• MissMe83

9 åringen fick alkohol

Jag vet inte om jag överreagerar men jag blev så himla upprörd när jag fick höra detta.

Vill inte nämna för mycket detaljer kring hur vi känner denna 9 åring i fråga med risk för att avslöja identiteter.
    I alla fall säger hen till mig och min man när hen är här att under familjens semester resa så hade modern i familjen gett hen  halva  sin drink med alkohol i . Jag blev jätte upprörd och frågade såklart om hen var säker på att det var alkohol i drinken, barnet säger "ja den var starkt och jag blev lite trött i bollen, och så skrattar hen."
    överreagerar jag? Är detta ett fenomen som förekommer i familjer?
    Ok om det varit en person i övre tonåren, men detta var ett barn på 9!!!

• Svar på tråden 9 åringen fick alkohol
  • jwrh

TS - Jag hade också reagerat om en 9 åring druckit en halv drink och blivit berusad. Men, alla här verkar ju veta att ungen bara smuttade lite, och så var det ju alkoholfritt. Hur de nu kan veta det. Konstigt. 

Sen den klassiska "enpersonsstatistiken", jag har minsann doppat tungan i lättöl när jag var liten så det är ingen fara alls att låta barn smaka på alkohol för jag är precis som jag ska.  

Nu är det ju precis lika möjligt att barnet fick en så stor mängd alkohol att h*n blev berusad som att det bara var saft i glaset. Att då börja raljera om moralpanik känns så "jag är så jävla avslappnad och relaxad i min inställning till alkohol att jag borde vara sydeurope".  

• Millicent
    jwrh skrev 2012-07-08 00:15:22 följande:
    TS - Jag hade också reagerat om en 9 åring druckit en halv drink och blivit berusad. Men, alla här verkar ju veta att ungen bara smuttade lite, och så var det ju alkoholfritt. Hur de nu kan veta det. Konstigt. 

Sen den klassiska "enpersonsstatistiken", jag har minsann doppat tungan i lättöl när jag var liten så det är ingen fara alls att låta barn smaka på alkohol för jag är precis som jag ska.  

Nu är det ju precis lika möjligt att barnet fick en så stor mängd alkohol att h*n blev berusad som att det bara var saft i glaset. Att då börja raljera om moralpanik känns så "jag är så jävla avslappnad och relaxad i min inställning till alkohol att jag borde vara sydeurope".  
  • En struts

En frågeställning var ju om barnet druckit alkohol eller inte, och då kan det ju mycket väl vara så att denne inte gjort det även fast hon/han sa det.
    Sen diskuteras OM man ska låta barn smaka.
    Jag tycker det inte.
    Barn blir ju fulla av cider säger de (sån som har lite alkohol som man köper i affären) så jag tror att de kan bli olika påverkade av väldigt lite (Ja, det där har jag ju känt själv i olika perioder, att jag kan vara oerhört känslig för ytterst lite alkohol, på grund av ohälsa jag har och i perioder med mer medicinintag.) Och det är här jag tror att problemet just ligger, med att låta barnet "smaka". Eftersom vi kan reagera VÄLDIGT olika på att "smaka lite" så tror jag vi har oerhört dåligt koll på "om barnet smakar lite" vad det blir av det hela. Det är den kontrollen vi då inte har som förälder. Många vittnar om att de fått smaka i barndomen, och de tog inte skada av det. Och där tror jag faktiskt det kan finnas de som inte ens känt av det knappt (alltså de är relativt opåverkade av alkohol) medan andra vid samma mängd "smaka" kan ha känt av det jättemycket.
    (Jag har en bekant som brukar säga att han suttit och druckit folköl en kväll och blivit blarig av det. Ja, vissa kan få sin fylla av att sitta och dricka folköl, för de kanske inte dricker så mycket, eller har lättare att bli påverkade)
    Summa av kardemumma. OM man då tycker att "tja barnet kan väl få smaka nån gång" så TROR jag MYCKET VÄL att barnet kan råka få det ruset om hon/han rätt var det är blir bjuden på livsmedelsbutiks-cider (med 2 volymprocent alkohol eller vad det nu brukar vara?). (Rätt var det är så har man ju inte koll på vad barnen blir bjudna på om det är helt alkoholfri cider eller glögg, eller om det råkar vara en liten promille alkohol från affären) Just, av den anledningen tycker jag jag faktiskt att man kan undvika helt att "smaka" på starkare drycker.
    Det är helt onödigt. Jag tror inte alls på det.
    Jag har aldrig fått smaka under uppväxten, och jag tror på det förhållningssättet. Men det är jag det.
    Sen tror jag säkert att det finns många som "fått smaka" i barndomen av er som det inte heller har varit nån fara på taket med heller. Jag tror absolut man kan slippa att "få men, få smak på det" även om man smakat i barndomen. Men jag personligen tror ju att det kan finnas en ökad risk att man "får smak på det.

