• Anonym

Telefon - vett och etikett

Förut hade alla bara fast lina och man fick planera saker mer.
    Idag är det ju helt annorludna så är nyfiken på vad ni andra anser vara "normal social kod".
    Har själv hamnat i diskussioner då det gängse varierar. Finns faktiskt människor som bara har fast lina idag .

Jag har bara mobil. Billigare så.
    Jag har småbarn.
    Mitt vett och etikett är:
    1. För att samtalet ska vara trevligt för båda så smsar du först och kollar så att det är "snackläge" när du ringer bara för att babbla. SJälv blir jag irriterad på de som själva har barn och tycker de har rätt att ringa mig och tycka de kan få snacka av sig bara för att det funkar för dem då. Försök själv snacka med småbarn som gormar när mamma snackar i telefon....
    SMS:a först!!!!
    Självklart gör jag likadant.

2. För att man ska kunna planera dagen och hinna umgås kräver det att motparten svarar hyfsat snabbt om man frågar om nåt som kräver besked. Alla sms behöver svaras på. Tycker då jag. Men har märkt att det inte är så bland de som envisas med att ha fast lina

Sms helt enkelt. De flesta svarar inte när jag ringer för de svarar bara när de hinner prata. 
    Så vad är DIN sociala kod på telefon? 

• Svar på tråden Telefon - vett och etikett
  • Anonym

Och varför skulle jag vara snackesugen bara för att du är det .
    OBS jag har annan kod idag än innan jag fick småbarn.
    Hur gör andra som själva har småbarn när de ska kommunicera med andra som har småbarn?
    Vi smsar.
    Alla vill vi väl snacka just när det passar oss - därför man smsar.
    Om det inte bara rör nåt snabbt du behöver ha svar på typ jag blir 10 min sen eller liknande.

• KossanMuu
    Anonym skrev 2012-07-06 16:22:08 följande:

Som sagt - de jag känner har inte fast lina kvar .
    Kostar bara pengar.
    Billigare att ha mobil - Internet kan du lätt ha utan att ha fast lina.
    Är mycket billigare taxa på mobil idag än för 10 är sedan - finns ingen anledning ha det längre.
    Är DYRT ha fast lina.

jag har inte fast telefon och jag smsar aldrig innan jag ringer. Och jag har småbarn så jag vet precis hur det är. Har jag inte tid att prata låter jag bara bli att svara och ringer sen upp när jag har tid. Har alltid telefonen på ljudlös när jag är hemma, lägger man den på hårt underlag hör man ändå om det ringer, men stör inte allt för mkt om jag nattar dottern eller liknande.
    ♥ 14 februari 2010 ♥ BF 22 oktober 2012 ♥
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-07-06 16:22:08 följande:

Som sagt - de jag känner har inte fast lina kvar .
    Kostar bara pengar.
    Billigare att ha mobil - Internet kan du lätt ha utan att ha fast lina.
    Är mycket billigare taxa på mobil idag än för 10 är sedan - finns ingen anledning ha det längre.
    Är DYRT ha fast lina.

Jag känner både folk med fast telefon och de utan men jag har inte tänkt på att telefonkulturen skulle skilja sig nämnvärt.

Om telefonen ringer när jag umgås med andra så ursäktar jag mig och går i väg och svarar om det är viktigt eller håller mig väldigt kort. Annars trycker jag av samtalet, det är oförskämt att slösnacka med någon i telefon när man umgås med andra. Likaså sms - visst kan jag kolla det men det är respektlöst att ideligen kolla sms under en middag - såvida det inte är något viktigt på gång men då meddelar jag som regel det innan.

• Anonym

Du behöver ju inte kolla sms under middagen...om din telefon ringer så stör det mer.
    Finns en del som är omöjliga att umgås med för de har för många som ringer

Jag har vant mig vid sms-kulturen.
    Om jag inte svarar när någon ringer och sedan ringer upp när jag kan - vad säger att den personen inte just då äter middag, tränar, umgås etc
    Genom att smsa så "bokar vi tid". Typ kan inte snacka nu men gärna om en timme när nattningen är klar.
    Så vet man.

När alla har fullt upp funkar det dåligt att ringa för att babbla utifrån att motparten alltid ska ha tid.
    Sen förutsätter det då att man kollar sms så klart
    Gemene man kanske mest är ute på facebook nuförtiden.

• KossanMuu
    Anonym skrev 2012-07-06 17:28:59 följande:
    Du behöver ju inte kolla sms under middagen...om din telefon ringer så stör det mer.

Om jag inte svarar när någon ringer och sedan ringer upp när jag kan - vad säger att den personen inte just då äter middag, tränar, umgås etc
    Genom att smsa så "bokar vi tid". Typ kan inte snacka nu men gärna om en timme när nattningen är klar.
    Så vet man.

När alla har fullt upp funkar det dåligt att ringa för att babbla utifrån att motparten alltid ska ha tid.
    själv utgår jag från att man bara svarar om man har tid att prata, alternativt att man säger till direkt under samtalet att man ringer tillbaka senare. Det är den telefonkulturen jag har med mina bekanta i alla fall ;) Är sällan jag får eller skickar sms, det är bara om jag inte svarar och personen ville nåt speciellt...
    ♥ 14 februari 2010 ♥ BF 22 oktober 2012 ♥
  • Anonym

nej, man smsar inte och frågar om man kan ringa. Tanken låter ju helt barock!

• Anonym

Så vet man.

