommuner och till sist skol inspektionen som gick in å fick till att de tolkade om lagen så jag fick igenom det... de månaderna e jag glad att jag la ner för hade jag inte haft barnomsorg så hade de nog vart fortsatt tvistande om vart de ska va skrivna

det är på gång med vårdnads tvist nu... pga samarbets svårigheter

Svar på tråden Flytta utan att den andre föräldern godkänner det?