Sekretessen inom förskola.
Jag vet att det är sent, men jag hoppas någon är vaken, det här är något jag gått och tänkt på sen igår. Jag jobbar själv på förskola, men har inte helt grepp om det här, eftersom jag varit föräldraledig och sjukskriven i ungefär 2 år.
Vi hälsade på sonens nya förskola igår (fredag). Den ligger på samma gård som vi bor på, och har bra rykte. När vi var där så visade pedagogen runt i lokalerna, och pekade på foton på barnen som i nuläget går på avdelningen. Hon pekade ut vilka barn som kommer gå kvar efter sommaren och vilka som byter, vilka som har småsyskon som börjar hos dem och liknande. Dessutom berättade hon var vissa av barnen bor, hon visade upp en lista på barn som ska börja efter sommaren och frågade om det var några jag kände igen (bara förnamn och efternamn), vilket det förstås var.
Det kändes inte helt bra i magen när vi gick därifrån, jag själv berättar inte ett jota om andra barn för föräldrar, inte var de bor, vilka syskon de har, om de ska byta avdelning och så vidare. Det känns som att pedagogen passerade en gräns, särskilt när det kom in en förälder för att hämta sitt barn och han hälsade på oss och frågade sen "jaha, är det ni som bor här på gården?". Det känns inte okej, men jag vet inte om jag bara är nojig. Hon kan ju inte veta vad jag har för relation till övriga barn och deras föräldrar, och tvärtom. Det gör ingenting om folk vet var vi bor, det är ju lätt att ta reda på, men det känns inte bra att pedagogen berättar det, utan anledning dessutom.
Vad säger ni andra som jobbar inom förskolan?