• Anonym (Hjälp)

Vad krävs för ensam vårdnad? alt anmälan till soc?

Jag vet inte vart jag ska ta vägen och soc har givetvis bara telefontid drygt 2 timmar idag och det är inte just nu.

Jag har barn med en man som inte på något sätt tar sitt ansvar. Vi har barnen varannan vecka i dagsläget. Det är smutsigt och skitigt hemma hos honom, han tar inte ansvar för diverse göromål i skolan så som läxor, matsäck, utflykspackning etc. Han hjälper inte dottern att varken tvätta eller kamma håret hon ser ut som en risbuske varje dag där och står och bara njuter när jag tvättar hennes hår hos mig då det blir så lent och mjukt. Där köper han inte ens shampo eller balsam då det inte behövs till honom anser han. Hans hem börjar likna en sanitär olägenhet det är smuts och skräp överallt. En vanlig middag hos honom kan vara ett paket nudlar och äter de inte upp gör inte det så mycket för man har fri tillgång till godis, kakor och bullar på dygnets alla timmar.

Hur långt kan det gå innan man kan anmäla honom till soc? Det är ju inte olagligt att ha det smutsigt hemma eller inte tvätta håret på sin dotter.

Detta är endast en kort sammanfattning, ville mest veta av någon som kanske varit i samma sits. Jag har fått för mig att soc endast reagerar om det är knark och alkohol inblandat eller om barnen utsätts för misshandel typ.

• Svar på tråden Vad krävs för ensam vårdnad? alt anmälan till soc?
  • Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 11:05:48 följande:
    Som jag skrev i min trådstart så var detta ett axplock av saker som inträffat. Valde att bara ta med det senaste. Jag skulle nog nästan kunna skriva en bok av vad som sker i det hemmet som förmodligen av många inte anses som okej. Men du kanske tycker att det är okej att man har det så smutsigt att man delar sin lägenhet med både det ena och det andra djuret.

Hur tycker du att jag som "den andre" föräldern ska hjälpa honom? Säga: Hej här har du en städfirma som ska hjälpa dig för du är en lortgris eller hej har har du en psykolog för jag tror du är deprimerad. Jag hoppas du förstår själv att det kommer bli ramaskri då. Att kritisera någon annan vad det gäller hur man sköter sitt hem eller uppfostran brukar sällan tas emot med öppna armar.
    Det axplocket är faktiskt inget anmärkningsvärt, definitivt inte sånt man blir av med vårdnaden för...
    Vad har du för bevis att han har ohyra hemma? Knappast något utan nåt du drar till med för att få medhåll. Men djur, det har alla hemma i någon form, även du.
    Det här är rent förtal faktiskt...

Du hjälper honom genom att göra det som jag gör, att vara rak och ärlig.  Varför tar DU illa upp av att jag är det? För att du känner dig träffad. För min del spelar det ingen roll, jag kommer inte ge dig medhåll bara för att du blir arg och kämpar för att få "rätt" i diskussionen. Du är fortfarande fel ute och du kommer att fortsätta höra det hur många trådar du än startar. 
    Applicera nu din reaktion här på honom. Han kommer att reagera likadant. Då gör du som jag, fortsätter att vara rak och ärlig.
  • Anonym (Hjälp)

Nej det handlar inte om att testa lite utan åter igen. I min trådstart ville jag ha tips och idéer från folk som kanske suttit i samma situation och vet hur det går till. Medhåll är absolut inget jag letar efter. Jag vet vad han gjort och inte och det räcker för mig.

Om du tycker att jag är ute på djupt vatten för att jag har lånat hans toalett och då av en händelse tagit bilder på hur det såg ut där inne får stå för dig. Jag har inte använt bilderna till något och jag vet inte heller om jag ens kommer kunna göra det så var det bra med det.

Jag har varit i kontakt med en kvinna från socialtjänsten tidigare då detta pågått i flera år och hon sa nästan ursäktande att hon förstår mig till fullo och önskade att vår lagstiftning såg annorlunda ut men tyvärr så läggs deras resurser till största del på misshandel och droger av olika slag. Fall som vårat inkommer väldigt ofta men tyvärr sa hon resulterade de för det mesta i ord mot ord då barnen inte alltid vågar säga som det är med risk att de ska bli orsaken till kommande beslut etc.

• Anonym
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 11:17:45 följande:
    Nej det handlar inte om att testa lite utan åter igen. I min trådstart ville jag ha tips och idéer från folk som kanske suttit i samma situation och vet hur det går till. Medhåll är absolut inget jag letar efter. Jag vet vad han gjort och inte och det räcker för mig.

