• jollan

grav språkstörning, någon som har erfarenhet?

Jag har en tvåårig liten kille som har det jobbigt med kommunikationen... Har tänkt att det nog ska lossna, men jag tycker det börjar bli uppenbart att det blir svårare och svårare för honom, ju mer han försöker.

Han har egna "ord" och ljud för saker, men hans språk utvecklas inte som det ska riktigt... han kan lära sig ett nytt ord som är nästan rätt för rätt sak, och sedan efter ett tag börjar han säga det ordet för jättemånga saker och så efter ett tag så slutar han säga det helt och byter till ett nytt ord/ljud. Han har kunnat ganska många ord om man räknar ihop dem, men han bygger inte ut sitt ordförråd utan byter bara ut orden och tappar de gamla.

Pratat med en specialpedagog (privat, som jag känner) som tycker att det låter som grav språkstörning. Vi har fått en tid till psykolog via BVC, men jag skulle gärna höra andras historier om grav språkstörning (eller om ni får några andra ideer om vad det kan vara förstås).

Han verkar utvecklas normalt i övrigt och förstår iallafall ganska bra vad man säger till honom men det är nästan omöjligt för honom att göra sig förståd till någon utomstående, det är ganska svårt även för oss vilket skapar ganska mycket frustration för honom.

Han leker låtsaslekar, samspelar normalt och är intresserad av andra så jag tror inte det är autism eller något sådant...

Någon som har några tankar? 

• Svar på tråden grav språkstörning, någon som har erfarenhet?
  • Dr Mupp

Jag har en språkförsenad son. Han är 2.5 år och säger mamma, pappa, dä, nej. mmm och sen kan han sjunga atta dej när han hör sången lilla snigel akta dig. 

Logoped är inkopplad, vi använder stödtecken och han är hörseltestad UA. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • 4an

För mig låter det mer som en möjligt försenad språkutveckling, och grav språkstörning kan det nästan helt omöjligtvis vara för ett barn i tvåårsåldern som både samspelar och försöker kommunicera.

Ett barn i treårsåldern som inte gör sig förstådd inom närmaste familjen brukar remitteras till logoped, och först därefter brukar man i vanliga fall kunna börja ens fundera på språkstörning. 

Det är inte alls ovanligt med barn som bara är i tvåårsåldern som har mindre utvecklat tal, och för de flesta så kommer det med tiden - men det är bra att du är uppmärksam och söker hjälp om du känner dig orolig. Stödtecken, TSS, som nämnts i tråden är bra att jobba med för alla barn som behöver stöd i tal-  och språkutvecklingen. 

• jollan

Min största oro är nog verkligen det att han tappat så mycket tal, jag tänker att vid två så kan allt vara normalt även om man inte snackar alls, men att tappa ord är väl alltid ett varningstecken tänker jag...

Det är också så väldigt specifika svårigheter som han har tycker jag, som är kopplade till organisering av ordförråd och begrepp, men det är kanske för tidigt att få hjälp...

Vill iallafall gärna att någon kollat och utesluter saker som hjärntumör och sånt som oroar oss, så det hoppas jag iallafall på med psykologbesöket på onsdag.

Tack för att ni delar med er! 

• jollan
    Dr Mupp skrev 2012-07-01 15:08:25 följande:
    Jag har en språkförsenad son. Han är 2.5 år och säger mamma, pappa, dä, nej. mmm och sen kan han sjunga atta dej när han hör sången lilla snigel akta dig. 

Logoped är inkopplad, vi använder stödtecken och han är hörseltestad UA. 
    Då har ni fått logopedstöd trots att han bara är 2,5 då? Har hört många säga att man inte får någon hjälp innan tre, bara att avvakta... Men är det något så vill man ju gärna stötta så tidigt som möjligt känner jag, så det låter ju bra

• Dr Mupp
    jollan skrev 2012-07-01 15:17:09 följande:
    Då har ni fått logopedstöd trots att han bara är 2,5 då? Har hört många säga att man inte får någon hjälp innan tre, bara att avvakta... Men är det något så vill man ju gärna stötta så tidigt som möjligt känner jag, så det låter ju bra
    Ja han har gått hos logoped i ett år. Storebror gick hos logoped pga svårigheter att säga S och F och under ett besök så berättade jag att jag hade en 1.5 åring som inte sa ett enda ord. Inte jollrade han heller. Logopeden tyckte vi skulle skriva en en självremiss och så fick vi komma på kontroll där det konstaterades tt han har normal förtåelse men är talförsenad, en försening som inte blivit bättre. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jollan

Igår var vi hos psykologen, och jag tror att anledningen att vi fick träffa psykolog och inte logoped var dels för att man ville kolla utvecklingen generellt först och främst och också att det inte är lika lång väntan... så att man får komma på ett första screeningbesök liksom

I vilket fall, hon tyckte att han verkade helt normal vad gäller utvecklingen i alla delar utom språket och remitterade oss till logoped. Hon var osäker på om det var något fel eller om han bara är lite mysko men inom normalintervallen... det får tiden och logopeden utvisa antar jag.

Känns bra efter besöket men också lite segt att vänta. Hon tyckte med att vi kunde be en barnläkare titta på honom för att se om man kunde stilla våran oro kring hjärntumör och sånt, men hon tyckte inte det var någon brådska. Jag å andra sidan tycker att det är bråttom, för om det är något så är det ju bråttom och är det inte något så är det ju väldigt skönt att kunna släppa den oron så snart som möjligt.

