• Coyote

Sekretessen inom förskola.

Jag vet att det är sent, men jag hoppas någon är vaken, det här är något jag gått och tänkt på sen igår. Jag jobbar själv på förskola, men har inte helt grepp om det här, eftersom jag varit föräldraledig och sjukskriven i ungefär 2 år.

Vi hälsade på sonens nya förskola igår (fredag). Den ligger på samma gård som vi bor på, och har bra rykte. När vi var där så visade pedagogen runt i lokalerna, och pekade på foton på barnen som i nuläget går på avdelningen. Hon pekade ut vilka barn som kommer gå kvar efter sommaren och vilka som byter, vilka som har småsyskon som börjar hos dem och liknande. Dessutom berättade hon var vissa av barnen bor, hon visade upp en lista på barn som ska börja efter sommaren och frågade om det var några jag kände igen (bara förnamn och efternamn), vilket det förstås var.

Det kändes inte helt bra i magen när vi gick därifrån, jag själv berättar inte ett jota om andra barn för föräldrar, inte var de bor, vilka syskon de har, om de ska byta avdelning och så vidare. Det känns som att pedagogen passerade en gräns, särskilt när det kom in en förälder för att hämta sitt barn och han hälsade på oss och frågade sen "jaha, är det ni som bor här på gården?". Det känns inte okej, men jag vet inte om jag bara är nojig. Hon kan ju inte veta vad jag har för relation till övriga barn och deras föräldrar, och tvärtom. Det gör ingenting om folk vet var vi bor, det är ju lätt att ta reda på, men det känns inte bra att pedagogen berättar det, utan anledning dessutom.

Vad säger ni andra som jobbar inom förskolan?

• Svar på tråden Sekretessen inom förskola.
  • Virus85

Jag jobbar inte på förskola men jag vet att de sker även på dagiset där mina går inte för att de spelar oss någon roll... Men när jag praktiserade så vet jag att man fick inte kontakta barnen när man träffade dom ute och inte berätta vilka som går där

• Kaffegalningen

Sekretessen säger ju att vi inte får lämna ut uppgifter som kan skada barnet, är uppgifterna offentliga är det inget egentligt fel enligt mig.

Däremot känns det ganska osmidigt att göra så, av god ton tycker jag att man inte pratar så mycket om andra barn och föräldrar (om det inte är sådana som känner varandra sedan tidigare).

• Coyote
    Kaffegalningen skrev 2012-07-01 00:42:42 följande:
    Sekretessen säger ju att vi inte får lämna ut uppgifter som kan skada barnet, är uppgifterna offentliga är det inget egentligt fel enligt mig.

Däremot känns det ganska osmidigt att göra så, av god ton tycker jag att man inte pratar så mycket om andra barn och föräldrar (om det inte är sådana som känner varandra sedan tidigare).
    Jo, det är lite så jag känner också. Jag säger hellre för lite än för mycket, särskilt när det kommer nya föräldrar och barn...
  • Kjellgren

Kommunala dagis och skolor lyder under offentlighetsprincipen, hur det är med privata vet jag inte säkert men vill minnas att de väljer själva. Det innebär att om du, oavsett skäl, vill ha ut en lista över alla barnen på dagiset eller alla barn i klass 3A så är de skyldiga att lämna ut det. 

Man kan ha synpunkter på hur mycket som är offentligt i Sverige och många är inte medvetna om att i princip allt som försiggår inom kommun, landsting eller stat är offentligt men så är det. I princip är allt offentligt utom journaluppgifter och socialärenden såvida du inte fått dina uppgifter spärrade förstås. 

• basio

Verkar rätt knepigt att hon berättade så mycket om de andra barnen kan jag tycka. Jag är förskollärare och skulle aldrig berätta på det viset om de andra barnen. Det var nog inte fel av henne, men lite osmidigt kan jag tycka.

På mina barns förskola blev det diskussion bara jag bad om andra barns telefonnummer för att barnen skulle leka. Till slut skrev de föräldrar som ville vara med på en lista upp sina namn och nummer. Vilket visade sig vara alla... alltså fanns där inget för förskollärarna att oroa sig för.

• Punkster

Sekretessen skiljer sig mellan förskola och skola, förskolan har strängare regler att följa. Inom skolan måste man t.ex. lämna ut adressuppgifter om någon utomstående kräver det, men det gäller så vitt jag vet inte inom förskolan. Så länge alla föräldrar inte gett sitt medgivande, såklart. Så jag skulle säga att det var okey av förskolläraren att berätta var barnen på avdelningen bodde osv. så länge som föräldrarna till alla barn hon berättade om tyckte det var okey. Om inte, så skulle jag säga att det var lite för mycket information.