Om du tycker att jag är ute på djupt vatten för att jag har lånat hans toalett och då av en händelse tagit bilder på hur det såg ut där inne får stå för dig. Jag har inte använt bilderna till något och jag vet inte heller om jag ens kommer kunna göra det så var det bra med det.

Jag har varit i kontakt med en kvinna från socialtjänsten tidigare då detta pågått i flera år och hon sa nästan ursäktande att hon förstår mig till fullo och önskade att vår lagstiftning såg annorlunda ut men tyvärr så läggs deras resurser till största del på misshandel och droger av olika slag. Fall som vårat inkommer väldigt ofta men tyvärr sa hon resulterade de för det mesta i ord mot ord då barnen inte alltid vågar säga som det är med risk att de ska bli orsaken till kommande beslut etc.
    Det står inte för utan lagen säger så. Fatta att du inte kan trava in hur som helst och fota hemma hos folk bara för att du vill! Det ÄR hemfridsbrott!
    VAD är det som är så svårt att förstå det??
    När syftet dessutom är att få någon att framstå i sämre dager är det dessutom förtal. Det är ytterligare ett brott.  Det spelar ingen roll hur sant det än är utan det är svartmålningen som är brottet.

Så du begår TVÅ lagbrott bara för att du anse att du kan göra vad du vill hur du vill och du struntar i lagen. Undrar just vem som är olämplig som förälder. Den som anser att den står ovanför lagen och kan göra som den vill eller den som behöver hjälp...
  • Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2012-07-06 11:11:00 följande:
    För att det ska bli EV krävs en
    1) Ingen av vårdnadshavarena kan tänka sig GV eller
    2) samarbetsproblem.

Att han har skitigt hemma räknas inte som samarbetsprobelm.

Är det minskat umgänge för honon du vill så måste du kunna visa att det inte funkar med vv. Då kan det vara bra att lyfta fram saker som misskött hygien, dålig kost, missköt skola osv. Börjar dottern närma sig tonåren kommer hennes åsikt också in i bilden.

Om det hela går till soc och familjerätten kommer han i troligtvis ett första steg troligtvis få en del påpekanden och kanske lite stöd med att få ordning hemma. Kanske också att det blir tydligt att om inte käk och skola funkar så kan hans umgänge minska.

Får han lite besök från soc och städar innan mm så är ju igentligen syftet uppnått. Han for ordning hemma och kanske börja lägga lite energi på skola, mat och hygien.

Ta det lite lugnt med bilder och allt för mycket smutskastning. Kan slå tillbaka lite på dig
    Tack så mycket för ditt svar.

Som sagt just frågan om bilder vet jag inte ens om jag överhuvudtaget kommer att använda. Än sålänge har fokus enbart legat på att skriva ner och datera allt som barnen berättar och vad han själv säger och påpekar.

Skolan blev under hösten underrättade och har även dom sett att det finns tydliga skillnader på mina och hans veckor vad det gäller missade läxor, missade gympakläder etc. I mångas ögon anses det säkert som strunsaker men jag tycker det är taskigt mot barnen som ännu är för små för att kunna axla det ansvaret själva.

Jag tror dock inte att han skulle se det som något positivt att börja få besök av soc och städa lite lagom innan. Vad man märker när man diskuterar med honom är väl tyvärr att intresset för barnen inte finns kvar. Han tar många extra pass på jobbet på sina veckor och ber mig ta barnen, han hämtar dem inte på våra dagar som vi kommit överens om för att han planerar in annat (resor, fester etc) och då står man där och ska försöka förklara för barnen varför deras pappa inte hämtar dem. En gång då och då går ju an men när det sker systimatiskt blir det svårt att försköna bilden av verkligheten. Jag känner inte för att berätta "hela sanningen" heller då jag inte vill smutskasta deras pappa inför dom så att säga. Känner ingen vinning på det.
  • Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 11:26:14 följande:
    Tack så mycket för ditt svar.

Som sagt just frågan om bilder vet jag inte ens om jag överhuvudtaget kommer att använda. Än sålänge har fokus enbart legat på att skriva ner och datera allt som barnen berättar och vad han själv säger och påpekar.

Skolan blev under hösten underrättade och har även dom sett att det finns tydliga skillnader på mina och hans veckor vad det gäller missade läxor, missade gympakläder etc. I mångas ögon anses det säkert som strunsaker men jag tycker det är taskigt mot barnen som ännu är för små för att kunna axla det ansvaret själva.

