• Anonym (...)

Flytta utan att den andre föräldern godkänner det?

Vad händer om den andra föräldern vägrar godkänna flyttanmälan? Vi har gemensam vårdnad, jag är boendeförälder och den andra är umgängesförälder varannan vecka.

Och dessutom vägrar skriva under uppsägning av barnomsorgen på den gamla orten plus vägrar skriva på ansökan om barnomsorg/skola till den nya orten?

Ifall någon undrar är det en flytt som innebär att vi kommer bo några mil närmare den andra föräldern.

Jag försökte få den andra föräldern att skriva på papperna innan denna drog iväg på semesterresa, all konversatino skedde via mejl och den andra föräldern tvärvägrar skriva under papperna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 14:18
    UF har umgänge varannan helg och inget annat.

• Svar på tråden Flytta utan att den andre föräldern godkänner det?
  • Anonym

Ja alltså vägrar den andra att skriva under och du flyttar ändå så kan du få problem om den andra stämmer dig för kan innebära rent krast att du blir av med boende och vårrdnad om barnen. Men om detinnebär att ni flyttar närmare vad får dig då att tro att den andra inte skriver på när den är tbx efter semestern?

• Anonym

flytta inte utan godkännande - det kan slå tillbaka på dig. vilket det bör!

du får gå via rätten så som jag ser på det... 

• SupersurasunkSara

Jag fick det här svaret när jag frågade om samma sak: (fast i mitt fall gällde flytten 25 mil FRÅN pappan, som dock redan valt att flytta 8 mil från barnen) och pappan hade inget umgänge alls, av eget val) "Du kan flytta iaf och skicka in flyttanmälan utan den andra förädlerns underskrift. Då görs en utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och skrivs där, ang skolor etc så skrivs barnet in i skolan närmast barnets folkbokföringsadress."

Alltså, du KAN flytta utan den andra förälderns underskrift, MEN du riskerar att barnen folkbokförs hos pappan istället (särsklit om han stämmer dig)  = barnen kan komma att skrivas in på skolan närmast honom. Hur det är med förskola vet jag inte, här blev man automatiskt hänvisad närmsta dagis som hade platser.

Dock, i ditt fall låter det som om den andra föräldern inte skriver under på pin kiv, du flyttar ju NÄRMARE = enklare med umgänget! Varför trassla då?

Jag flyttade vid ett annat tillfälle, inom samma kommun där jag bodde, pappan hade då valt att flytta 8 mil från oss och då krävdes inte hans underskrift alls. Vet dock inte om de kontaktade honom och frågade utan att meddela mig, flytten gick iaf igenom utan tjafs.

• Anonym

Jag flyttade 20 mil bort. Skickade in till folkbokföringen. Dom skickade ett brev till pappan där han skulle yttra sig.. han svarade att han inte godkände flytten.. Skatteverket startade då en utredning.. Där tittade dom på med vem barnen varit skrivna innan flytt, Vart barnen gick i skola/dagis.. Jag ringde den nya komunen och bad om att få dagis/ fritidsplats och att 1 av dem skulle börja 2an, Den andra gymnasiet och den lilla dagis. Sa att jag pga jobb behövde plats snabbt. Dom ifrågasatte aldrig det utan barnen började skolan och dagis.. Efter typ 2 mån kom ett brev från komunen där jag uppmanades att skriva barnen i rätt komun. (pga skolpeng) Jag sa då som det var och när det gått 6 veckor så skrev skattemyndigheten över dom till mig. Det är inte så att dom blir skirvna hos pappan utan barnen blir kvarskrivna på gamla adressen annars. Du måste skriva på om dom ska flyttas till pappan och det är samma prosedur då.. Ring komunen och säg att du inte behöver barnomsorg from,xx datum och att räknijngen ska gå till pappan om han ska ha kvar den..
    Juridiskt sett så ska man väl inte köra över den andre föräldern,,, Men rent praktiskt så är det bara att flytta...

• h8him

Du kan inte flytta med barnen utan den andres godkännande.

Hur långt har du tänkt flytta och var bor den andra föräldern?

• Anonym (...)

Lite märkligt om umgängesföräldern kan flytta vart den vill och samtidigt ska ha makt att förhindra boendeförälderns flytt i sin tur. Spciellt som flytten innebär att man bor närmare umgängesföräldern?

Grejen är att jag flyttar ihop med ny partner, men det gjorde UF med för 1½ år sedan...

Den andra föräldern säger att h*n inte tycker det är bäst för barnen att flytta och vill alltså försöka tvinga mig kvar på den gamla orten.

• Anonym (...)
    h8him skrev 2012-06-25 15:22:43 följande:
    Du kan inte flytta med barnen utan den andres godkännande.

Hur långt har du tänkt flytta och var bor den andra föräldern?
    Jag kommer att flytta ett antal mil närmare den andra föräldern. Jag är BF och barnen är skrivna hos mig.

UF flyttade från den gamla orten ett halvår efter separationen och nu tänker jag göra samma ett par år senare. UF vill uppenbarligen bara jävlas.
  • h8him
    Anonym (...) skrev 2012-06-25 15:29:37 följande:
    Jag kommer att flytta ett antal mil närmare den andra föräldern. Jag är BF och barnen är skrivna hos mig.

UF flyttade från den gamla orten ett halvår efter separationen och nu tänker jag göra samma ett par år senare. UF vill uppenbarligen bara jävlas.
    Du kan alltid chansa och flytta ändå, i och med att det blir närmare. Skatteverket kommer att utreda var barnen ska vara skrivna och efter en-två månader (tror jag det är) så har du dem skrivna på nya adressen om inget oförutsett inträffar.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (...) skrev 2012-06-25 15:27:13 följande:
    Lite märkligt om umgängesföräldern kan flytta vart den vill och samtidigt ska ha makt att förhindra boendeförälderns flytt i sin tur. Spciellt som flytten innebär att man bor närmare umgängesföräldern?

Grejen är att jag flyttar ihop med ny partner, men det gjorde UF med för 1½ år sedan...

Den andra föräldern säger att h*n inte tycker det är bäst för barnen att flytta och vill alltså försöka tvinga mig kvar på den gamla orten.
    Fast eftersom ni har varannan v räknas barnets boende hos den andra föräldern som lika viktigt så att säga. Och som jag skrev, du flyttar närmare vilket borde få den andra förälderna att bli glad.

Har han någon invändning i ditt val av partner? Har han oro att partnern inte är bra för barnen?
    Har något av barnen särskilda behov som gör att de bör få gå kvar på samma förskola?
  • Kjell2
    Anonym (...) skrev 2012-06-25 15:27:13 följande:

Du kan flytta vart du vill. Det som trasslar till det är at du inte kan flytta ert gemensamma barn hur som helst.

Som ovan. Visst kan du flytta men se framförallt till att du inte försvårar umgänge. Om du t ex flyttar närmare men rakt ut i skogen kan det vara försvårande.

Om ni har så pass stora samarbetsprobelm så att ni inte kan komma överrens om skola, dagis mm kanske det är dags att söka om enskild vårdnad.
Svar på tråden Flytta utan att den andre föräldern godkänner det?