Det enda jag tänker på som förhållningssätt vill jag tillägga är ju att "det inte ska bli något förbjudet" och "lockande", det tycker jag är viktigt att förmedla på något sätt. Och hur man förmedlar det är jag lite osäker på hur man gör. Om min dotter är sugen på att smaka min lättöl, så får hon det tillexempel. Ja, jag försöker att inte göra det hela förbjudet.
    Men jag förmedlar ibland eländet som spriten kan föra med sig.   och vi diskuterar det. Det tror jag kan vara bra.

• Mästaren
    Emmaelisabeth90 skrev 2012-07-07 23:55:46 följande:
    Varför tjafsa om "man vet ju inte om det var en klunk eller om barnet drack halva glaset"? TS skrev halva glaset. Man ska väl gå efter det TS skriver?
    Därför att ts inte var där och inte har någon annan version än en nioårings.

Det känns lite onödigt att måla fan på väggen eftersom det finns verkliga personer bakom det här och det enda vi har att gå på är en nioårings berättelse tolkad av ts som inte ens har kollat med någon annan som var närvarande. 

• Mästaren

Om en nioåring i min närhet hade sagt något sådant till mig hade jag utgått från vad jag vet om familjen i fråga och vad som verkar rimligt, om jag hade känt att det finns några frågetecken hade jag pratat med föräldrarna och frågat efter deras version.

Det skulle göra att jag dels hade annat att gå på än nioåringens version, dels skulle de tänka sig för i fortsättningen om de vet att den här typen av saker är något som barn berättar för folk.

• Bea 1973

Jag ser inte behovet att låta barn smaka alkohol (om det nu är så det gick till, vilket jag nu antar). Ge barnen egna goda alkoholfria drinkar så är de nöjda med det!     

Jag tycker f.ö. liknelserna som flera av er har skrivit att "jag har minsan... och jag är ju helt normal"-stilen är lite tokiga. 

Då skulle jag kunna säga "Jag stod i bilen på 70-talet utan bälte mellan framsätena, och jag lever ju fortfarande...  varför ska jag då sätta mitt barn i barnstol 2012?

Det är klart att det finns exempel från alla slags uppväxter, det betyder inte att det inte finns ungar som råkat illa ut! Precis som det strök med fler barn i bilolyckor på 70-talet än idag!

Och, jag tror att ungar som dricker/smakar alkohol dricker mer generellt, som flera undersökninar visar. (Källa på en: http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Barn-som-far-alkohol-fran-foraldrar-dricker-mer/) I denna undersökning handlar det om tonåringar, men jag tror det är attityden som kan vara problemet.

• amanda h

Äsch hon var väl stolt över att hon fått smaka på en vuxen-drink och överdrev säkert bara :) själv var jag 11-12 när jag fick smaka på Irish coffee för första gången på en stena line färja, sen pratade jag om det med alla mina kompisar! :)

• Mästaren

Det är ju intressant att de i undersökningen som genomgås buntar ihop alla som inte har nolltolerans i en grupp. Det innebär alltså att man inte har skilt på de som alltid serverar vin till hela familjen på fredagsmiddagarna och de som får ta ett glas på nyår eller bröllop ... det är klart att det funkar om man ändå har tänkt förespråka nolltolerans och inte är intresserad av vad de faktiska mekanismerna är.

• Bea 1973
    Mästaren skrev 2012-07-08 09:58:02 följande:

Det är ju intressant att de i undersökningen som genomgås buntar ihop alla som inte har nolltolerans i en grupp. Det innebär alltså att man inte har skilt på de som alltid serverar vin till hela familjen på fredagsmiddagarna och de som får ta ett glas på nyår eller bröllop ... det är klart att det funkar om man ändå har tänkt förespråka nolltolerans och inte är intresserad av vad de faktiska mekanismerna är.

Fast jag tror det finns sådanna undersökningar oxå, (hoppas jag). Men jag orkar inte leta iaf.
  • Saralito

Jag tycker att det låter helt sjukt. Hur kommer man ens på tanken? När jag växte upp fick vi smaka vin och dricka ett glas till maten om vi ville från det att vi var 16 år gamla. Från den åldern fick vi även dricka alkohol vid fester och liknande. Kan helt ärligt säga att jag och mina småsyskon ALDRIG har varit de som varit fullast på fester, som tappat kontrollen eller liknande.

• chrissepisse
    En struts skrev 2012-07-08 00:42:30 följande:
    Barn blir ju fulla av cider säger de (sån som har lite alkohol som man köper i affären)

Vem är "de"? Jag har väldigt svårt att tänka mig att ett barn skulle lyckas trycka i sig så mycket 2,25% cider på så kort tid att det ger någon berusningseffekt.
  • Mästaren
    chrissepisse skrev 2012-07-08 10:54:31 följande:

Vem är "de"? Jag har väldigt svårt att tänka mig att ett barn skulle lyckas trycka i sig så mycket 2,25% cider på så kort tid att det ger någon berusningseffekt.

