• Lisamaria01

Barnkonventionen fungerar lagen?

Hej! Jag undrar hur lagen fungerar är det inte barnets välbefinnande som kommer först? Jag om min sambo har varit stöd 4år för barnet och jourfamilj i 3 akuta veckor. Jag har känt barnet sedan 1 och ett halvt årsåldern eftersom jag tidigare varit flickans förskollärare. De har frågat oss om vi vill vara familjehem men vi har tackat nej eftersom vi inte är just där i livet. Vi har pratat med socialen om hur viktigt det är att vi finns kvar i barnets liv med tanke på anknytning. Socialen betraktar oss som en släkting till flickan sa de. Jag vill inte svika barnet utan finnas kvar men nu säger plötsligt soc att genom att barnet ska få ett familjehem så kommer vi inte finnas kvar för flickan alls uppdraget är slut.
    Hur kan man först kalla till möte och säga att det är så viktigt och betydelsefullt för henne att vi finns kvar och sedan strunta i att ha oss med i planen. Tänker man på barnet eller är det pengarna som styr?
    Jag har pratat med den nya familjen och de var bra och sa att vi skulle få träffa henne ibland iallafall.
    Det kommer vi nog fortsätta med eftersom det är vad barnet vill. 
    Finns det något man kan göra är det värt att göra en anmälan? Kan man inte fråga barnet 6 år vad denne tycker vill och önskar i en sådan här situation?
    Kan man vända sig till media? Få stöd av någon?
    Jag tycker att fallet har hanterats dåligt från början men vad ska man göra, ringa uppdrag granskning ;) socialen lyssnar inte eller ska man kontakta översta chefen på soc?
    Kan inte sova på kvällarna sedan jag fick höra att hon ska mista oss också, inte nog med att mamman är frånvarande i hennes liv. Nu mister hon de människor som har skött hennes omvårdnad och omsorg under en tid och vi mister henne. Kan man kämpa för barns rätt eller sätta ner foten, vad tycker nI?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Barnkonventionen fungerar lagen?
  • solskina

Tyvärr är barnkonventionen fortfarande inte lag. Det är bara en rekommendation. 

Anklaga inte socialen men ring och rådgör med högre chef. Det är stor skillnad och man får oftast ett bättre bemötande och svar. 

• Kjell2

Vad är problemet igentligen?
    Flickan kommer till ett familjehem, något ni inte kan erbjuda, och får förhoppningsvis en trygg hemmiljö
    Ni får fortsätta träffas och vara del i flickans liv

Är det inte exakt vad ni ville?

• Lisamaria01

Problemet som jag ser det är att socialen kunde ha gjort något tidigare och inte slarvat bort anmälningar etc.
    Det har sköts otroligt dåligt och nu har de tydligen glömt att be den nya familjen att vara ledig från sina jobb.
    Det ställer tyvärr till massa problem för dem och det blir ingen bra lösning runt inskolning.

Om man läser om anknytningsteori så är vikten av en trygg bas central för att kunna komma vidare i andra relationer. Vi är den trygga basen som hon har kunnat komma till oss då och då hela sitt liv. Jag anser att man skulle underlättat för flickan om vi fick vara kvar och ha henne hos oss ibland i alla fall i början. 
    Hur förklarar man för ett barn att vi inte kommer ses så mycket mer då hon haft mig i sitt liv sedan 1 och ett halvt års ålder? 
    Nu ska vi på semester med henne en vecka. Flickan flyttade till ett annat jourhem under en kort period men har besökt oss mycket över några helger.
    Jag skulle nog vilja anklaga socialen för de sköter saker så dåligt men jag skulle nog kanske vända mig till en högre chef som du gav råd om.
    Jag är glad att det blivit rätt familj till flickan och är nöjd med det.
    Fattar bara inte att man kan kalla oss till möten och säga att vi självklart ska finnas kvar för flickan om hon går till en annan familj och sedan helt plötsligt säga nej nu ska ni inte finnas kvar längre och sättet att säga det på inför alla skapade en chock för mig. Jag sa till henne att det var oproffsigt att behöva bli bemött så informationen kunde ha kommit tidigare. Varför kan man inte ta barnperspektiv frågade jag mig?
    Det är som sagt tur att nya familjen är så snälla och tänker på flickan i första hand. 
    Jag har inte lust att slösa mer energi och kraft på att ringa upp socialen och skälla. Jag har min uppfattning av deras bemötande under dessa år och det räcker för mig. Det är inte alla som är så men många sätter inte barnens främsta i första hand!  

Svar på tråden Barnkonventionen fungerar lagen?