• Anonym

Hur kan det komma sig

Hur kan det komma sig att min dotter får mardrömma och sover så dåligt dagen innan hon ska träffa sin pappa. Och efter umgänget blir hon helt vill inte sova,vill inte äta, vill inte komma mig närma.

Hon backar alltså för mig.

jag visar inte mig att jag blir lessen när jag lämnar henne.

Men pappan är så stirri o nervös när han umgås med henne.

han träffar henne med stödperson.

Hur ska jag som mamma göra?

• Svar på tråden Hur kan det komma sig
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Eftersom din dotter träffar sin pappa tillsammans med en stödperson måste det finnas särskilda skäl för det.
    Jag tycker att du ska prata med stödpersonen för att få veta hur din dotter har det när de träffas. Du skriver inte hur gammal dottern är och hur ofta hon träffar sin pappa så det är svårt att säga hur allvarliga hennes reaktioner är.
    Många barn som träffar pappa och mamma separat har en del av de reaktioner du beskriver att din dotter har. De utsätts för upprepade separationer än från den ena och än från den andra. Detta påverkar dem naturligtvis på olika sätt och behöver i sig inte betyda att de har det dåligt tillsammans med någon av föräldrarna.
    Så försök ta reda på lite mer hur hon har det när hon är borta från dig så att du kan vara och känna dig lugn att hon har det bra.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym
    barnpsykologen margit skrev 2012-07-03 21:11:35 följande:
    Hej!
    Eftersom din dotter träffar sin pappa tillsammans med en stödperson måste det finnas särskilda skäl för det.
    Jag tycker att du ska prata med stödpersonen för att få veta hur din dotter har det när de träffas. Du skriver inte hur gammal dottern är och hur ofta hon träffar sin pappa så det är svårt att säga hur allvarliga hennes reaktioner är.
    Många barn som träffar pappa och mamma separat har en del av de reaktioner du beskriver att din dotter har. De utsätts för upprepade separationer än från den ena och än från den andra. Detta påverkar dem naturligtvis på olika sätt och behöver i sig inte betyda att de har det dåligt tillsammans med någon av föräldrarna.
    Så försök ta reda på lite mer hur hon har det när hon är borta från dig så att du kan vara och känna dig lugn att hon har det bra.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Japps. har pratat med stödpersonen. Hon säger hon blir så glad när hon träffar sin pappa. Men de tror jag inte för han har knappt varit i hennes liv o träffat enstaka dagar. t.ex nu har hon träffat honom 3-4  gånger på en månad. 2 timmar. t.ex sen kan det bli uppehåll 2 månader. Osv.

Tösen är 2 år 
  • barnpsykologen margit

Hej igen!
    Självklart är det bättre om din dotter träffar sin pappa regelbundet och tätare, men livet ser ju inte alltid ut så. Det betyder inte att det är dåligt att de träffas. Ju äldre din dotter blir desto lättare kommer hon att ha att sätta ord på  
    hur hon har det med sin pappa.
    Men eftersom han finns och vill träffa henne tycker jag att du ska göra ditt allra bästa för att det blir så bra som möjligt för henne de gångerna de ses.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur kan det komma sig