Jag har för mig att det stod något om det i en kvällstidning för länge sedan att det fanns unga som gjorde det (med den sedvanliga uträkningen av hur mycket alkohol det är), men efter att ha läst artikeln kändes det lite som att den mängd de måste dricka isåfall skulle innebära att de inte skulle ställa till värre sattyg än att kissa på sig.
  • Mandel

GAV mamman verkligen sitt glas till barnet eller tog barnet glaset för att barnet trodde att det var enbart läsk i glaset?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Emmalinnéa
    Mästaren skrev 2012-07-07 20:56:10 följande:
    Hela ditt inlägg handlar om att bjuda när du citerar ett inlägg som handlar om att smaka.
    Man bjuder väl ett barn på alkohol om man låter det smaka? En halv drink är inte att smaka. Och varför ska man låta ett barn smaka överhuvudtaget? Det finns ju ingen mening.
  • vitlöksbröd

Anledningen till varför jag är så skeptisk är för att jag är sjukt FL-skadad. Idag är folk så hysteriska med vad barn får i sig att man nästan tror att barnen får aids av en kaka (för den innehåller ju socker!!!!!!!) så det blir en jävla omställning när någon plötsligt verkar gå åt andra hållet. Hur som helst.
    Är det så att barnet regelbundet serveras alkohol, ja, då är det dags att reagera tycker jag. Är detta en engångsförteelse så tror jag varken att barnet har fått men för livet, eller att kroppen på något sätt tagit skada. Prata med föräldrarna till barnet och tala om vad barnet berättade för dig TS, så får föräldrarna ta hand om det därifrån. 

• Mandel
    vitlöksbröd skrev 2012-07-08 11:30:05 följande:
    Anledningen till varför jag är så skeptisk är för att jag är sjukt FL-skadad. Idag är folk så hysteriska med vad barn får i sig att man nästan tror att barnen får aids av en kaka (för den innehåller ju socker!!!!!!!) så det blir en jävla omställning när någon plötsligt verkar gå åt andra hållet. Hur som helst.
    Är det så att barnet regelbundet serveras alkohol, ja, då är det dags att reagera tycker jag. Är detta en engångsförteelse så tror jag varken att barnet har fått men för livet, eller att kroppen på något sätt tagit skada. Prata med föräldrarna till barnet och tala om vad barnet berättade för dig TS, så får föräldrarna ta hand om det därifrån. 
    Exakt!

Vår minsta tog farmors glas med öl en gång när de satt och åt mat och stora talar minsann vitt och brett om hur lillebror minsann druckit öl.
    Vi har flera gånger förklarat för äldsta att det var ett misstag och att lillebror inte alls har druckit öl i den bemärkelse som folk då tror när man säger en sådan sak.
    Nu härom veckan fick vi säga till stora på skarpen att han INTE får hålla på och gå och säga så där att lillebror druckit öl för han sa det åter igen. Det var ett misstag för 2 år sedan och han tog en klunk...
    För utomstående som många FL:medlemmar så skulle det tolkas som att vi veckovis häller i barnen öl och vips är vi anmälda. För ingen törs ju fråga oss om hur det verkligen ligger till och skulle vi berätta sanningen så skulle de tro att vi ljög. För självklart är alla andra barnmisshandlare och man själv är en perfekt förälder i alla sammanhang. Eller?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • vitlöksbröd
    Mandel skrev 2012-07-08 15:10:09 följande:
    Exakt!

Vår minsta tog farmors glas med öl en gång när de satt och åt mat och stora talar minsann vitt och brett om hur lillebror minsann druckit öl.
    Vi har flera gånger förklarat för äldsta att det var ett misstag och att lillebror inte alls har druckit öl i den bemärkelse som folk då tror när man säger en sådan sak.
    Nu härom veckan fick vi säga till stora på skarpen att han INTE får hålla på och gå och säga så där att lillebror druckit öl för han sa det åter igen. Det var ett misstag för 2 år sedan och han tog en klunk...
    För utomstående som många FL:medlemmar så skulle det tolkas som att vi veckovis häller i barnen öl och vips är vi anmälda. För ingen törs ju fråga oss om hur det verkligen ligger till och skulle vi berätta sanningen så skulle de tro att vi ljög. För självklart är alla andra barnmisshandlare och man själv är en perfekt förälder i alla sammanhang. Eller?
    Du vet väl att ditt barn kommer att få aids nu, och att du har stora brister i din föräldraroll som släppte barnet med blicken under såpass lång tid att barnet hann hitta på hyss? 
    Du kan ju ge mig dina personuppgifter så kan jag soc-anmäla dig på en gång. Om du är snäll så kan jag dra ned min story till att ni bara ger barnet öl till frukost istället för alla måltider :) 
  • MissMe83

Jag hoppas ni alla förstår att jag inte kommer gå vidare med detta på något sätt. På sin höjd kommer jag fråga mamman när jag träffar henne på ett diskret sätt.
    Tycker dock mitt inlägg har lett till intressanta diskussioner

Svar på tråden 9 åringen fick alkohol