Jag tror dock inte att han skulle se det som något positivt att börja få besök av soc och städa lite lagom innan. Vad man märker när man diskuterar med honom är väl tyvärr att intresset för barnen inte finns kvar. Han tar många extra pass på jobbet på sina veckor och ber mig ta barnen, han hämtar dem inte på våra dagar som vi kommit överens om för att han planerar in annat (resor, fester etc) och då står man där och ska försöka förklara för barnen varför deras pappa inte hämtar dem. En gång då och då går ju an men när det sker systimatiskt blir det svårt att försköna bilden av verkligheten. Jag känner inte för att berätta "hela sanningen" heller då jag inte vill smutskasta deras pappa inför dom så att säga. Känner ingen vinning på det.
    Ett förslag är att du tar ett snack med honom på familjerätten och kanske försöker förändra umgänget. Istället för vv så kanske en långhelg två gånger per månad vore en bättre lösning.
  • Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2012-07-06 11:44:46 följande:
    Ett förslag är att du tar ett snack med honom på familjerätten och kanske försöker förändra umgänget. Istället för vv så kanske en långhelg två gånger per månad vore en bättre lösning.
    Jo vi pratade om det lite löst i våras att hans veckor blev långhelger istället dvs att jag hämtar dem 2-3 dagar innan vad jag brukar. Så han får typ fre-tis istället för fre-fre. Kanske ska ta upp den diskussionen igen nu. Känns bara så tråkigt för jag vill ju att det ska fungera och att de ska få träffa sin pappa lika mycket som mig men det blir svårt när man misstänker att han själv inte vill ens en gång.

Dottern har ju börjat att säga lite försiktigt att hon inte vill åka dit och vill bo hos mig jämt och bara hälsa på pappa ibland. Jag vill dock inte dela på syskonen helst och känner väl att de är lite för små för att ta ett sådant beslut själva än. Sen vågar hon ju givetvis inte berätta det för pappa själv och det vill jag absolut inte tvinga henne till heller.
  • Lori

Du får väl bestämma dej.
    Tycker DU att det är så hemskt att du inte vill att dina barn ska vistas där? Ja då anmäler man väl??? Oavsett utgång... Funderar du på att LÅTA BLI att anmäla, då tycker du ju inte att det e så farligt?? För DÅ kommer ju verkligen inget att ske.

• Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-06 11:49:47 följande:
    Jo vi pratade om det lite löst i våras att hans veckor blev långhelger istället dvs att jag hämtar dem 2-3 dagar innan vad jag brukar. Så han får typ fre-tis istället för fre-fre. Kanske ska ta upp den diskussionen igen nu. Känns bara så tråkigt för jag vill ju att det ska fungera och att de ska få träffa sin pappa lika mycket som mig men det blir svårt när man misstänker att han själv inte vill ens en gång.

Dottern har ju börjat att säga lite försiktigt att hon inte vill åka dit och vill bo hos mig jämt och bara hälsa på pappa ibland. Jag vill dock inte dela på syskonen helst och känner väl att de är lite för små för att ta ett sådant beslut själva än. Sen vågar hon ju givetvis inte berätta det för pappa själv och det vill jag absolut inte tvinga henne till heller.
    Kan vara värt att prova. Om det blir lite mindre fokus på skolan, taskig mat och stökigt under några dagar kanske situationen blir hanterbar.
  • Anonym (mamma)

Reagerar inte skola/dagis på det hela? 

Har inte läste alla inlägg.

Finns det någon på skolan dagis som du har förtroende för prata med dem och  få deras bild av situationen. och därifrån handla. 

• ZsaZsa

Tycker att skribenten "Kjell2" har ett bra förslag där med att ta ett samtal om att minska umgänget. Försök ta det direkt med honom själv först. Du kan ju låta bli att attackera honom och bara sakligt och så neutralt som möjligt konstatera att det ju inte funkar och att ditt syfte är att det ska göra det.

• Anonym

Tro mig det lilla att han har smutsigt hemma räcker för att soc ska börja utreda och erbjuda honom hjälp osv. Anmäl om du tycker det är illa och säg inte ditt namn när du ringer (För husfriden) Utan säg bara att du är orolig då flickan verkar ha väldigt ovårdat hår att du vid ett besök uppfattade det mycket stökigt och att hon själv berättat att hon ofta får äta nudlar och godis. 

Svar på tråden Vad krävs för ensam vårdnad? alt anmälan till soc?