• Kickan 2

Jag har en son normalbegåvad med grav språkstörning som idag är 20 år, har lång erfarenhet av  språkstörning och det är helt rätt att ta hans språkförsening på allvar ! eftersom varje dag är viktig. Gör inte samma misstaget som vi, vi  litade på alla i proffesionen som sa  - han är bara lite försenad språket kommer - vi förlorade flera år eftersom vi litade på logopeden. Hans språkförsening behöver inte vara grav, det finns olika nivåer på den diagnosen. Hoppas allt går bra men som sagt lyssna på din egen magkänsla, lita på dig själv.  

• Kilsbergen

Att barn tappar ord kan vara ett tecken på epilepsi. Fundera på om du tycker din son ibland zoomar ut, det kan vara en kort frånvaroattack. Om jag vore dig så skulle jag prata med BVC och ev be om remiss för EEG. Det behöver absolut inte vara det men bra att kolla tycker jag. En ny avhandling från Göteborgs universitet har dessutom visat på en koppling mellan grav språkstörning och ep. Dock måste jag vara inflika att man inte kan säga att ett barn vid 2,5 har grav språkstörning, det är för tidigt.

• nirakanna2
    jollan skrev 2012-06-29 22:00:34 följande:
    Hej, tack för ditt svar!
    Ja, det där med hörseln var vår första tanke, så det frågade vi om på ett och ett halvtårs-kontrollen men de sa att det inte var något... fast dom kollade bara in i örat med sån vanlig öron-grej, vet inte om man måste kolla på något annat sätt?
    Vår son  fick remiss till logoped och hörselvården när han var typ 2,5 år. Audionomen försökte kolla hörseln med en probe i örat (som på nyfödda fast i fler frekvensområden) men sonen bara pillade ur den eller skrek, så då fick han sitta mellan två dataskärmar och högtalare och hon kollade hans ögonrörelser, att  han sökte sig till ljudkällan i olika frekvensområden. Jag var rädd att man skulle behöva vänta med undersökningen tills han kunde samarbeta fullt, men hon "tog" honom jättebra och han fick godkänt på hörseln.
  • Jelenas

Jag är precis inne i samma veva. Men vi har fått börja hos logoped som i sin tur har rekommenderat oss att ta kontakt med en psykolog för att utreda ev utvecklingsförsening med språkförståelsen och att han är svår att få kontakt med i vissa situationer.

• jollan
    Kilsbergen skrev 2012-07-24 21:30:50 följande:
    Att barn tappar ord kan vara ett tecken på epilepsi. Fundera på om du tycker din son ibland zoomar ut, det kan vara en kort frånvaroattack. Om jag vore dig så skulle jag prata med BVC och ev be om remiss för EEG. Det behöver absolut inte vara det men bra att kolla tycker jag. En ny avhandling från Göteborgs universitet har dessutom visat på en koppling mellan grav språkstörning och ep. Dock måste jag vara inflika att man inte kan säga att ett barn vid 2,5 har grav språkstörning, det är för tidigt.
    Intressant... det kanske vi ska försöka få... när han var mindre tyckte vi att han gjorde skumma grejer ibland, rullade med ögonen och sånt, men inte så mycket nulängre.

Han har också mycket huvuddunkanden för sig, även om jag tycker det blivit lite mindre med tiden.
    Han har också  med jämna mellanrum hysteriska otröstliga gråtattacker på natten, men också detta tycker jag var mer förr och mindre nu. Det är så svårt att veta vad som är vad.

Nu har han faktiskt under semester lossnat lite med orden och säger en hel del ord, vi var på djurpark och nu kan han säga bland annat haj och get :)

Han härmar en del, men det är liksom inte ord som är vettiga för honom egentligen, utan det verkar mer vara ord som låter roliga... 
  • Kilsbergen

Kul att det går framåt för din pojke! Min son hade också nattliga skrikattacker vilket enligt hans neurolog skulle kunna vara kopplat till hans ep. Han har ep som sitter i just språkområdet i hjärnan. Hans tal gick framåt innan epn upptäcktes men nu efter vi börjat med medicinering så tycker jag att det går framåt ännu snabbare. Det finns läkemedel som hjälper majoriteten av barn med ep så ni har verkligen inget att förlora på att kolla upp detta! Man behöver inte ha kramper för att ha ep (det har inte min son) och frånvaroattacker kan vara svåra att upptäcka om de är korta.

• Dr Mupp
    nirakanna2 skrev 2012-07-24 22:27:43 följande:
    Vår son  fick remiss till logoped och hörselvården när han var typ 2,5 år. Audionomen försökte kolla hörseln med en probe i örat (som på nyfödda fast i fler frekvensområden) men sonen bara pillade ur den eller skrek, så då fick han sitta mellan två dataskärmar och högtalare och hon kollade hans ögonrörelser, att  han sökte sig till ljudkällan i olika frekvensområden. Jag var rädd att man skulle behöva vänta med undersökningen tills han kunde samarbeta fullt, men hon "tog" honom jättebra och han fick godkänt på hörseln.
    Intresant. Här gjorde det ett piptest med hörlurar. De fick i princip fråga honom om han hörde eftersom han inte reagerade på pipljuden och han svarade mmm på allt. Enligt detta test har han normal hörsel. 

Det har kommit ett nytt ord, "baa" som betyder va.
Svar på tråden grav språkstörning, någon som har erfarenhet?