• Anonym (Har också..)

Så märker man att man är omogen som yngre..

Det är rätt komiskt egentligen! Jag har alltid trott att jag varit en sådan mogen och vuxen mamma utan fel eller brister som ung.
    Fick barn när jag var tjugo och det var väl ganska ungt. Jag trodde aldrig jag skulle förändras.

Nu, bara fyra år senare och mer utbildad så märker jag hur extremt omogen jag var.
    Vet ni hur jag ser det? Genom att kolla på min blogg som jag haft sedan jag fick barn.

Har suttit och skrattat åt hur jag skrev på den tiden. Det var rätt rolig läsning, men också lite pinsamt. Funderar nästan på att ta bort den efter detta! Solig
    Stavningen var oviktig, bokstäverna var huller om buller, fetstil, understruket överallt och rent jobbigt att läsa.
    Mycket onödigt svammel och extrema åsikter som jag absolut inte har nu. Åh vad jag skäms över mitt forntida jag!

Fler som märkt förändringar ju äldre ni blivit? (Jag kommer förmodligen märka ännu mer om några år) Tyst

• Svar på tråden Så märker man att man är omogen som yngre..
  • litenlur
    Anonym skrev 2012-07-01 12:41:22 följande:
    Jag tycker inte man ska skämmas när man läser gamla anteckningar man gjort. Jag var ung långt innan dataåldern och har en del dagböcker och man blir ju helt slagen av hur barnslig och dum man var men samtidigt så var det JAG..DÅ

Jag kan bli imponerad av mig själv som 15-åring t.ex. Jag var nog mer ambitiös än nu (på gott och ont) och hade kloka tankar. Grundvärderingarna har jag också kvar, samma människosyn, men visst har jag blivit liberalare med åren.
  • ragatan
    Themis skrev 2012-07-01 11:46:37 följande:
    Panta rei- gnothi seauton.
  • Themis
    Eisa skrev 2012-07-01 11:53:27 följande:
    Skulle kunna skriva en hel bok om det men när jag var yngre:

1. Trodde jag andras åsikter var lag och min egen åsikt var kattskit.

2. Trodde jag att andra var intelligenta och jag var dum i huvudet.

3. Trodde jag att jag behövde revoltera och slåss för att få det jag ville ha.

4. Trodde jag att jag inte kunde påverka någonting själv. Väntade att andra skulle ordna allt åt mig.

5. Trodde jag att killar och män var viktigt. Oerhört viktigt. Hela min lycka stod och föll med vad de gjorde.

6. Trodde jag att man bara kunde äta lax och grovt bröd om man ville vara hälsosam.   

Ja, det var några saker jag trodde när jag var 20 vilket jag nu vid 30 inte längre tror.           
    När jag var yngre:

1. Trodde jag att jag måste bygga min egen personlighet, köra mitt race och skita i alla andra, för att se mig själv som andra gjorde då kunde ha slutat på psykakuten eller värre.

2. Trodde jag att jag var intelligent och alla andra var dumma i huvudet.

3. Trodde jag att jag hade genomskådat det trötta rebellstuket och bara kunde lyckas genom att följa
    "reglerna" och förändra inifrån.

4. Trodde jag att allt var möjligt, det var bara att jobba för det. Nobelpriset nästa!

5. Trodde jag att alla tjejer som suktade efter killar tidigt var born losers som skulle sluta som frånskilda timvikarier i nån klädaffär.

6. Trodde jag att en hel pizza faktiskt var ett mål mat.

Kan väl säga att jag också har fått ändra mig rejält....
    Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • gryning2

Hjärnans frontallober är inte helt färdigutvecklade förrän mellan 25-30 års ålder har jag nyligen fått lära mig på en föreläsning. Inte så konstigt alltså att många når en större mognad i den åldern och blir mindre självcentrerade.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
  • lykantrophona

Hm... jag är bara 23. Jag har inte ändrat mig jättemycket de senaste 5 åren. I jämförelse med typ högstadiet, ja visst, men sedan gymnasiet? Inte så mycket. Jag kan läsa gamla dagboksinlägg från gymnasiet och tycka att det jag skriver är för det mesta vettigt. Jag har inte samma åsikter om precis allt, men jag har samma grundläggande inställning.