Det funkar ju precis lika illa att "smsa först" bara för att babbla....
  • Anonym (Loppan)

Svarar när jag har tid, både på sms och samtal. Är jag upptagen, exempel jobbar eller liknande har jag på ljudlös med vibrator. Låg signal ibland när jag ska sova om jag ska upp tidigt dagen efter och absolut måste sova en viss tid för att orka. Vissa vänner gillar mer att sms:a, andra att ringa, vissa att facebook:a. Jag är flexibel och svarar där man försöker nå mig.

• Tonårsmamman1

Så vet man.

Jag förstår inte skillnaden. Det du skriver i ditt SMS ( att du har tid att prata om en timme) kan man lika gärna tala om när man svarar. 
  • ELLEoClara

Skickar sms innan jag ringer : vid nattningstid till barnfamiljer, på morgonen före 9-10.

Annars ringer jag som vanligt

• Marionettdocka

1. Man ringer en (1) gång. Nummerpresentatören är uppfunnen. (Har man dolt nr kan man prata in på telefonsvarare eler SMS:a.)
    2. Man SMS:ar varannan gång i en pågående konversation. Ex det är helt okay att skicka första SMS:et fast man skickade det sista för två dagar sedan, men det är inte okay att skicka ett "påminnande" SMS en timme efter det förra.
    3. Är det inte akut ringer man mellan 10-22.
    4. Är det någon man inte känner väl frågar man om det är läge att prata, känner man personen väl får den själv säga ifrån om det inte passar

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • hannis

Ring inte mellan 21 och 09. Sms går bra men förvänta dig inget omedelbart svar.

Svarar jag inte så är jag upptagen. Ring inte igen, jag ringer upp när jag kan. Samma sak om jag "trycker bort" samtalet.

Bryts samtalet så ringer den upp som ringde från början. På det sättet undviker man att båda försöker ringa samtidigt.

Missat samtal från känt nummer

• Anna Svenssonliv

Jag o min man har varsin iphone. Ingen fast lina. Skönt att slippa svara på samtal som inte är till en själv. Folk ringer oss när de vill, det är upp till oss att ha på ljudlös om det inte passar. Om det ringer mitt i Nattningen är det ju inte ringarens fel.

Jag smsar mest. Gillar inte att babbla i telefon.

• Coyote

Jag sms:ar oftast, men vill jag prata med någon så ringer jag. Jag räknar med att personen jag ringer talar om för mig om hen inte kan prata, alternativt så svarar hen inte alls. Om någon ringer två gånger eller fler antar jag att det är något väldigt viktigt och då svarar jag, även om jag egentligen är upptagen, jag gör likadant åt andra hållet.

Sms svarar jag på när jag har tid, jag sms:ar inte om viktiga saker, alltså sånt som kräver svar inom två minuter, då ringer jag i stället.

• amoremio

Min "sociala kod" när det kommer till telefonsamtal, inklusive vad jag förväntar mig/önskar av andra (vilket inte alltid stämmer med deras norm, uppenbarligen): 

1) BEHÖVER man verkligen ringa eller bli uppringd angående en viss fråga, en viss typ av info osv? Redan där tycker jag att många INTE tänker sig för. Vissa människor ringer för allt och ingenting, minsta lilla skitsak "måste" tas på telefon. Otroligt irriterande vana enligt mig, vilket säkert märks i min skildring. Är det något basic som inte är brådskande? Skicka ett meddelande på SMS, på messenger eller på WhatsApp, det finns flera rimliga alternativ istället för att ringa i onödan!

2) Förvänta dig inte att den du ringer har tid eller lust att prata bara för att du har det. Du har ingen aning om vad någon annan gör just nu, eller vilket "mood" personen är i. Att ringa upp hux flux är därför lite "en vild chansning". Ditt spontana telefonsamtal kanske inte alls är lämpligt just NU, ha det i beaktning! 

3) Efter klockan 21 tycker jag att det är rentav olämpligt och oförskämt att ringa, om det inte är något viktigt/brådskande eller om man inte kort och gott har bestämt det innan. Att ringa klockan 22-ish för att "dösnacka"  out of the blue- det gör mig rentav förbannad, punkt slut. Respekt, inget annat. 

4) Om man sitter och har ett aktivit samtal med en person, framförallt om man är endast två stycken, då bör man inte svara i telefonen- som tumregel. Självklart är det fritt fram att svara vid minsta osäkerhet gällande "allvaret". Om det visar sig att det inte är ett brådskande samtal, då avslutar man det så fort som möjligt. Av respekt mot den som man faktiskt äter/samtalar med. Att diskutera med sin partner vad ni ska storhandla om 3 dagar på ICA, det kan vänta. Punkt slut. Omdöme, kort och gott. 

5) Har du tid att prata? En enkel men väldigt fin gest som jag själv alltid frågar innan samtalet börjar "på riktigt". Det är inte självklart att den som svarar har tid att prata, även om den faktiskt besvarar ditt samtal. Respektera andras tid och andras liv, genom att vara lite lyhörd- istället för att tuffa på som ett lokomotiv och målla monolog i 30 minuter. Utan att ha en susning om det ens finns tid för den som "lyssnar". 

Hårt och fyrkantigt av mig, I know. Men jag är verkligen trött på vissa människors brist på finess, hövlighet och lyhördhet- just när det gäller spontana telefonsamtal. Framförallt dem som varar onödigt länge.....

Svar på tråden Telefon - vett och etikett