Det finns en expert på området som heter Staffan Olsson, han brukar föreläsa på lärarutbildningar (jag har lyssnat på honom en gång för några år sedan) och har gett ut en jättebra bok på temat som heter Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola. Den boken brukar finnas på förskolor och skolor runt om i landet, den är bra att ha till hands när det uppstår frågor kring vad man som personal får och inte får säga/göra. Boken är värd att kolla upp om man har frågor. 

• Punkster

Jag hittade en gammal tråd som handlar om samma sak, där jag svarade lite mer utförligt på en liknande fråga:

Ja, det är sekretesslagen som styr. Den kan läsas i sin helhet här:www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm

Förskolan har en strängare sekretess än den vanliga skolan. Rent krasst kan man säga att du inte har rätt att veta någonting om vad som händer på förskolan som inte har direkt med dina egna barn att göra.Det står så här i lagen: Sekretess gäller i förskola och sådan pedagogisk verksamhet som avses i 25 kap. skollagen (2010:800) som kompletterar eller erbjuds i stället för förskola för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.

Adressuppgifter faller under sekretessen, och får inte lämnas ut av förskolan om inte vårdnadshavarna godkänt det. Det är vanligt att man övertolkar hellre än att vara för slapphänt med detta. Sekretessen är en allvarlig sak inom förskolan som har varit uppe till het diskussion många gånger, därför är många ytterst försiktiga med vad dom säger och gör av säkerhetsskäl. 

Tråden i sin helhet finns här, och den innehåller många bra tankar kring sekretessen på förskolan och hur den funkar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m55604483-1.html

• Cisslan

På mitt jobb ger vi aldrig ut adress eller telefonnummer utan att fråga först. Däremot tycker jag inte att det var konstigt att hon berättade om syskon och de som skulle byta. Det är ju bara information om hur gruppen kommer att se ut till hösten.

• Coyote
    Punkster skrev 2012-07-01 11:25:51 följande:
    Jag hittade en gammal tråd som handlar om samma sak, där jag svarade lite mer utförligt på en liknande fråga:

Ja, det är sekretesslagen som styr. Den kan läsas i sin helhet här:www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm

Förskolan har en strängare sekretess än den vanliga skolan. Rent krasst kan man säga att du inte har rätt att veta någonting om vad som händer på förskolan som inte har direkt med dina egna barn att göra.Det står så här i lagen: Sekretess gäller i förskola och sådan pedagogisk verksamhet som avses i 25 kap. skollagen (2010:800) som kompletterar eller erbjuds i stället för förskola för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.

Adressuppgifter faller under sekretessen, och får inte lämnas ut av förskolan om inte vårdnadshavarna godkänt det. Det är vanligt att man övertolkar hellre än att vara för slapphänt med detta. Sekretessen är en allvarlig sak inom förskolan som har varit uppe till het diskussion många gånger, därför är många ytterst försiktiga med vad dom säger och gör av säkerhetsskäl. 

Tråden i sin helhet finns här, och den innehåller många bra tankar kring sekretessen på förskolan och hur den funkar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m55604483-1.html
    Tusen tack! Om vårdnadshavarna till dessa barn inte givit sitt medgivande till att personalen får berätta var de bor så gick hon alltså över gränsen? Nu tror jag inte det är hela världen, och vi kommer ju inte använda den vetskapen till något galet, men det känns inte helt okej. Vad mer skulle hon kunna berätta av ren klantighet, är min fråga...
  • Jennie med ie

Eftersom ditt barn ska börja där och de barn som går där nu kommer att ha med honom att göra så att säga så är det inget konstigt tycker jag att de pratar om det med dig, om det rör sig om saker som inte rimligen skadar barnet eller kränker dess integritet. Ni "tillhör" ju förskolan så att säga. Däremot så finns det sällan orsak att gå in så i detalj eftersom ditt barn ännu inte skapat några relationer med de andra barnen där, det finns ingen anledning att gå in exakt på vilka barn som ska flytta till annan avdelning o s v utan bara att det är si och så många ungefär, att man brukar flytta upp vid den och den åldern o s v. Hur barngruppen ser ut i stora drag helt enkelt...

Har föräldrarna inte medgett till att deras adress och telefonnummer t ex finns med på adresslistor och liknande som ges till de andra föräldrarna så ska förskolan heller inte ge ut de uppgifterna till varken er eller de som redan börjat där...

• Mina bar

Nån som vet? Jag och mitt ex liggr i envårdnadstvist. Det jag säger till personalen. Har de verkligen rätt att säga detta tillö den andra förälder?

• Öppnasinnetmer

Nån som vet? Jag och mitt ex liggr i envårdnadstvist. Det jag säger till personalen. Har de verkligen rätt att säga detta tillö den andra förälder?

• fqwl
    Öppnasinnetmer skrev 2016-05-15 16:37:16 följande:

Såklart inte!
Svar på tråden Sekretessen inom förskola.