Barnkonventionen fungerar lagen?
Hej! Jag undrar hur lagen fungerar är det inte barnets välbefinnande som kommer först? Jag om min sambo har varit stöd 4år för barnet och jourfamilj i 3 akuta veckor. Jag har känt barnet sedan 1 och ett halvt årsåldern eftersom jag tidigare varit flickans förskollärare. De har frågat oss om vi vill vara familjehem men vi har tackat nej eftersom vi inte är just där i livet. Vi har pratat med socialen om hur viktigt det är att vi finns kvar i barnets liv med tanke på anknytning. Socialen betraktar oss som en släkting till flickan sa de. Jag vill inte svika barnet utan finnas kvar men nu säger plötsligt soc att genom att barnet ska få ett familjehem så kommer vi inte finnas kvar för flickan alls uppdraget är slut.
Hur kan man först kalla till möte och säga att det är så viktigt och betydelsefullt för henne att vi finns kvar och sedan strunta i att ha oss med i planen. Tänker man på barnet eller är det pengarna som styr?
Jag har pratat med den nya familjen och de var bra och sa att vi skulle få träffa henne ibland iallafall.
Det kommer vi nog fortsätta med eftersom det är vad barnet vill.
Finns det något man kan göra är det värt att göra en anmälan? Kan man inte fråga barnet 6 år vad denne tycker vill och önskar i en sådan här situation?
Kan man vända sig till media? Få stöd av någon?
Jag tycker att fallet har hanterats dåligt från början men vad ska man göra, ringa uppdrag granskning ;) socialen lyssnar inte eller ska man kontakta översta chefen på soc?
Kan inte sova på kvällarna sedan jag fick höra att hon ska mista oss också, inte nog med att mamman är frånvarande i hennes liv. Nu mister hon de människor som har skött hennes omvårdnad och omsorg under en tid och vi mister henne. Kan man kämpa för barns rätt eller sätta ner foten, vad tycker nI?
Tacksam för svar!