• Anonym

Telefon - vett och etikett

Förut hade alla bara fast lina och man fick planera saker mer.
    Idag är det ju helt annorludna så är nyfiken på vad ni andra anser vara "normal social kod".
    Har själv hamnat i diskussioner då det gängse varierar. Finns faktiskt människor som bara har fast lina idag .

Jag har bara mobil. Billigare så.
    Jag har småbarn.
    Mitt vett och etikett är:
    1. För att samtalet ska vara trevligt för båda så smsar du först och kollar så att det är "snackläge" när du ringer bara för att babbla. SJälv blir jag irriterad på de som själva har barn och tycker de har rätt att ringa mig och tycka de kan få snacka av sig bara för att det funkar för dem då. Försök själv snacka med småbarn som gormar när mamma snackar i telefon....
    SMS:a först!!!!
    Självklart gör jag likadant.

2. För att man ska kunna planera dagen och hinna umgås kräver det att motparten svarar hyfsat snabbt om man frågar om nåt som kräver besked. Alla sms behöver svaras på. Tycker då jag. Men har märkt att det inte är så bland de som envisas med att ha fast lina

Sms helt enkelt. De flesta svarar inte när jag ringer för de svarar bara när de hinner prata. 
    Så vad är DIN sociala kod på telefon? 

• Svar på tråden Telefon - vett och etikett
  • Anonym

Själv har jag mobilen på tyst för det mesta. Kan sabab en timme för mig om nån ringer och stör nattningen!
    Glömmer bort sätta på ljud när nattningen är överstökad (mitt på dan och kväll) sen stör det lunch och middag rätt mycket om det ringer då (barn gillar inte äta om mamma snackar i telefon vid bordet är min erfarenhet).
     Är stor skillnad på hur det var innan jag fick småbarn .
    Det glömmer de som inte har barn eller vars barn är stora.

Mina rutiner är exakt samma som de jag känner som också har småbarn - är de jag lärt mig koden från.
    Vi sms-chattar... 

Mobil har de flesta jag känner med sig överallt. Är klocka, kamera, internet allt - ja alla har ju iPhone numera...
    Sen tycker jag också det är oartigt när folk går ifrån att snacka i telefon när de har besök och så - men är mest de som är vana vid fasta-linan-beteendet som gör så. Sms tar ingen tid (om folk inte smygkollar sin facebook eller nåt).

• Anonym

Varför sms:a först och kolla om det är okej att ringa? När jag får svar kanske jag inte kan ringa? Varför krångla, ring och är personen upptagen kan man väl ringa senare....?

• Anonym

Som sagt - de jag känner har inte fast lina kvar .
    Kostar bara pengar.
    Billigare att ha mobil - Internet kan du lätt ha utan att ha fast lina.
    Är mycket billigare taxa på mobil idag än för 10 är sedan - finns ingen anledning ha det längre.
    Är DYRT ha fast lina.

• Anonym

Och varför skulle jag vara snackesugen bara för att du är det .
    OBS jag har annan kod idag än innan jag fick småbarn.
    Hur gör andra som själva har småbarn när de ska kommunicera med andra som har småbarn?
    Vi smsar.
    Alla vill vi väl snacka just när det passar oss - därför man smsar.
    Om det inte bara rör nåt snabbt du behöver ha svar på typ jag blir 10 min sen eller liknande.

• Anonym

Du behöver ju inte kolla sms under middagen...om din telefon ringer så stör det mer.
    Finns en del som är omöjliga att umgås med för de har för många som ringer

Jag har vant mig vid sms-kulturen.
    Om jag inte svarar när någon ringer och sedan ringer upp när jag kan - vad säger att den personen inte just då äter middag, tränar, umgås etc
    Genom att smsa så "bokar vi tid". Typ kan inte snacka nu men gärna om en timme när nattningen är klar.
    Så vet man.

När alla har fullt upp funkar det dåligt att ringa för att babbla utifrån att motparten alltid ska ha tid.
    Sen förutsätter det då att man kollar sms så klart
    Gemene man kanske mest är ute på facebook nuförtiden.

• Anonym

nej, man smsar inte och frågar om man kan ringa. Tanken låter ju helt barock!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-06 17:28:59 följande:
    Du behöver ju inte kolla sms under middagen...om din telefon ringer så stör det mer.
    Finns en del som är omöjliga att umgås med för de har för många som ringer

Jag har vant mig vid sms-kulturen.
    Om jag inte svarar när någon ringer och sedan ringer upp när jag kan - vad säger att den personen inte just då äter middag, tränar, umgås etc
    Genom att smsa så "bokar vi tid". Typ kan inte snacka nu men gärna om en timme när nattningen är klar.
    Så vet man.

När alla har fullt upp funkar det dåligt att ringa för att babbla utifrån att motparten alltid ska ha tid.
    Sen förutsätter det då att man kollar sms så klart
    Gemene man kanske mest är ute på facebook nuförtiden.
    Det funkar ju precis lika illa att "smsa först" bara för att babbla....
Svar på tråden Telefon - vett och etikett