• Anonym

Kan man kräva boende om ett barn man knappt träffat?

Barnet är 2,5 år och pappan stack när han fick veta att mamman var gravid och inte ville göra abort. Han har sett sitt barn nån enstaka gång under den här tiden men inte brytt sig nämvärt förens nu, nu vill han plötsligt ha boende från ingenstans.
    Mamman vill inte att han ska ha barnet efter alla hans svek. 

• Svar på tråden Kan man kräva boende om ett barn man knappt träffat?
  • Tant Prysselius
    Kjell2 skrev 2012-06-26 13:23:41 följande:
    Bara för att men under en period beter sig som en skitstövel, eller har problem eller något annat så diskvalificerar man sig inte för all framtid som förälder.

Funkar det bra med stegvis upptappning så är det något positivt. Barnet får en bra kontakt och umgänge med sin pappa.

Det kommer ställas en del krav på pappan, bland annat att han sköter det umgänge som blir. Börjar han trassla, inte dyka upp mm kommer ingen utökning ske och kanske utdömt umgänge tas bort.. Men skötar han detta seriöst, tar hand om den tid han får, är en vettig pappa mm kommer det troligtvis ökas om han så vill.
    Precis. Det är ju för att barnet ska ha en bra relation till båda sina föräldrar. Som förälder är det ens skyldighet att göra det man kan för att barnet ska ha en så bra relation till sin andra förälder som möjligt. Sen att det inte känns rättvist mot den förälder som ensam tagit allt ansvar, alla sjuknätter osv kan jag förstå. 

Se det positiva istället, att pappan mognat och är nu redo för att ha en relation med sitt barn. Det gynnar alla, främst barnet. 
  • Anonym

Självfallet förstår jag och då var det som jag misstänkte, men ändå.. 
    Han har kommit och gått flera gånger om, lovat att han ska ta sitt ansvar och så drar han igen utan ett ord.. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 13:36:58 följande:
    Han har kommit och gått flera gånger om, lovat att han ska ta sitt ansvar och så drar han igen utan ett ord.. 
    Lovat att ta sitt ansvar?? Vad har han lovat? Att ta hand om sitt barn och sen inte dykt upp eller lovat att va med och betala? 
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-06-26 13:36:58 följande:
    Om han fortsätters stöka lär allt rinna ut i sanden. Har han skärpt till sig kommer han långsamt bygga upp ett förhållande med barnet och funka som pappa. Vad det än bli så blir det vettigt på något vis,
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 12:53:31 följande:
    I nuläget har han inte umgänge alls.
    Varför låter mamman inte pappan ha umgänge?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 13:15:20 följande:
    Fy va hemskt att en förälder ska kunna komma och gå som den behagar och sen från ingenstans komma och kräva en massa..

Du skriver själv att han inte har varit intresserad och bara träffat barnet någon enstaka gång tidigare... Hur ska du ha det?`Har han "kommit och gått" eller har han knappt funnits i barnets liv?

Klart barnet har rätt till umgänge, och kanske också vvboende om det är barnets bästa även om farsan var en skitstövel från början. 
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-06-27 13:54:04 följande:
    Du skriver själv att han inte har varit intresserad och bara träffat barnet någon enstaka gång tidigare... Hur ska du ha det?`Har han "kommit och gått" eller har han knappt funnits i barnets liv?

Klart barnet har rätt till umgänge, och kanske också vvboende om det är barnets bästa även om farsan var en skitstövel från början. 
    Det skrivs så fint att det handlar om barnets rätt men det handlar endast om föräldrarnas rätt. Hade det handlar om barnets rätt till umgänge hade man kunnat stämma och döma föräldrar som vägrar umgänge med sina barn. Men nu sker det på föräldrarnas villkor, vill inte de träffa barnet så har barnet inga rättigheter alls. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-06-27 21:58:59 följande:
    Det skrivs så fint att det handlar om barnets rätt men det handlar endast om föräldrarnas rätt. Hade det handlar om barnets rätt till umgänge hade man kunnat stämma och döma föräldrar som vägrar umgänge med sina barn. Men nu sker det på föräldrarnas villkor, vill inte de träffa barnet så har barnet inga rättigheter alls. 

Hur ska barnet veta sitt eget bästa som 2 åring? Hur ska barnet veta om barnet kommer att (som så många andra) må dåligt i tonåren pga en dålig, eller inte alls existerande kontakt med sin pappa?

Hur menar du att en 2 årings vilja ska kunna utredas? 
  • Anonym (grandwolf)

Ja, det är klart att man kan. Men om man sedan får det är en annan sak. Det handlar om barnets bästa .....

• h8him
    Anonym (grandwolf) skrev 2012-06-28 00:43:20 följande:
    Ja, det är klart att man kan. Men om man sedan får det är en annan sak. Det handlar om barnets bästa .....

Och hur domstolen ser barnets bästa beror på vad som kommer fram i tingsrätten.

Ts, kräva kan han alltid. Har du inte undanhållit barnet från honom tor jag han har svårt att få mer än fastställt umgänge, om du inte är en olämplig förälder. 
  • Anonym

var glad att han mognat och fångat sitt förnuft :)
    bättre nu än om 10+ år :)

börja med umgänge och låt dem bygga upp en relation!
    förhoppningvis är han tillbaka för att stanna! man måste ju tro gott om folk ;) 

Svar på tråden Kan man kräva boende om ett barn man knappt träffat?