Ändå så har jag hört folk säga att jag "låter gammal" osv. Var lill-gammal som barn också. Hade aldrig någon extrem rebell-fas i tonåren, utan var nykterist och pluggade på. :)

• Blind Urmakare

Har kvar mina dagböcker från när jag var 16 år och uppåt och gud vilken läsning det är ibland. jag var sinnessjukt dramatiskt. Min dåvarande pojkvän när jag var 17 år skulle åka bort tre veckor till Thailand och jag skrev om det som om det var 1700-talet och han skulle ut i krig. Så överdrivet dramatiskt. Sedan var jag sjukt elitistiskt (värre än jag är nu) och till och från lite nedstämd för ingenting.

blindurmakare.com | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Anonym (j)

Nu har jag ju bara varit mamma i 1 år men jag märker redan stor skillnad. Kan inte säga att jag var omogen när jag blev gravid, jag var trots allt gift och tog hand om oss själva även om livet var svårt. Och jag är van vid att ta ansvar och ordna det mesta själv. Men jag märker redan stora skillnader från tiden då jag blev gravid fram till nu, jag fick växa upp rätt fort och lära mig många nya saker snabbt som jag inte tidigare kunnat. T.ex. försäkringskassan och skatteverket och andra myndigheter som jag tidigare inte alls behövt sköta själv. Men det jag framförallt ser skillnad på idag är hur naiv jag var, inte omogen men naiv. Det är inte särskilt smart att gifta sig med någon man bara känt ett tag, och det är inte särskilt smart att skaffa barn direkt, och det är inte särskilt smart att skaffa barn innan man har en inkomst och eget boende. Urkorkat märker jag ju idag, men då tyckte jag att det visst skulle bli jättebra haha.

• Furstinna

Hmm. Fem år sen jag fick barn nu, va 20 då inte särkilt ung alltså. Jag märker inga större förändringar förutom att jag blivit väldigt självständig. Det har jag iofs alltid varit men är det ännu mer nu. Jag prioriterar annorlunda. Jag har slutat drick alkohol. Jag har kommit på att jag avskyr mitt jobb och kommer börja plugga nästa vår :)

• Lavish

Jag kan inte minnas att jag någonsin inbillat mig att jag varit mogen. Jag tror fortfarande inte att jag är speciellt mogen. Är det något kul med att vara mogen? Vad händer för skoj då? Man plockas eller?

Den enda tydliga förändringen jag kan märka av att föräldraskapet orsakat är att ett lager av mitt tjocka skinn har skavts av. Jag har blivit känsligare för andras smärta helt enkelt. Räddare för smärta också tror jag. Vilket inte betyder att jag är en särskilt känslig person nu, utan snarare att jag var väldigt okänslig för sånt förr.

Sen kan jag inte se någon omvälvande personlighetsförändring utöver den givna påverkan på vardagslivet. Kanske kommer jag se en större förändring i backspegeln? Barnet är drygt ett år.

• Mästaren

Ja, det blir nog tydligare när man har skrivit ner saker. Jag satt och läste från de första trådarna jag deltog i på det här forumet för några år sedan och vissa saker jag har skrivit rodnar jag faktiskt över ... 

Men det är skönt att se att man har varit dummare än nu för det innebär att utvecklingen går åt rätt håll   

• läkarstudent

Åh, den här tråden fick mig att läsa igenom mina gamla dagböcker, foruminlägg och liknande från 5 år sedan när jag var 21 och just blivit mamma. Efter ett par timmar slog det mig att jag nog var klokare och mognare då än vad jag är nu. Och det lustiga är att jag sedan hittade en sida i dagboken där jag skrivit om att jag precis läst en blogg från när jag var 17 där jag enligt mig själv var verkade mycket smartare än då. Kan man mogna baklänges ? Förvånad

• litenlur
    läkarstudent skrev 2012-07-09 01:46:58 följande:
    Åh, den här tråden fick mig att läsa igenom mina gamla dagböcker, foruminlägg och liknande från 5 år sedan när jag var 21 och just blivit mamma. Efter ett par timmar slog det mig att jag nog var klokare och mognare då än vad jag är nu. Och det lustiga är att jag sedan hittade en sida i dagboken där jag skrivit om att jag precis läst en blogg från när jag var 17 där jag enligt mig själv var verkade mycket smartare än då. Kan man mogna baklänges ? Förvånad
    Jag kan nästan hålla med. I alla fall var jag ordentligare, "duktigare" liksom när jag var yngre, ambitiösare. Jag tar lättare på saker nu, på gott och ont.
  • Anonym (Jag skäms)

Är 25 idag och för några dagar sen såg jag en gammal video från när jag var 13. Man skäms ju, såg verkligen ut som en pojke också, hade lika gärna kunnat va tolv. Tretton är ju ändå tonåring...

Svar på tråden Så märker man att man är omogen som yngre..